Intelli-Torch - 50% Ghetto MEN med uC.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Intelli-Torch - 50% Ghetto MEN med uC.

Inlägg av Andax »

squiz3r, tanken med induktansen är bl.a. att bromsa hur snabbt strömmen förändras så att man hinner med att reglera (läs slå av och på transistorn i PWM) mot önskade strömmen. Den har i sig ingen strömbegränsande egenskap (utöver det lilla seriemotstånd som den har). Dvs slänger du på en spänning så funkar den som en kortslutning om tiden blir för lång.

När du parallellkopplar två likadana induktanser så HALVERAR du induktansen. Testa att sätt dem i serie.
Matte

Inlägg av Matte »

Rent intutivt känns det som att kondingen ska bort och en rätt rejäl induktor ska in i serie(enligt schemat). sen vet jag inte om pwmerna är tillräckigt snabba, lär väll iaf ligga på några 10talsMhz.

Tänkte faktisk på exakt samma grej idag men då var det med en Cortex-m3 maskin på 72Mhz och 7kanalers buck.

EDIT: några han visst före.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ett växelströmsmotstånd utan några direkta förluster.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kondingen behöver inte vara så stor. Det blir bara bekymmer när den ska laddas upp från början. Ca 10-50uF borde vara ett lämpligare värde.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Andax:
"Dvs slänger du på en spänning så funkar den som en kortslutning om tiden blir för lång."
Nänä.. Jag menade inte att den skulle begränsa strömmen, utan att PIC'ens styrallgoritm inte alls fungerade när jag hängde på en sån istället för kondingen.

Matte:
Aaa, Kondingen tog jag bort när jag satte dit induktansen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kondingen hjälper till att hålla emot så att strömmen till LED'en blir jämnare. Både den och dioden som Icecap tipsade om behövs. Kondingen behöver inte vara så stor och dioden bör vara en schottky, eftersom det är lite snabbare förlopp det är frågan om.

Switchfrekvensen behöver inte vara så hög. Mellan 20 - 100kHz kan vara lämpligt. Med en lägre switchfrekvens blir spolen större.
Skriv svar