Verktygstallets ZX45 fräs blir CNCstyrd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mattias Hellore

Verktygstallets ZX45 fräs blir CNCstyrd

Inlägg av Mattias Hellore »

Hej alla, detta är första gången jag ger mig in på något så avancerat som CNC konvertering av en 3 axlig fräs, modell större.

Jag är dock utbildad NC operatör med erfarenhet från industrijobb med flerop och stångmatade svarvar.

Jag har startat egen firma vid sidan om mitt ordinarie jobb som CAD ritare/ metallarbetare på ett annat företag i Leksand.

Därav behovet av en NC styrd fräs som drar 1-4 kW 3fas, helst mindre, då passade en ZX45 bra, det är ju liksom runt hörnet och jag känner till affären bra.

Klämde lite på den och döm min förvåning att Y slaglängden är 300mm, jag sökte länge efter en billig fräs med minst 250mm slaglängd på Y pga jag gör kedjedrev i titan, höglegerad aluminium o så vidare.

Bilder kommer när fräsen levereras till garaget på måndag.

Köpte redan Nema23 stegmotorer från Keling, 5v drivare från samma firma, 24V nätagg kommer, breakoutkort med stegmotordrivare kommer..

Kulskruv köpte jag på måfå en på 200mm rejäl och glappfri konstruktion, trapets är ju också glappfri om man fixar till det, börjar med det först, blir det kasst så kulskruv på X och Y axeln.

Lite ideer men plats och pengar finns.
Setor

Re: Verktygstallets ZX45 fräs blir CNCstyrd

Inlägg av Setor »

Hej, kul att det blir fler.
Jag har just försett en likadan fräs med stegmotorer.

Var väldigt osäker på hur stora stegisar det skulle behövas men bestämde mig slutligen
för motorer med 4,5 Nm hållmoment, som jag köpte av Joje till bra pris (synd att han slutat sälja grejor).
Drivare Gecko203, matade med 50V, utan strömbegränsande motstånd, altså 7A fasström.
Utväxling 3:1 ger 1 mm bordrörelse per motorvarv (2000 pulser).

Jag tror inte att det skulle funka med mindre motorer. Jag har inte hunnit få någon större
erfarenhet av min maskin ännu men det har hänt att bordet hängt sig vid snabbmatning 750 mm/min. Speciellt om
jag kör både X och Y samtidigt av någon underlig anledning.

Några bilder som visar hur jag gjort.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Setor
7A på de små motorerna :shock: Vad står det på skylten som spec på dessa småttingar?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Att Geckona kan ge ut 7A är inta samma sak som att man måste köra in det i motorerna. :D

Dom motorerna specade till 6,3A. (86STH80EK 2-458)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är dom 86:or :roll: då är det nog dags att vakna för min del för dom ser så ynkligt små ut.
Setor

Inlägg av Setor »

Ja, dom är specade till 6,3A. Jag började med motstånd för att begränsa till ungefär 6A. Motorerna blev knappt ljumna,
så jag tog bort motstånden för att få största möjliga moment. Dom blir fortfarande inte varma även efter att dom snurrat
en lång stund.

Jag är väldigt nöjd med Geckosarna. Motorerna går väldigt tyst och mjukt och blir som sagt inte varma.
Mattias Hellore

Kul att någon gör som jag, ser potentialen i denna fräs.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0372158918
Det är vad jag köpte, hoppas de duger.

Sen så köpte jag lite kugghjul o remmar från Hubbard.

Hur är glappet i trapetskruvarna original?, hur justerar man?
Setor

Inlägg av Setor »

Som jag sa i första svaret, tror jag inte att det funkar med mindre motorer än mina med 4,5 Nm hållmoment, om inte man nöjer sig med att köra väldigt långsamt.

Glappet ligger någonstans mellan 1-2 tiondelar men är större om man tar i hårt med åtdragna låsskruvar p.g.a. att oljan pressas undan. Muttrarna är slitsade och med en skruv för att spänna åt. Jag har inte dragit åt dom ännu eftersom man måste plocka isär alltihop för att komma åt.
Dessutom finns glapp i axiallagrena, som går att minska genom att gänga ändarna på axlarna och dra i en skruv med bricka som trycker in medbringarna.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag skulle ersatt trapetsskruvarna direkt med kulskruvar. Då har man gjort det ordentligt från första början, dessutom får man ut MYCKET mer av motorerna och slipper beskymra sig om vändglapp eller medfräsning. Motorer är enkla att byta ut efteråt, det är inte skruvarna.
Mattias Hellore

Jag fick hem fräsen nu idag, jag får kolla upp detta med kulskruvarna, det är en hel del merkostnad iom byte till kulskruv men mycket bättre prestanda.

Tips på återförsäljare som är billiga på kulskruvar + allt annat som hör till, i sverige.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

http://www.solectro.se/ och mekanex. Solectro skriver ut sina priser och verkar vara mer för privatpersoner. Men mekanex har verkat medgörliga bara man kontaktar dem, vad jag hört.

När det gäller elektronik så verkar det som utomlands är det bästa.
Mattias Hellore

Jag ringde runt en del och fick EN offert.

Jag skulle få betala 12000 kr ca för EN kulskruv på 1000mm som passar på fräsen, jag köpte istället TRE kulskruvar inkl mojängen som åker på kulskuven för 2000 kr från Kina, säkerligen bättre än det som sitter på fräsen iallafall.

Jag ska köpa större stegmotorer med geckodrivare men vill kolla lite först hur det känns med stegmotorerna jag köpte.
declint

Inlägg av declint »

Vart köpte du kulskruvarna?

Jag har också en ZX45. Jag har monterat dit stegisar från jojje (57sth76, hållmoment 1,85Nm) och hans gamla styrkort.

Det enda jag är missnöjd med är glappet i trapetsskruvarna. Jag har glapp på ca 0.15mm i både X och Y.

Jag hade tänkt byta trapetsskruvarna i X och Y mot kulskruvar till att börja med.

Jag måste säga att jag nu i efterhand är ganska förvånad över att stegisarna orkar med. Jag har en utväxling på ca 3:1 på dom och kan tuta omkring i 750mm/min utan konstigheter. Visserligen har jag ganska låg acc, men det funkar helt ok. Då har jag ändå kört omkring med 20mm pinnfräsar i stål, dock inte i 750mm/min.
Mattias Hellore

Jag är på vippen att beställa 86:or från skillnabo smedja samt deras styrkort och breakoutkort.

Hursomhelst, jag beställde kulskruvar från en ebaysäljare i asien.
http://stores.ebay.co.uk/linearmotionbearings

Från honom beställde jag, hoppas tullen inte blir för hög.
Men iallafall långt mycket billigare än lokalt.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag har kollat på den säljaren med. Men följande notis i annonserna gör mig lite tveksam:

6.We can not pack the items with wooden box because of the customs clearance problem.Therefore, the items may be disalined during the delivery. Please adjust the straightness/alinement of the spindles before you mount the items on cnc router or xyz table.

Är det inte knepigt att rikta skruvarna?
Skriv svar