Om du kopplar in en lampa emellan så mäter du hur mycket ström lampan förbrukar inget annat.
Vad är det du vill mäta egentligen?
Ju fler Ah ett batteripack har desto längre tid kan du driva din pryttel.
Hemmabyggt BatteriPack till videokamera?
-
Re: Hemmabyggt BatteriPack till videokamera?
limpan4all skrev:Om du kopplar in en lampa emellan så mäter du hur mycket ström lampan förbrukar inget annat.
Vad är det du vill mäta egentligen?
Ju fler Ah ett batteripack har desto längre tid kan du driva din pryttel.
De jag vill mäta är hur mycket Ah som är kvar i batterierna. ah okey. Tack

Halloj!
Iaf så här blev det:
Edit: dålig bild.. men iaf den svarta klumpen blevid kameran är en brytare med en diod + en zenerdiod inbyggd, så när man startar den så lyser de rött tills volten bli för låg! Tack limpan4all

Iaf fungerar kanon
Nu till en annan fråga! Hittade ett gammalt ersättningsbatteri till en sony-kamera. Som tycktes ha exakt samma passform som Samsungbatteriet.. Då jag fick slipa bort 2 kantar så passa de in i samsung kameran..
De har även samma volt osv. Se bilder nere:

Som ni ser så är batterierna väldigt lika, och jag skulle gärna villja använda Sonybatteriet. Kameran startar med detta inga problem. Problemet blir laddningen? Vågar jag ladda Sonybatteriet direkt i kameran? Jag har hört att sony har speciella datorer i sina batterier för att Sony kameror inte ska starta utan orginalbatteri, bör detta vara något problem?
Iaf, Gämför man laddsladdarna som (Har kvar den till sonykameran men inte kameran..) Så är både samsungen och sony laddaren på 8.4v @ 1.5A. Så vad tror ni? Är ju samma allt nästan.. Skiljer 0.2v.
// Hoppas någon har ett svar. Simon

Iaf så här blev det:
Edit: dålig bild.. men iaf den svarta klumpen blevid kameran är en brytare med en diod + en zenerdiod inbyggd, så när man startar den så lyser de rött tills volten bli för låg! Tack limpan4all

Iaf fungerar kanon

Nu till en annan fråga! Hittade ett gammalt ersättningsbatteri till en sony-kamera. Som tycktes ha exakt samma passform som Samsungbatteriet.. Då jag fick slipa bort 2 kantar så passa de in i samsung kameran..
De har även samma volt osv. Se bilder nere:

Som ni ser så är batterierna väldigt lika, och jag skulle gärna villja använda Sonybatteriet. Kameran startar med detta inga problem. Problemet blir laddningen? Vågar jag ladda Sonybatteriet direkt i kameran? Jag har hört att sony har speciella datorer i sina batterier för att Sony kameror inte ska starta utan orginalbatteri, bör detta vara något problem?
Iaf, Gämför man laddsladdarna som (Har kvar den till sonykameran men inte kameran..) Så är både samsungen och sony laddaren på 8.4v @ 1.5A. Så vad tror ni? Är ju samma allt nästan.. Skiljer 0.2v.
// Hoppas någon har ett svar. Simon

Bump.. sorry
Men åker på onsdag, så hur skulle jag kunna ladda mitt sonybatteri? Tror ni de skulle gå i samma laddare som Samsungbatteriet (Dvs i kameran)