ok då var schemat klart, förutom för regleringen och nedregleringen för 7812:an, jag ska ta en titt på det nu...
Men hur ser det ut hittills? Det jag tycker verkar skumt är att man inte likriktar två kopplingar från trafon, men det ska nog va så, ni kan ju det här bättre än jag..
ok, då har jag försökt att slänga in förregleringen också, och nedregleringen för reläet, nu återstår det väl (om jag nu har gjort rätt på schemat) att räkna ut värderna på zenerdioden och transistorn (vilket jag, som ni kanske vet, inte är så bra på)
Hmm jag är inte riktigt säker på att jag har vänt zenerdioden och transistorn rätt.... output på transistorn skulle vara emittern väl? (det är väl den med pilen på?) Har jag satt säkringarna rätt också?
Vad gäller säkringarna åste jag erkänna att jag är osäker....men i övrigt så ser det hela rätt ut.....zenerdiodrarna och transistorerna är rätt kopplade
Jag antar att D2 och transistorn (som är kopplad till just den zenerdioden), är till för "Elektonikmatningen".
japp precis, och eftersom elektronikmatningen regleras ner med en 7805:a så tänkte jag att den måste förregleras precis som 7812:an.... Kom fram till att LM317:an inte behövs förregleras eftersom max U(in)-U(ut) är 60V, och det kommer jag inte ens i närheten av med denna kopping fast jag ska ha ut 50V
en sak jag undrar över dock är om man kan göra nått slags skydd så att inte lm317 pajjar (den kostar ju en del) om man skulle råka kortsluta den till tex jord när man sitter och labbar, kanske kan använda sig av nån säkring?
ok, får ta det senare, är ju ändå inte aktuellt fören jag ska etsa kortet till regulatorn, och dit är det ju fortfarande en liten bit..
Då va det bara att ta reda på vilka transistorer och zenerdioder man ska köpa... Jag antar att jag ska minska spänningen med ca 15V (får då kvar 35-15=20V) Räcker det då med att jag skaffar en zenerdiod som är specad för 15V och en transistor som klarar spänningen och strömmen? (jag gissar på att det inte är så lätt?!?!?) Så hur gör man då? är det på samma sätt som tidigare med strömlasten?
Detraw: GODMORGON . Nu är "hårddisken" mellan öronen formaterad och jag har hittat ett fel.....
Du måste koppla ett motstånd mellan zenerdioden och transistorns kollektor..annars så får inte zenerdioden någon ström.....detta gäller naturligtvis båda zenerdiod-transistor-kopplingarna.
Sorry, jag förstår inte riktigt hur jag kunde missa detta innan..
alternativt det här (som jag hittade på elfas hemsida)
OBS! Den vänstra kretskopplingen
EDIT: En ändring....en darlington skulle kanske passa bra i dessa kopplingar....för då kan man ju använda ett högre värde på resistorn....och/eller man bygger en krets med strömbegrännsning (som kortslutningsskydd)
Så här t ex:
R1 beräknar man: R1 = U(BE)/I(max)
Senast redigerad av evert2 21 februari 2005, 07:58:36, redigerad totalt 3 gånger.
ok, så om jag använder en darlington så kommer jag att få den kortslutningssäker? eller blev jag bort snurrad i allt nytt Men då måste jag lägga på en sån koppling på 70V också (är särskilt den jag vill ha kortslutningssäker)
Hmm jo men jag kör vidare med en likriktarbrygga nu, såg igår att den andra har *host* gått sönder *host* av nån anledning, kislet (är det väl?) saknade en stor bit på ena sidan. men jag har ju en kvar....
Jag ska iväg nu, men ska försöka fixa in de nya sakerna på schemat senare idag
Nja...vad jag menade, var att darlington-transistorn är lämplig för "för-regleringen". Darlington-transistorn kräver ju inte lika mycket basström....vilket gör att man kan använda en resistor med högre värde. Ett högre värde på resistorn gör att effekten som utvecklas över den blir mindre ( kom ihåg: P = U^2/R).
...sen är det möjligt att det går att få till en bra koppling med darlington-transistor även till kortslutnings-skyddet.
Just det ja...jag la ut en fråga på forumet angående behovet av kortslutnings-skydd till LM78XX. "Icecup" menade att det inte behövdes nåt extra skydd till den......fast jag borde ha frågat om LM327 istället .
aaa nu hänger jag med... så man kanske ska använda sig av en darlington istället, men det gör väl ändå att kopplingen blir den samma? tänkte mer på att jag skulle kunna etsa kortet nu idag och sedan åka in och köpa trissorna som saknas, behöver ju inte de för att provköra kretsen iaf
Since the regulator is "floating" and sees only the input-to-output differential voltage, supplies of several hundred volt can be regulated as long as the maximum input to output differential is not exceeded, i.e. [b]do not short the output to ground[/b]
vad därför jag tänkte att kortslutningssäkert hade vart nice
Jag tror att den varianten du valde är bäst.....därför att om den oreglerade spänningen varierar (efter likriktning och glättning) så dämpar den kretsen spänningsvariationen......den andra varianten reglerar ingen spänning utan bara minskar den.
Angående kortsutningskydd: Det var ju FAAN .......nästa problem är väl att det finns så många sätt att göra det på.....