Wisp628 + Vista

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, det var så enkelt... :-)
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

Nu har jag installerat vista 32, dom bra nyheterna är att bumblebee, xwisp och telias anti virus program funkar. Dom dåliga är att windows känns slöare och att mplab tools 8.10 crashade under installationen hade ett liknande fel(MPSwitch.exe dog (vad d nu e)) under 64 versionen men den här gången var jag tvungen att starta om datorn för att den hängde sej, dock så funkar mplab. Summa summarum win verkar slöare men mina program funkar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, bara att välja... :-)
apaaa

Re: Wisp628 + Vista

Inlägg av apaaa »

Ingen som hittat en lösning på det här problemet än?
Kör Windows Vista 64. Tror jag måste installera ett 32-bitars system snart.

Har nu testat igenom de flesta(tror jag i.a.f.) programmen men inget verkar vilja fungera.
När jag kör bumblebee så får jag troligen samma fel som trådskaparen, det kraschar hela tiden.

När jag kör Xwisp så får den kontakt med programmeren(WISP628) men sedan när man skall överföra *.hex-filen så klagar det på följande
--------------------------------------------------------------------------------------
"An exception ocurred which was not explicitly handled by the XWisp application.
The traceback below might give some information about the exception.

Traceback (most recent call last):
File "xwisp.py", line 6000, in Interpret
File "xwisp.py", line 5978, in Execute
File "<string>", line 1, in <module>
File "xwisp.py", line 5237, in CMD_GO
File "xwisp.py", line 5778, in Identify_If_Needed
File "xwisp.py", line 4565, in Identify
File "xwisp.py", line 4699, in Get_Preserved
File "xwisp.py", line 4675, in Read
File "xwisp.py", line 4445, in __GoTo
File "xwisp.py", line 4428, in __Start_Programming
File "xwisp.py", line 1092, in Send_Expect
WBus_Protocol_Error: send='00cdx' received='00CD?'

ERROR"
-----------------------------------------------------------------------------

Kommandot jag använder är följande
"xwisp.exe go test.hex"
Vet inte om det stämmer eller inte.

xwisp2 fungerar som sagt inte överhuvudtaget på en 64maskin.

Mvh Anders.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ingen som hittat en lösning på det här problemet än?

Ge fasen i 64-bitars Vista ?
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

Funderar själv på att fixa ett pickit2 tror man kan programmera direkt från mplab och det funkar i vista64. Först måste jag bara orka kolla med telia om dom fixat till sitt antivirus än, om jag orkar... (men jag e helt övertygad om att datorn blev mycket slöare med 32vista!)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

luffare: låter som ett bra alternativ. Microchip har ju lite mer resurser än wisp tillverkaren att ta fram drivare..
Vista 64bit är nästan obligatoriskt om du vill ha mer än 3gig minne..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det handlar ju knappast om drivare här. Snarare applikationen som sådan. Och det är klart, Vista ställer ju andra krav där också.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vem som helst kan ju bygga om Xwisp2 för den plattform man vill använda.Källkoden
finns där. Sen om den kan byggas rakt av med Vista64 är kanske en annan sak...
MGKea

Inlägg av MGKea »

AMD 64-bit Athlon är suverän att emulera 32-bit. Bäst kompabilitet ges i 32-bit Windows. 64-bit går bra när program är 64-bit. 64-bit os med 32-bit program är inte direkt någon höjdare.

64-bit os kommer framöver men inte idag något riktigt gångbart.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

synd att man inte är en höjdare på programmering gillar wispen, men det skulle nog ta orimligt lång tid för mej att fixa ett program till vista64, eller kanske inte men just nu orkar jag inte ens installera om eller köpa ett pickit :)
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Har du testat köra i kompatibelt läge? Du kan ju välja kompabilitet mellan Win 95, 98, XP SP2, 2000 genoma att högerklicka och välja egenskaper på programikonen och fliken kompabilitet. Ett tips är också att klicka i att köra som administratör och inaktivera visuella teman (på samma flik). Frågan är hur du gör när du kör från kommandoskalet. Tror du kan göra en genväg på kommandoskalet och sätta kompabilitetsläge på genvägen.

Jag kör Vista x64 har fått det mesta att funka, har inte testat Wisp628 dock (har ingen serieport heller), kör den från min linuxburk.
apaaa

Inlägg av apaaa »

Kaggen skrev:Har du testat köra i kompatibelt läge? Du kan ju välja kompabilitet mellan Win 95, 98, XP SP2, 2000 genoma att högerklicka och välja egenskaper på programikonen och fliken kompabilitet. Ett tips är också att klicka i att köra som administratör och inaktivera visuella teman (på samma flik). Frågan är hur du gör när du kör från kommandoskalet. Tror du kan göra en genväg på kommandoskalet och sätta kompabilitetsläge på genvägen.

Jag kör Vista x64 har fått det mesta att funka, har inte testat Wisp628 dock (har ingen serieport heller), kör den från min linuxburk.
Har redan testat det också, utan resultat. Nu mer är man bak i affärer med Xp32bitars igen. Synd då man kör quad-core@6GB minne...
pere76

Inlägg av pere76 »

Kör xp eller 32bitars vista i virtualbox under 64bitars vista.
Väldigt få drivrutiner och applikationer fungerar under 64bitarsvista.
Men det är många som kör 64bitarsvista som inte vet om det då dom bara köpt en ny dator och det står ingenstans att det är 64 bitar.

Om du vill gör annat än att slösurfa och skriva lite i word så glöm 64bitarsvista.

Men som det tidigare sagts, den bästa lösningen är ju att skriva om programmet och skicka en patch till ägaren.
Om du inte kan programmera så får du antingen lära dig eller pröjsa eller övertyga någon annan att göra det.

Tänk om jag hade haft tillgång till källkoden på dom sunkiga program jag tvingas installera åt folk som skrevs någon på 80-90 talet.
Fast vad skulle källkoden hjälpa mig med då det förmodligen inte finns någon kompilator som skulle äta den idag:-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså, "skriv om" ?
Jag har inte kollat, men jag skulle tro att det ibland bara är att
"bygga om" och ange att det ska byggas för en 64b miljö. Jag är
inte övertygad om att det är speciellt mycket (om något) som
behöver ändras i själva koden...
Skriv svar