Allmän fråga om svarv chuckar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av warpcore »

Efter ett litet inköp i höstas då jag skaffade en gammal emco compact 5 svarv så har jag nu kommit fram till att chucken på denna är så pass sliten så jag nog inte kan få någon direkt tolerans när jag spänner upp ämnen i den. Därför lutar det nu åt att köpa en ny liten chuck.

Jag har kollat på en lämplig som är 5mm större i diameter än orginalchucken som är 80mm i diameter, på ss-maskin, nämligen denna:

http://www.smaskin.se/es/product/produc ... tId=208785

Denna skulle passa utmärkt och har helt okej rundgångsnogranhet. Har för mig att det finns olika klasser för chuckar (klass A,B och C?!) Men det finns även en uppsjö små chuckar på brittiska ebay, tex som denna:

http://cgi.ebay.co.uk/80MM-3-JAW-LATHE- ... 240%3A1318

Självklart är jag medveten om att man får vad man betalar för, men hur bra kan dessa billigare chuckar vara, någon som har erfarenhet/ungefärlig data på detta? I min värld kan den inte bara vara så bra som den ifrån SS-Maskin, men hur mycket kan det skilja? Kanske kan vara värt mellanskillnaden om det inte är helt åt skogen från början :)

Eller finns det något mellanting mellan dessa två jag listat här, eller t.o.m så att någon har något liggandes som skulle kunna passa?

//Micke
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av tecno »

Spara slantar och slipa in den befintliga chucken istället
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av PeterH »

Slipa gärna lite på dom otroooligt långa länkarna också, som dom är nu breddar dom fönstret så man får sidscrolla tills man spyr... :sick:

Vad gäller chucken skulle jag personligen hellre vilja ha en ny fräsch än en gammal inslipad, det kan ju vara så att backarna glappar i infästningen och det blir väl inte tajtare av att slipa bort material?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av säter »

Hej.
Vertex är inte speciellt bra chuckar. Jag köpte en ny chuck till min 8"are av HintzeMaskinAB, som ligger på samma gata som mig. Turkisk chuck som jag är helnöjd med (Komtas). Ring och kolla pris.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av warpcore »

Skulle jag slipa backarna skulle den bara bli väldigt bra precis vid den diametern jag slipar in den till, jag tror hela skivan bakom, som backarna sitter i är sliten helt enkelt, det går gärna inte att slipa in så... Blir nog en ny chuck om det ska bli bra!

Tack för tipset säter! Det ska jag göra!
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Andax »

Vad är det för gänga som chucken sitter med?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Fräsen »

PeterH skrev: Vad gäller chucken skulle jag personligen hellre vilja ha en ny fräsch än en gammal inslipad, det kan ju vara så att backarna glappar i infästningen och det blir väl inte tajtare av att slipa bort material?
Backar glappar alltid. Finns inget som heter anspännda backar. Det blir inte tajtare av att slipa bort material, men backarna får en rundgång som blir fin ifall man slipar in dem.

En ny och fräsch betyder inte mycket. Inte ens samma märke och modell säger något. Ibland har man tur och man får backarna centrerade på några hundradelar medan man kan råka ut för nästan tiondelar i kast med den bästa chucken.

Jag hade tur med min chinasvarv; när jag spänner fast ett cirkulärt ämne i den med den vanliga metoden att spänna lite på på varje nyckelställe så kastar den knappt två hundradelar.

Infästningen mot spindeln spelar givetvis stor roll. Men en "ny fräsch" ger inte någon garanti.

Vilken/vilka svarvar har du kört med PeterH?
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Mattias Hellore »

Mitt tips är än så länge lägga pengarna på chuckar som man köper utomlands då företagen här i sverige tar så mycket mer betalt för samma grejer.

Du kan med gott samvete stiga upp en eller två prisklasser uppåt om du söker på ebay på olika länder.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av tecno »

Risken finns att du måste slipa in backarna i en ny också, jag skulle mota olle i grind och slipa först.

Visst blir det bäst just på den diametern du spänner/slipar in på, du får väl leta fram en kompromiss. Har svårt att tro att den chucken skulle vara slut för de små maskinerna har inte gått mycket.

mina 2 cent's
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av FormerMazda »

På det företag jag jobbade innan så köptes det in nya svarvar stup i kvarten. Och det är maskinen för flera miljoner såklart.
Inte en maskin tas i produktion förrens man har slipat/svarvat chucken. Det görs alltid på nya maskiner eftersom en chuck aldrig kan sitta 100% rakt, man måste alltså slipa/svarva in den i maskinen.

Så att byta chuck har man inget för om den inte är rent trasig.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av tompa74 »

Alltså, ämnet svarvar du runt i hårda backar, har du färdigt ämne så svarvar du in mjuka backar
efter ämnets diameter. Så gör jag iafa när man kommer ner på finare toleranser.

/ Tompa
jaras
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 juli 2008, 07:33:13
Ort: Enskede/Stockholm

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av jaras »

Shit vad svårt att fatta vad som menas. Mjuka och hårda backar kan jag kanske gissa men varför använder man olika? Och när man pratar inslipning, menar ni backarna eller själva spiralen som drar åt backarna?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Fräsen »

Backarna slipas in när de väl sitter i spåren och mot spiralen. Mjuka backar svarvas nästan alltid inför ett nytt jobb, detta för att få en bättre rundgång samt att de just är mjukare och lämnar inte lika fula spår. Du svarvar in de mjuka backarna så de har en diameter som ämnet och därför får du en mycket större anliggningsyta mot arbetsstycket. Sen har du en "recess-kant" på mjuka backar så du har ett stop för ämnet och du vet var du har biten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av säter »

Inslipning eller insvarvning av backarna kan väl förbättra en dålig chuck litegrann, men är spiralskivan radiellt glapp i chuck-kroppen kommer det att kasta ändå, beroende vilket nyckeltag man vrider på mm.
För att slippa byta till mjukbackar hela tiden brukar jag svarva att litet urtag i hårdbackarna ca 7-8mm djupt,
så man har en botten att sätta biten mot om man vill.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Fräsen »

Så har jag gjort på min, har bara hårda backar. Det kallas brickfång på de flesta verkstäderna.
Skriv svar