Allmän fråga om svarv chuckar
Allmän fråga om svarv chuckar
Efter ett litet inköp i höstas då jag skaffade en gammal emco compact 5 svarv så har jag nu kommit fram till att chucken på denna är så pass sliten så jag nog inte kan få någon direkt tolerans när jag spänner upp ämnen i den. Därför lutar det nu åt att köpa en ny liten chuck.
Jag har kollat på en lämplig som är 5mm större i diameter än orginalchucken som är 80mm i diameter, på ss-maskin, nämligen denna:
http://www.smaskin.se/es/product/produc ... tId=208785
Denna skulle passa utmärkt och har helt okej rundgångsnogranhet. Har för mig att det finns olika klasser för chuckar (klass A,B och C?!) Men det finns även en uppsjö små chuckar på brittiska ebay, tex som denna:
http://cgi.ebay.co.uk/80MM-3-JAW-LATHE- ... 240%3A1318
Självklart är jag medveten om att man får vad man betalar för, men hur bra kan dessa billigare chuckar vara, någon som har erfarenhet/ungefärlig data på detta? I min värld kan den inte bara vara så bra som den ifrån SS-Maskin, men hur mycket kan det skilja? Kanske kan vara värt mellanskillnaden om det inte är helt åt skogen från början
Eller finns det något mellanting mellan dessa två jag listat här, eller t.o.m så att någon har något liggandes som skulle kunna passa?
//Micke
Jag har kollat på en lämplig som är 5mm större i diameter än orginalchucken som är 80mm i diameter, på ss-maskin, nämligen denna:
http://www.smaskin.se/es/product/produc ... tId=208785
Denna skulle passa utmärkt och har helt okej rundgångsnogranhet. Har för mig att det finns olika klasser för chuckar (klass A,B och C?!) Men det finns även en uppsjö små chuckar på brittiska ebay, tex som denna:
http://cgi.ebay.co.uk/80MM-3-JAW-LATHE- ... 240%3A1318
Självklart är jag medveten om att man får vad man betalar för, men hur bra kan dessa billigare chuckar vara, någon som har erfarenhet/ungefärlig data på detta? I min värld kan den inte bara vara så bra som den ifrån SS-Maskin, men hur mycket kan det skilja? Kanske kan vara värt mellanskillnaden om det inte är helt åt skogen från början
Eller finns det något mellanting mellan dessa två jag listat här, eller t.o.m så att någon har något liggandes som skulle kunna passa?
//Micke
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Slipa gärna lite på dom otroooligt långa länkarna också, som dom är nu breddar dom fönstret så man får sidscrolla tills man spyr...
Vad gäller chucken skulle jag personligen hellre vilja ha en ny fräsch än en gammal inslipad, det kan ju vara så att backarna glappar i infästningen och det blir väl inte tajtare av att slipa bort material?
Vad gäller chucken skulle jag personligen hellre vilja ha en ny fräsch än en gammal inslipad, det kan ju vara så att backarna glappar i infästningen och det blir väl inte tajtare av att slipa bort material?
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Hej.
Vertex är inte speciellt bra chuckar. Jag köpte en ny chuck till min 8"are av HintzeMaskinAB, som ligger på samma gata som mig. Turkisk chuck som jag är helnöjd med (Komtas). Ring och kolla pris.
Vertex är inte speciellt bra chuckar. Jag köpte en ny chuck till min 8"are av HintzeMaskinAB, som ligger på samma gata som mig. Turkisk chuck som jag är helnöjd med (Komtas). Ring och kolla pris.
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Skulle jag slipa backarna skulle den bara bli väldigt bra precis vid den diametern jag slipar in den till, jag tror hela skivan bakom, som backarna sitter i är sliten helt enkelt, det går gärna inte att slipa in så... Blir nog en ny chuck om det ska bli bra!
Tack för tipset säter! Det ska jag göra!
Tack för tipset säter! Det ska jag göra!
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Backar glappar alltid. Finns inget som heter anspännda backar. Det blir inte tajtare av att slipa bort material, men backarna får en rundgång som blir fin ifall man slipar in dem.PeterH skrev: Vad gäller chucken skulle jag personligen hellre vilja ha en ny fräsch än en gammal inslipad, det kan ju vara så att backarna glappar i infästningen och det blir väl inte tajtare av att slipa bort material?
En ny och fräsch betyder inte mycket. Inte ens samma märke och modell säger något. Ibland har man tur och man får backarna centrerade på några hundradelar medan man kan råka ut för nästan tiondelar i kast med den bästa chucken.
Jag hade tur med min chinasvarv; när jag spänner fast ett cirkulärt ämne i den med den vanliga metoden att spänna lite på på varje nyckelställe så kastar den knappt två hundradelar.
Infästningen mot spindeln spelar givetvis stor roll. Men en "ny fräsch" ger inte någon garanti.
Vilken/vilka svarvar har du kört med PeterH?
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
- Ort: Insjön
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Mitt tips är än så länge lägga pengarna på chuckar som man köper utomlands då företagen här i sverige tar så mycket mer betalt för samma grejer.
Du kan med gott samvete stiga upp en eller två prisklasser uppåt om du söker på ebay på olika länder.
Du kan med gott samvete stiga upp en eller två prisklasser uppåt om du söker på ebay på olika länder.
- tecno
- Inlägg: 27063
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Risken finns att du måste slipa in backarna i en ny också, jag skulle mota olle i grind och slipa först.
Visst blir det bäst just på den diametern du spänner/slipar in på, du får väl leta fram en kompromiss. Har svårt att tro att den chucken skulle vara slut för de små maskinerna har inte gått mycket.
mina 2 cent's
Visst blir det bäst just på den diametern du spänner/slipar in på, du får väl leta fram en kompromiss. Har svårt att tro att den chucken skulle vara slut för de små maskinerna har inte gått mycket.
mina 2 cent's
-
- Inlägg: 6127
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
På det företag jag jobbade innan så köptes det in nya svarvar stup i kvarten. Och det är maskinen för flera miljoner såklart.
Inte en maskin tas i produktion förrens man har slipat/svarvat chucken. Det görs alltid på nya maskiner eftersom en chuck aldrig kan sitta 100% rakt, man måste alltså slipa/svarva in den i maskinen.
Så att byta chuck har man inget för om den inte är rent trasig.
Inte en maskin tas i produktion förrens man har slipat/svarvat chucken. Det görs alltid på nya maskiner eftersom en chuck aldrig kan sitta 100% rakt, man måste alltså slipa/svarva in den i maskinen.
Så att byta chuck har man inget för om den inte är rent trasig.
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Alltså, ämnet svarvar du runt i hårda backar, har du färdigt ämne så svarvar du in mjuka backar
efter ämnets diameter. Så gör jag iafa när man kommer ner på finare toleranser.
/ Tompa
efter ämnets diameter. Så gör jag iafa när man kommer ner på finare toleranser.
/ Tompa
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Shit vad svårt att fatta vad som menas. Mjuka och hårda backar kan jag kanske gissa men varför använder man olika? Och när man pratar inslipning, menar ni backarna eller själva spiralen som drar åt backarna?
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Backarna slipas in när de väl sitter i spåren och mot spiralen. Mjuka backar svarvas nästan alltid inför ett nytt jobb, detta för att få en bättre rundgång samt att de just är mjukare och lämnar inte lika fula spår. Du svarvar in de mjuka backarna så de har en diameter som ämnet och därför får du en mycket större anliggningsyta mot arbetsstycket. Sen har du en "recess-kant" på mjuka backar så du har ett stop för ämnet och du vet var du har biten.
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Inslipning eller insvarvning av backarna kan väl förbättra en dålig chuck litegrann, men är spiralskivan radiellt glapp i chuck-kroppen kommer det att kasta ändå, beroende vilket nyckeltag man vrider på mm.
För att slippa byta till mjukbackar hela tiden brukar jag svarva att litet urtag i hårdbackarna ca 7-8mm djupt,
så man har en botten att sätta biten mot om man vill.
För att slippa byta till mjukbackar hela tiden brukar jag svarva att litet urtag i hårdbackarna ca 7-8mm djupt,
så man har en botten att sätta biten mot om man vill.
Re: Allmän fråga om svarv chuckar
Så har jag gjort på min, har bara hårda backar. Det kallas brickfång på de flesta verkstäderna.