Visst kan du det, men har du en sån examen?Glenn skrev:Poängen är ju att jag kan kalla mej bäveringenjör också.sodjan skrev:> Det finns även en massa folk som kallar sej för "gymnasieingenjör",
Eftersom jag har en sådan examen så tar jag mig den rätten, ja.
[Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?
Re: [Språk-titel] Vad heter drifttekniker på engelska?
Efterssom beteckningen inte är skyddad på något sätt så kan jag följdaktligen påstå att kladdpappret jag just skrev var just slutprovet för det.Nerre skrev:Visst kan du det, men har du en sån examen?Glenn skrev: Poängen är ju att jag kan kalla mej bäveringenjör också.
Försök inse att "ingenjör" inte säger något i sverige, det är därför folk är så nogranna med att ange typ "Civilingenjörsexamen i hållfasthetsfoobar vid institutionen för foo vid foohögskolan 1993"
En gång i tiden, dvs på min och sodjans tid var faktiskt en ingenjör en titel och en examen.
På den tiden fanns det två typer av ingenjörer Gymnasieingenjör och Civilingenjör.
När man sedan (i brist på allmänt förstånd) skrotade Gymnasieingenjören, så införde man en massa konstiga och rätt meningslösa saker som Mellaningenjör och Högskoleingenjör.
Dagens gymnasieutbildningar och även 80-talets (den senare delen i alla fall) är utbildningsmässigt sett rena lekskolan jämfört med den dåvarande och sorgligt nog skrotade 4-åriga tekniska linjen.
Med dagens utbildningsdeflation, kan den faktiskt jämföras med de två-tre första åren på vilket universitet/högskola som helst i Sverige, vissa av utbildningarna, speciellt den elkrafttekniska varianten existerar i princip inte ens på dagens högskolor.
I min ungdom var det inte helt ovanligt att kraftverksoperatörerena skickade sina "civ-ingar" till oss för utbildning i elkraft, då vi i många fall var mer avancerade än dessa sk högre lärosäten.
På den tiden fanns det två typer av ingenjörer Gymnasieingenjör och Civilingenjör.
När man sedan (i brist på allmänt förstånd) skrotade Gymnasieingenjören, så införde man en massa konstiga och rätt meningslösa saker som Mellaningenjör och Högskoleingenjör.
Dagens gymnasieutbildningar och även 80-talets (den senare delen i alla fall) är utbildningsmässigt sett rena lekskolan jämfört med den dåvarande och sorgligt nog skrotade 4-åriga tekniska linjen.
Med dagens utbildningsdeflation, kan den faktiskt jämföras med de två-tre första åren på vilket universitet/högskola som helst i Sverige, vissa av utbildningarna, speciellt den elkrafttekniska varianten existerar i princip inte ens på dagens högskolor.
I min ungdom var det inte helt ovanligt att kraftverksoperatörerena skickade sina "civ-ingar" till oss för utbildning i elkraft, då vi i många fall var mer avancerade än dessa sk högre lärosäten.
-
Begreppet "Technician" används mycket inom sjukvården. Verkar även som att datorsidan har sina technician (hardware, software and system).
Det har väl aldrig funnits en så saknad utbildning som gymnasieingenjörn. 4-årig teknisk gav ett vacuum efter sig som möjligen idag kan fyllas genom KY-utbildningar. Men just mixen av praktisk-teoretisk utbildning med en längd som inte var för lång gav en kunskapsmix som inte skolvärlden har lyckasts återskapa igen.
Det har väl aldrig funnits en så saknad utbildning som gymnasieingenjörn. 4-årig teknisk gav ett vacuum efter sig som möjligen idag kan fyllas genom KY-utbildningar. Men just mixen av praktisk-teoretisk utbildning med en längd som inte var för lång gav en kunskapsmix som inte skolvärlden har lyckasts återskapa igen.
Inte ens KY-utbildningarna kan ersätta den 4-åriga, där tyngdpunkten låg på teori och mycket labb.
Att skrota den 4-åriga är sannolikt ett av de största misstagen man gjort.
Att skrota den 4-åriga är sannolikt ett av de största misstagen man gjort.
Jag pluggade 3år till driftingenjör, har dock inte en kandidatexamen, utan en högskoleingenjörsexamen, på engelska "university diploma". Lite förvirrande dock när jag är anställd som drifttekniker, och det finns andra tjänster som faktiskt heter "driftingenjör". Enligt min erfarenhet är nyanställda på kraftvärmeverk att utbildningarna brukar vara en mix av driftingenjör3år/drifttekniker2år och Drifttekniker KY(2år). Jag har dock för mig att man kan läsa något energiprogram på gymnasiet, någon som vet var dom blir av?
När jag pluggade så stötte man ofta på kommentarer om att det var slöseri med tid att plugga till högskoleingenjör(ofta från civ.ing. studenter). Ofta senare har man fått frågan om varför man inte pluggade till civ.ing.
Jag brukar svara med "vem skulle då jobba på värmeverken?", hade blivit dyrt att anställa drifttekniker med löner på 35-40k/mån. Dessutom tror jag inte civ.ing hade varit vidare intresserade av dom ganska skitiga arbetsuppgifterna, nätter/kvällar/helger, jul midsommar etc...(skift). Sen har jag också stött på en del civ.ing som kanske inte varit direkt händiga, vilket ofta är en fördel i branchen.
//Alexander
När jag pluggade så stötte man ofta på kommentarer om att det var slöseri med tid att plugga till högskoleingenjör(ofta från civ.ing. studenter). Ofta senare har man fått frågan om varför man inte pluggade till civ.ing.
Jag brukar svara med "vem skulle då jobba på värmeverken?", hade blivit dyrt att anställa drifttekniker med löner på 35-40k/mån. Dessutom tror jag inte civ.ing hade varit vidare intresserade av dom ganska skitiga arbetsuppgifterna, nätter/kvällar/helger, jul midsommar etc...(skift). Sen har jag också stött på en del civ.ing som kanske inte varit direkt händiga, vilket ofta är en fördel i branchen.
//Alexander
4årig Gymnasieingenjör var det jag skulle bli i början av 90-talet. Utbildningen försvann när jag gick den och ersattes av olika kurser för att vi skulle få gå alla 4 åren.
Dom två första åren var samma som N (3årig). År tre och fyra var mycket labb och teori kring det. När man var klar och kom ut i yrkeslivet (data/IT) så var dom kunskaperna mer relevanta för verkligheten än vad dom hade som hade gått N + 4år civ ingenjör.
Nu är det mycket bättre har jag förstått men på den tiden, tidigt 90-tal, så var data inom högskola samma ska som att välja ett så obskyrt område det bara gick tillsammans med stora mängder matte. Hur kul är det att vara expert på ADA programmering?
Dom två första åren var samma som N (3årig). År tre och fyra var mycket labb och teori kring det. När man var klar och kom ut i yrkeslivet (data/IT) så var dom kunskaperna mer relevanta för verkligheten än vad dom hade som hade gått N + 4år civ ingenjör.
Nu är det mycket bättre har jag förstått men på den tiden, tidigt 90-tal, så var data inom högskola samma ska som att välja ett så obskyrt område det bara gick tillsammans med stora mängder matte. Hur kul är det att vara expert på ADA programmering?
Från mitt slutbetyg från 4-årigt gymnasium 1973.
"detta betyger ger rätten till titeln gymnasieingenjör"
"detta betyger ger rätten till titeln gymnasieingenjör"
Ranstan: Jag fick min utbildning genom energiprogrammet, vi får vad jag vet inte kalla oss något speciellt (helt fritt att hitta på vad som helst med andra ord
) jag själv använder drifttekniker nu när jag letar jobb, ibland tycker jag dock driftmaskinist skulle vara mer passande. Utbildningen är ganska praktisk, vettiga fortsättningar om ens någon är driftteknik eller driftingenjörs-utbildningarna på högskola. Jag skulle gått driftteknik i Härnösand men fick jobb och träffade min fru innan jag började så dum som jag var stod jag över, något jag ångrar idag.

Tanken med den 4-åriga tekniska linjen var just att utbilda folk till Drift-tekniker/ingenjörer, produktionstekniker/ingenjörer, Föräljnings/offertingenjörer, arbetsledare osv.
När man tog bort denna linje saknades det helt plötsligt en hel yrkesgrupp, nåt som industrin inte hämtat sig från än.
När man tog bort denna linje saknades det helt plötsligt en hel yrkesgrupp, nåt som industrin inte hämtat sig från än.
-
''Drifttekniker'' heter ''Operating Engineer'' på engelska!
här har ni källan, läs noga vad en Operating Engineer gör så förstår ni att det är precis det en drifttekniker gör här i sverige
http://www.operatingengineer.ca/student ... nition.asp
här har ni källan, läs noga vad en Operating Engineer gör så förstår ni att det är precis det en drifttekniker gör här i sverige
http://www.operatingengineer.ca/student ... nition.asp
Enligt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel
Civilingenjör är skyddat, men inte ingenjör, högskoleingenjör eller gymnasieingenjör.
Kvalité på på utbildning kan man väl diskutera i all oändlighet, jag tror personligen att det har större betydelse vilken skola man pluggat på, eller kanske ännu mer vilka lärare man har haft.
Jag gick Teknisk linje på gymnasiet 00-03 och vissa av lärarna vi hade var kvar från tiden då de examinerade gymnasieingenjörer. Jag måste hålla med om att nivån på deras kurser i vissa avseenden motsvarar några kurser jag läst på högskolan.
Men jag måste nog säga att jag inte skulle klara av mitt nuvarande jobb varken efter gymnasiet eller efter de första 3 åren (av 5) på Chalmers.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel
Civilingenjör är skyddat, men inte ingenjör, högskoleingenjör eller gymnasieingenjör.
Kvalité på på utbildning kan man väl diskutera i all oändlighet, jag tror personligen att det har större betydelse vilken skola man pluggat på, eller kanske ännu mer vilka lärare man har haft.
Jag gick Teknisk linje på gymnasiet 00-03 och vissa av lärarna vi hade var kvar från tiden då de examinerade gymnasieingenjörer. Jag måste hålla med om att nivån på deras kurser i vissa avseenden motsvarar några kurser jag läst på högskolan.
Men jag måste nog säga att jag inte skulle klara av mitt nuvarande jobb varken efter gymnasiet eller efter de första 3 åren (av 5) på Chalmers.
Nu ska alla utbildningar även genuscertifieras:
http://tanjabergkvist.wordpress.com/200 ... iversitet/
http://tanjabergkvist.wordpress.com/200 ... iversitet/
Översättningarna är lite flytande och beror både på bransch och arbetsuppgifter. Vanligast där jag har jobbat har varit att översätta det till operating engineer eller operating technician, där operating technician har varit någon med kortare utbildning specifikt för den aktuella verksamheten. Production engineer har också använts en del, men då för någon med mer övergripande ansvar även för utveckling och planering. Jag vet att de i andra branscher används annorlunda, det skapade en del förvirring vid några tillfällen. Räkna med att förklara vad arbetet gått ut på, titeln i sig kommer inte betyda speciellt mycket.