Kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag köper ditt resonemang. Vad jag ville peka på var att det kvittar vad du har för kabel om du har ett taskigt batteri. Men visst 10% kanske är ett bra riktvärde om man inte vill snåla så mycket.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har funderat ett tag på varför man inte sätter ett extra batteri i bakluckan brevid resten av leksakerna. Tycker att det låter som en vettig ide, men nån hake måste det nog vara med det.

Endera dagen ska jag fråga en föredetta arbetskamrats sambo, Jerker Sjödin, flerfaldig Europamästare i diverse billjudsgrenar, varför man inte har ett batteri där bak. Jag ger mig tusan på att svaret är så enkelt som att det blir för fult där bak bland allt guld, röktonat glas och ädelträ :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl ganska vanligt att dom där ljudtokarna gömmer batterier på alla möjliga konstiga ställen.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Ni pratar om batterier, jag trodde det var frågan om en bil.
Bilbatteriet ska minst klara ett strömuttag på 300 A utan att märkbart sjunka i spänning.
Dunka dunka anläggningen ska väl användas när bilmotorn går och då är det generatorn som levererar spänningen.
Tycker att det låter som ett vettigt val av kablar om du kopplar dom direkt till batteriet.
Om du väljer ett batteri se då till att du kopplar in ett relä som bryter när motorn inte går, du slipper risk för ett urladdat batteri i bilen när du står still och undviker backströmmar vid start.
Styres lämpligen från generator.

Bert
göcke

Inlägg av göcke »

jag kan nog svara på det matseng
1.det finns inte platts
2.det blir för fult
3.generatorn kan inte ladda mer.

sedan vill jag hoppa in i debaten om ledare kontra effektutag.
optimal matning är när du har effektanpassat. dvs att ri och ry är lika stora.
någon annan trollformell finns inte. det inebär att om man tar bort all förlust i kabeln så bara lasten är ry så har du nått det optimala. ri kan man bara kontrollera genom att ladda upp batteriet och sedan hålla syravikten rätt. eftersom ri är en kemisk process i batteriet. så kommer den att öka så fort som man tar ut en ström ur batteriet eller att man kyler ner det, det händer ju på vintern och alla vet väl att det kan vara tji att starta bilen när det är kallt.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Göcke>>

1. Lär knappast ta mer plats
2. Är det snyggare med en drös kondingar.
3. Generatorn kan ladda fler batterier än du anar.

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.
göcke

Inlägg av göcke »

tusse skrev:Göcke>>

1. Lär knappast ta mer plats
2. Är det snyggare med en drös kondingar.
3. Generatorn kan ladda fler batterier än du anar.

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.
hej tusse
1. skrev jag ej
2. kondingarna fyller upp mer och har mindre ri
3. när batterierna är i vila ja
mvh /göcke
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

2. Är det snyggare med en drös kondingar
Jag anser att jag gjorde det ganska klart att det skulle behövas köpas in MÅNGA kondingar (som citatet säger) men om killen som startade inlägget köper en riktig bilstereo konding så är det "biff", då får han en lagom stor konding som är betydligt mkt mindre än ett bilbatteri samt att det ser bra ut dessutom...

Hmm... ett extra batteri i bilen... hmm... jag vet inte hur vanligt det är... det är rätt lugnt att spela en stund utan motorn igång... och sen om det är "Show of" grej vid en dag på strippen eller liknande så har man nog antagligen en laddare eller en extern källa för detta... samt att det skulle bli många fler kablar med ett extra batteri där bak... antar att du vill att det ska laddas från generatorn också nämligen... men visst det är inte en dum idee... om än att jag skulle köpt en konding istället... :)

Mkt intressant diskution tycker jag... men jag tycker också att den har verkat heta till nu på sistone så ta det lite lugnt... ni behöver inte "skricka" åt varandra... :?

//Rille
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur många ampere lämnar en generator i en 'normal' bil egentligen?

Har man totalt 1200 W stärkare som man blåser på med så är det 100-150 A typ. Håller man på och spelar en stund då i en bil med en 70 amp generator så kommer bilen att stanna efter nån timma av 'strömtorsk'.

Och hur kul det är på en skala mellan 0 och minus 10 kan jag tala om. Det hände i för mig i våras i en korsning i Sundsvall... ;-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

göcke: "optimal matning är när du har effektanpassat. dvs att ri och ry är lika stora." Menar du att det är optimalt att halva effekten bränns internt i batteriet? Batteriet lär bli varmt. Jag tror att du har fått det om bakfoten.

Ett exta batteri bak är inte en ersättning av kondensatorn. men kan minska spikarna ytterligare. dessutom kan man spela längre utan missöden av den typ som matseng råkade ut för. Och nej rickeboy det blir inte fler kablar. det är bara att koppla in det paralellt med det andra batteriet. Antar att ljudanläggningen går på det?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Nej det stämmer. Om man vill göra en krets så effektiv som möjligt så ska man dimensionera kretsen så att batteriets inre resistans är lika med kretsens resistans.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man vill ta ut max effekt ur batteriet ja. Men hur lämpilgt är det på en skala.... Hur bra funkar förstärkaren på 6V? Vad skulle resten av bilen tycka om det? vilken verkningsgrad blir det på systemet. Avsiken var väl att få ljud, inte att knäcka batteriet.... eller? Jag är inte ljud nörd så jag vet inte vad det går ut på. Så jag kan ju ha missat totalt.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

RDX: Vad innebär "effektiv" i detta sammanhang? Är det att man vid en varierande förbrukning i genomsnitt 'bränner' bort minimalt med energi i onödan? Eller är det en maximering av det momentana effektutaget? Eller är det något annat?
Användarvisningsbild
Vecna

Inlägg av Vecna »

Tja det är faktiskt två gånger 1200 watt. Generatorn är på 75 amp i bilen. Jag har faktiskt inte kopplat in nått av det än utan kollar bara av lite när jag ändå inte kan installera det än p ga av pågående helrenovering av den.
En fundering... ett extra batteri måste ju även de laddas av generatorn så på vilket sätt blir det mindre batteritorsk?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Ja, visst det är inget man behöver ta hänsyn till när man vill uppgradera ljudsystemet. Men rent principiellt är det så 8) .
Skriv svar