Schnegelwerfer skrev:Det måste ju vara enklare att placera mottagaren på andra sidan rälsen, och strunta i att mäta en reflekterad signal.
Tåget bryter helt enkelt strålen.
Det är inte möjlig att sätta dessa komponeterna vid sidan av på
grund av att miljön, det går helt enkelt inte på ett snyggt göma
undan IR lysdioden & IR transistorn/IR dioden.
Detta är en del i brostyrelektroniken jag håller på med åt en kompis
(han har betalat alla komponenterna) där det ingår tre
givarpunkter, en före & efter bron samt en mitt på bron & dän sitter
redan som ni föreslog.
I koppel höjd, för att bron inte ska aktiveras när ett tåg är i närheten
av bron eller på bron.
Därför bör givarna sitta exakt mitt emellan skenorna
(så att även kopplen reflekterar) på de som ligger före & efter bron.
sebastiannielsen skrev:
Vill du räkna antalet vagnar så behöver du 2 st:
En som du sätter högre upp som blockeras så länge tåget fins där. Gärna i höjd med koppling/krok så den hela tiden är blockerad altså...
Sedan en lite längre upp som räknar vagnar....
En rolig idé vore att ta en minimal 4x20 lcd (pytteliten altså!!) och montera in i en liten låda som du sätter upp på en liten "stolpe" i stationen.
Sedan använder du fototdetektorerna till att räkna ut hastighet och tid kvar , och sedan på displayen kan du skriva när nästa tåg kommer å sånt....
(Med modeller måste man räkna i minuter och sekunder istället för timmar och minuter)
Typ "Nästa tåg: MM:SS"
sen om det är nåra sek försenat: "1 sek försenat" växelvis med det första meddelandet.
Som på SJ's riktiga skyltar....
Måla på SJ logga på tågen också....
Du kan ju även stänga bommar med fotodetektorn och göra rött ljus.... så blir det som en modell av ett riktigt tågsystem...
Intressant idé men i så fall får man dela med 87 som råkar vara
skala faktorn i detta fal

men det är inte aktuellt för detta projekt, kanse
i kommande projekt....
Om det är av intresse kan jag lägga upp både scheman & foton på det som
redan är redan byggt
