Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).
Några frågor om draftingfilm samt dubbla OH-papper, alla frågor rör laserskrivare:
1. Hur pass mycket längre behöver man belysa med draftingpapper jämfört med OH-papper? Idag belyser jag 3.5 minuter med ett OH-papper. Kjell-UV-lampa på 250 Watt, 30 cm avstånd. Är det dubbelt så lång tid eller?
2. Om jag istället använder dubbla OH-papper, behöver jag öka belysningstiden eftersom jag har dubbla lager plast? Eller kvittar det jämfört med glasskivan som jag ändå lyser igenom?
3. Blir stora jordplan och liknande svartare på draftingfilm/papper jämfört med på OH-papper?
Frågan är alltså om draftingfilm är bättre än OH eller om det bara är billigare?
1. Hur pass mycket längre behöver man belysa med draftingpapper jämfört med OH-papper? Idag belyser jag 3.5 minuter med ett OH-papper. Kjell-UV-lampa på 250 Watt, 30 cm avstånd. Är det dubbelt så lång tid eller?
2. Om jag istället använder dubbla OH-papper, behöver jag öka belysningstiden eftersom jag har dubbla lager plast? Eller kvittar det jämfört med glasskivan som jag ändå lyser igenom?
3. Blir stora jordplan och liknande svartare på draftingfilm/papper jämfört med på OH-papper?
Frågan är alltså om draftingfilm är bättre än OH eller om det bara är billigare?
Om inte någon redan har testat båda typerna - under samma förhållanden - finns bara ett svar:
Testa dig fram.
Jag har kört med 300W kvartslampa / 30-50cm @ 5 minuter & dubbla OH från laser@600dpi samt enkla OH från laser@300dpi.
Jag har även kört med en UVlåda @ 5 minuter med dubbla OH från laser@600 och 1200dpi.
Allt har fungerat lika bra.
Har aldrig testat draftingpapper.
Det enda som har påverkat kvalitén har varit hur pass 'färskt' som (det belagda) kretkortslaminatet har varit samt hur tätt filmen har legat emot kortet under exponeringen.
Testa dig fram.
Jag har kört med 300W kvartslampa / 30-50cm @ 5 minuter & dubbla OH från laser@600dpi samt enkla OH från laser@300dpi.
Jag har även kört med en UVlåda @ 5 minuter med dubbla OH från laser@600 och 1200dpi.
Allt har fungerat lika bra.
Har aldrig testat draftingpapper.
Det enda som har påverkat kvalitén har varit hur pass 'färskt' som (det belagda) kretkortslaminatet har varit samt hur tätt filmen har legat emot kortet under exponeringen.
Okay, nu citerar jag mig själv, för jag har varit hemma och testat i helgen... Jämför gärna med mitt tidigare inlägg där jag exponerade genom ett enkelt lager OH-film. Nu har jag gjort samma sak med ett enkelt lager drafting-papper, 90 gram/m^2, köpt på Kreatima i Stockholm.Earendil skrev:Några frågor om draftingfilm samt dubbla OH-papper, alla frågor rör laserskrivare:
1. Belysningstiden verkar vara ungefär samma. Jag belyste 4 minuter med samma lampa och samma avstånd som med OH-film. Någon minut mer eller mindre verkar inte spela någon större roll.
3. Det verkar som om utskriften från en laserskrivare fastnar bättre på drafting-papper. Det blir nog inte svartare, men det verkar bli färre hål och linjer i utskriften. Möjligen blir linjerna något hackigare i kanten vilket skulle kunna bero på diffusare ljusspridning genom pappret än motsvarande OH-utskrift. Men det går bra att göra riktigt tunna ledningar.
Tillägg: Jag bytte Kjells framkallningsmedel mot 2 ml Gripens kaustiksoda. Funkade utmärkt. Är dessutom i princip gratis.
Kort sagt så verkar drafting-papper vara ungefär lika bra, fast billigare. Och nu har vi ett komplett recept på etsning med enbart Kjell-utrustning.
Ok, jag undrar för jag tittade på kretinas hemsida och där hade dom en papperstyp som hette schoellershammer, villket är det märke cyr hade.
Och där fanns det att välja mellan matt och glatt.
Har du något namn eller artikelnummer på det papper du köpte?
Eftersom jag tänkte låta en släktning köpa åt mig där.
Och där fanns det att välja mellan matt och glatt.
Har du något namn eller artikelnummer på det papper du köpte?
Eftersom jag tänkte låta en släktning köpa åt mig där.
Har skummat igenom tråden, antingen har jag missat det ifall det står, men jag undrar vart man köper UV-rör? Hade nämligen tänkt att bygga en belysningslåda samt etstank eftersom dom kostar en hel del nya
Går det att bygga tanken i plexi eller måste det vara glas? Kan man limma ihop det med superepoxy eller silikon eller nått sånt eller reagerar det med etsmedlet?
edit: Såg att dom sålde rör på ELFA naturligtvis.

edit: Såg att dom sålde rör på ELFA naturligtvis.
Senast redigerad av Fritzell 19 februari 2005, 10:36:41, redigerad totalt 1 gång.
Var finner jag en doppvärmare som går up +50 C
Var kan man hitta en doppvärmare som går upp till +50 C ?mullemeck skrev:håller på och bygger en Etstank av plexi nu, hittade en gammal luftpump och doppvärmare från vårt gamla akvarie. Luftpumpen är perfekt men dessvärre klarar bara doppvärmaren att ge 30 grader så jag får köpa en ny sådan...
Tror ni det skulle gå att ta en vanlig glasburk med plåtlock som man gör ett litet hål i och förvara etsvätskan där?
Typ och model skulle vara bra at veta ! (Elfas är ...in dyra !)
Kjell har ju sin egen Etsaggregat paket, som kommer med JÄGER 100 W doppvärmare, som går bara Up till + 34 C !
http://www.akvarieshopen.com/shop/show_ ... egory%3D41
Jag har kollat kjells butik Nacka, stämmer inte med katalogen som visar denna model:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,6960000
Eller har dom många olika leverantörer, och att vissa av dem snabbt gör ett "paket" med akvarioprylar som inte håller standarden (värmekraven runt +45-50 C)
Räcker det verkligen + 34 C att etsa