Hej jag köpte ett batteripack härom veckan. Så nu behöver jag en laddare. Batteripacket är ett 10cell 12V 4400mA NiCd.
Så jag har kikat runt efter olika mikrokontrollerladdare. NiCd-batterier kräver tydligen konstant-ström-laddning. Hur är
det med spänningen? Skall den vara 12V exakt för 10celler? De olika lösningar jag märkt på strömbegränsning är Buck
eller en LM317. Dock har jag inte förstått hur laddaren vet hur många celler packet innehåller. Jag kollade först igenom
dokumentet AVR450 från Atmel. Dock så har grabbarna på AvrFreaks avfärdat denna lösning som medioker då FET:en
blir varm och switchas inte på rätt sätt. Några tankar om detta? Sedan har jag hittat två olika pic lösningar. Den här och den här.
Jag skulle vara nöjd med AVR450 Atiny15 versionen från Atmels datablad ifall det nu var en bra konstruktion. Dock så
står det att den klarar upp till 6 celler. Är det bara att öka spänningen och skala ner spänningsmätningen så den klarar 10celler?
NiCd Laddare
- jonnorberg
Re: NiCd Laddare
Du kör bara konstant ström. Spänningen måste givetvis kunna vara den max spänning du kan få över cellerna, men det är bara strömmen du reglerar på. Den absoluta spänningen blir vad den blir.
- jonnorberg
Så klarar bara komponenterna spänningen och spänningsmätningen vid dv/dt så kan man köra med hur många celler som helst?
- jonnorberg
Då menar konstruktörerna att deras dv/dt mätning bara klarar si och så många celler då man kommer över Vref gissar jag då.
Har någon nån idé om buckomvandlaren i databladet AVR450 för Atiny15? En kille på AvrFreaks tycker att den inte fungerar korrekt.
Sidan 12 har uträkningen för induktansen.
Nu hittade jag uträkningen för ifall man vill ha fler celler på sidan 13. Man skalar helt enkelt om mätresistorerna som vi pratade.
Har någon nån idé om buckomvandlaren i databladet AVR450 för Atiny15? En kille på AvrFreaks tycker att den inte fungerar korrekt.
Hur skall man räkna ut värdena isåfall? Och används fel FET?Citat från AvrFreaks:
I tinkered with this charger setup and found their fet gate drive method to be
completely unsatisfactory. I can't even see why they published something that
would perform so poorly! The fet is just not being switched fast enough to
prevent excessive heating.
Oh, and another thing, the method used in the app note to calculate
the inductance of the coil is also just plain wrong! The calculated inductance
is too low, and this will cause additional heating problems.
Sidan 12 har uträkningen för induktansen.
Nu hittade jag uträkningen för ifall man vill ha fler celler på sidan 13. Man skalar helt enkelt om mätresistorerna som vi pratade.
- jonnorberg
Här är självaste formeln. Någon har tydligen lyckats bränna FET:en med denna design. Tror att hela Buckomvandlaren jobbar med 100kHz.
fosc Oscillator frequency 25.6Mhz from 1.6Mhz internal RC-Osc
Vsat Saturation Voltage
Vi Input voltage
Vo Output Voltage
Io Maximum output current
T=255/fosc (8bit pwm)
ton=T/2 (vid 50% dutycycle)
L=(Vi-Vsat-Vo)ton/2Io
Enligt killen på AVRFreaks så är detta en felaktig uträkning av induktansen. Nån som har en idé?
fosc Oscillator frequency 25.6Mhz from 1.6Mhz internal RC-Osc
Vsat Saturation Voltage
Vi Input voltage
Vo Output Voltage
Io Maximum output current
T=255/fosc (8bit pwm)
ton=T/2 (vid 50% dutycycle)
L=(Vi-Vsat-Vo)ton/2Io
Enligt killen på AVRFreaks så är detta en felaktig uträkning av induktansen. Nån som har en idé?