Stjärnföljaren

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Re: Stjärnföljaren

Inlägg av Gimbal »

@Minus Hm, det är kanske inte så dumt.
Ska lura på det lite och kolla vad som går att få tag på.

@Grym, missade två tappar på tradera. Trodde inte folk låg och snipade på såna grejer, men det gör de. Nåja, jag lade för lågt bud helt enkelt. Om jag inte får tag i bultar här så kanske de där mässingsskruvarna kan vara intressanta i framtiden.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Liten uppdatering.

Snäckväxeln är klar och motorn sitter på plats, utgående axel är gängad med 3/8" UNC och stativhuvudet passar.
Elektroniken är överflyttad till kretskort (experimentkort). Kopplade ihop det lite provisoriskt och hängde på kameran och lät den snurra stående på bordet från klockan 23.00 i går till i morse. Hade inga fasta referenser men tyckte nog att den hade vridit sig aningens för lite på den tiden...

Om den kommer mer än 30 sekunder efter sin rätta position så ska den stanna (något är allvarligt fel) men den hade inte stannat så uppenbarligen trodde den att den var på rätt spår. Någon liten bugg någonstans som lurar, eller så var den rätt om min uppskattning fel. Får nog gräva lite där.

Men målet närmar sig...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nu börjar det likna något.
En testrigg med en provisorisk träkloss för vinkeln och lite tejp (för att få den proffsiga looken). Om det nu bara kunde sluta vara mulet...

Bild
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Får väl bidra med en av mina månbilder då med va :)
Taget med 16" Celestron teleskop, bränvidd nånstans runt 8 meter om jag inte minns helt fel, bilden är ett kollage av ett 10tal mindre bilder då hela månen inte ville få plats. Orginalet tar väl en bit över 500Mb :oops: :vissla:

Bild
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Låter som en rätt saftigt bild, men hur är det med skärpan/detaljåtergivningen? Motsvarar den bildstorleken?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Tyvärr är ju skärpan inte lika fin men de beror ju pga atmosvärens stöningar, men detaljer finns de gott om, ska se
om jag kan hitta skivan så kan jag lägga upp en del av en "slice"
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Efterbehandlingen är ju lika viktig som fotograferingen. Utann korrekt uppskärpning i efterhand så blir ingen bild så skarp som den skulle kunna vara :)

Samma vid nedskalning, för att bibehålla upplevd skärpa (vilket till viss del är omöjligt när man skalar ner) så är det viktigt att man skärper efter nedskalning (helst ska man inte skala ned ett orginal som är skärpt för annat ändamål). Den postade bilden på månen kan omöjligen vara skärpt efter nedskalning, för den ser riktigt soft ut. En körning med USM i ps på radie 0.5 och mängd 75%-100% skulle göra susen.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Orginalet är skärpt men nu är denna nerskalad för å matcha forumets krav :vissla:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Och så här blev det till slut. Nu fattas bara klart väder för provkörning.

Bild
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tjusigt!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Riktigt snyggt! :)

Nu behöver du bara investera i ett stabilt stativ så det blir stadigt också ;) (sorry, kunde inte hålla mig..men ett stabilt stativ är verkligen att föredra)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tackar.

Men vad säger du Walle, skulle mitt blytunga Manfrotto 055xprob vara ostabilt?
Det är ju rena urberget jämfört med mitt förra.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Man kan väl säga att det råder delade meningar om vad ett stabilt stativ är ;)

Jag kör själv mycket med ett 055 dock :) Men jag tycker inte det funkar speciellt bra för nattfoto, då vill jag helst ha ett kraftigare stativ utan mittpelare, och som inte har tredelade ben :)

Jag har tagit nattbilder med mitt, och visst går det. Men bilderna blir inte lika skarpa som på ett riktigt stabilt stativ :)
ANEE

Inlägg av ANEE »

Hej!

Ursäkta att jag bumpar en lite gammal tråd. Du kan ju inte avsluta tråden med att visa en bild på stjärnföljaren, vi vill ju se massor av bilder på stjärnhimlen som du tagit med den! :)

/Andreas
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Fick aldrig till några riktiga superbilder, det visade sig att trots att motorn går perfekt så pendlar kameran i hastighet. Först några minuter perfekt, sedan lite för snabbt i ca fem minuter följt av ca fem minuter för långsamt. Innan jag fick någon ordning på det så hade våren kommit och mörkret försvunnit.

Men nu har jag tagit nya tag och börjat gräva i problemet. Att döma av cykeltiden så sitter problemet i snäckväxeln. Vid närmare inspektion så visade det sig att axeln som skruven sitter på var lite sned, den är nu rätad och nya tester väntar. Men det ska vara klart väder, ingen måne samtidigt som jag har tid. Tyvärr inträffar den konstellationen inte särskilt ofta.
Skriv svar