Digitalsparbössa
Digitalsparbössa
Hej! Är helt ny är och är ingen hejjare på elektronik. Jag går nu sista året på gymnasiet och då har vi haft kombinerad UF (ung företagsamhet) och projektarbete. Det vi har gjort är att ta fram en digitalsparbössa som räknar dina mynt. Man stoppar in ett mynt i sidan av den och på en LCD display står det "Du har: xxx :-.
Allt utvecklingsarbete har vi gjort själva. Vi använder givare för att skilja mynten åt genom storlek. Givare och display är kopplade till en mikroprocessor som vi har programmerat i assembler. Vad tycker ni om projektet? Några tips på hur man kan vidareutveckla?
Hälsningar Oscar
Allt utvecklingsarbete har vi gjort själva. Vi använder givare för att skilja mynten åt genom storlek. Givare och display är kopplade till en mikroprocessor som vi har programmerat i assembler. Vad tycker ni om projektet? Några tips på hur man kan vidareutveckla?
Hälsningar Oscar
Re: Digitalsparbössa
Bilder, scheman och projektbeskrivning, gärna under arbetets gång skulle både uppskattas och generera frågor (och förhoppningsvis svar) 

Cool pryl och jag skulle absolut vilja ha en hemma!
Skit smidigt att hålla koll på glasburken med alla växelpengar som man slänger i med tiden men sedan sällan orkar nyttja då man inte vet om det finns någon vettig summa i den i alls.
Så sälj mig en sådan här härlig uppfinning!
Mvh,
Viper
Skit smidigt att hålla koll på glasburken med alla växelpengar som man slänger i med tiden men sedan sällan orkar nyttja då man inte vet om det finns någon vettig summa i den i alls.
Så sälj mig en sådan här härlig uppfinning!
Mvh,
Viper
Främsta vidareutvecklingen torde väl vara att kunna hantera även felaktiga mynt (men det är antagligen skitsvårt:-).
Sedlar tror jag blir svårt eftersom dem viker man oftast när man stoppar i sparbössan.
Och hur gör man när man tömmer då? Måste man alltid tömma allt på en gång?
Sedlar tror jag blir svårt eftersom dem viker man oftast när man stoppar i sparbössan.
Och hur gör man när man tömmer då? Måste man alltid tömma allt på en gång?
- ChristianS
Kul grej med en digital sparbössa. En möjlig vidareutveckling vore att koppla den till internet och räkna om i olika valutor, kanske man skulle kunna logga in på sitt bankkonto och addera sparslantarna som finns där. Eller omvandla summan till antal aktier i nåt svenskt telefonbolag. Kanske inte särskilt uppiggande i dessa tider men så länge man lär har man roligt!.
// Christian
// Christian
http://img22.imageshack.us/my.php?image=dsc00143ru7.jpg
http://img12.imageshack.us/my.php?image=dsc00142ua4.jpg
Lådan ser rätt så tråkig ut på bilderna, men den är snyggare i verkligheten. Den är gjord i en friformsmaskin utifrån en CAD modell. Känns inte riktigt som plast, är lite struktur i materialet som gör att den ser exklusiv ut. Sen tänkte vi sätta en blå lysdiod som lyser när den är igång, som ser stilren och snygg ut. Gällande strömförsörjning så kommer den att gå på en sladd i väggen. Dock tänkte vi sätta in batteri som backup så att minnet inte raderas när strömmen går eller om man flyttar den.
Den största nackdelen är ju såklart att man inte kan räkna bort pengar ifrån minnet. Man kan bara återställa den till noll. Har ni några andra förslag på vad man kan göra? Vad kan man ta för pris för en sådan här burk? Vår affärsidé var från början att rikta sig mot barn för att göra det lite roligare att spara pengar. Men finns det någon efterfrågan hos vuxna för att ha en stilig digitalsparbössa?
http://img12.imageshack.us/my.php?image=dsc00142ua4.jpg
Lådan ser rätt så tråkig ut på bilderna, men den är snyggare i verkligheten. Den är gjord i en friformsmaskin utifrån en CAD modell. Känns inte riktigt som plast, är lite struktur i materialet som gör att den ser exklusiv ut. Sen tänkte vi sätta en blå lysdiod som lyser när den är igång, som ser stilren och snygg ut. Gällande strömförsörjning så kommer den att gå på en sladd i väggen. Dock tänkte vi sätta in batteri som backup så att minnet inte raderas när strömmen går eller om man flyttar den.
Den största nackdelen är ju såklart att man inte kan räkna bort pengar ifrån minnet. Man kan bara återställa den till noll. Har ni några andra förslag på vad man kan göra? Vad kan man ta för pris för en sådan här burk? Vår affärsidé var från början att rikta sig mot barn för att göra det lite roligare att spara pengar. Men finns det någon efterfrågan hos vuxna för att ha en stilig digitalsparbössa?
hur har ni gjort myntigenkänningen ? ..efterssom jag har tittat i komersiella automater för detta så vet jag att det är ganska avancerat gjort där, vore kul att se bilder på er lösning.
..Å andra sidan, om man utgår ifrån att alla mynten är äkta så kan man väl fuska och bara känna av storleken i "fallande" skala, alltså en ränna där mynten trilar ner i hål beroende på storlek och sen räknas.
Hade funderingar på att bygga nåt sånt för lääääänge sen, hade jag haft samma möjligheter som idag (med pic'ar osv) så hade det nog gått lättare
..Å andra sidan, om man utgår ifrån att alla mynten är äkta så kan man väl fuska och bara känna av storleken i "fallande" skala, alltså en ränna där mynten trilar ner i hål beroende på storlek och sen räknas.
Hade funderingar på att bygga nåt sånt för lääääänge sen, hade jag haft samma möjligheter som idag (med pic'ar osv) så hade det nog gått lättare

förresten, kan ni inte lagra antal mynt i ett eeprom ? antingen i microkontrollern (som tex många picar har) eller i ett externt seriellt ? ..känns säkrare än batteribackup.
Det är ingen avancerad säkerhetslösning, de går ju att lura den med oäkta mynt, men varför ska man göra det? Vi har använt oss utav läsgafflar för att skilja mynten åt genom storlek. Vi försökte först genom att ha en ränna med olika stora hål. Men den här lösningen med läsgafflar funkar förvånansvärt bra. Det finurliga ligger ju i programmet. Detta är ju som sagt inget som funkar i kommersiella syften.
Men är det någon som har något förslag på vad man kan ta för pris för en sån här?
Men är det någon som har något förslag på vad man kan ta för pris för en sån här?
Tja,
Utan att ha en aning om vad delar kostar, tid ni lagt ner och sådant så skulle väl jag kunna tänka mig att betala någonstans runt 500-600 kr som max för något liknande. Men då skulle jag nog vilja ha en något snyggare låda gärna i någon metall istället för det där plast liknande materialet ni använder nu, samt att displayen skulle vara mer in sänkt i materialet tänk dig hur en Ipod ser ut ungefär.
Sen lackar man det hela i någon häftig färg jag hade nog valt en svart piano lack eller vit. Men man kan ju erbjuda den i alla möjliga färger allt efter tycke och smak.
Mvh,
Viper
Utan att ha en aning om vad delar kostar, tid ni lagt ner och sådant så skulle väl jag kunna tänka mig att betala någonstans runt 500-600 kr som max för något liknande. Men då skulle jag nog vilja ha en något snyggare låda gärna i någon metall istället för det där plast liknande materialet ni använder nu, samt att displayen skulle vara mer in sänkt i materialet tänk dig hur en Ipod ser ut ungefär.

Sen lackar man det hela i någon häftig färg jag hade nog valt en svart piano lack eller vit. Men man kan ju erbjuda den i alla möjliga färger allt efter tycke och smak.

Mvh,
Viper
Mmm, har nu införskaffat en ny display med blå bakgrundsbelysning. Ja vet inte om vi ska måla den, den är väldigt snygg nu tycker jag som den är. Men som sagt, pianolack är läckert.
- Alexander98
- Kontakt:
De går bra, den snart klar. Den funkar utmärkt och det blir rätt varje gång. Nackdelen är ju såklart att det inte finns felhantering. T.ex. stoppar du in en 50-öring så tolkar den de som en 10-krona. Men, men det har varit ett roligt projektarbete.
Hel klart roligt projekt!
Dock skulle jag själv tycka en sådan vore tråkig i det "verkliga" livet. Det stora nöjet är ju att inte veta hur mycket som finns däri. Oftast blir man ju besviken när man öppnar bössan, men ibland blir man positivt överaskad, och de få tillfällena får väl väga upp det hela?
Dock skulle jag själv tycka en sådan vore tråkig i det "verkliga" livet. Det stora nöjet är ju att inte veta hur mycket som finns däri. Oftast blir man ju besviken när man öppnar bössan, men ibland blir man positivt överaskad, och de få tillfällena får väl väga upp det hela?

Personligen ser jag ingen vits med att lägga småmynt i en sparbössa (pengar utanför banken / sparinstitutet ger ingen ränta).
Möjligtvis kan det vara en isbrytare:
Jag: "-En flyglift till THN tack!" [lägger upp en påse mynt på disken]
Tjejen i biljettluckan: "Har du rånat en parkeringsautomat?"
Jag: "Nej.....det var en telefon.
"
Däremot för barn skulle det vara en uppmuntran att spara och ett pedagogiskt sätt att lära ut ekonomi.
Kanske Joakim von Anka eller Bamse skulle stå på en skattkista och hålla i displayen.
Med klocka och datum samt möjligheter att lägga in namn / egen text / beräkningar skulle det bli riktigt HiTech.
Ett par exempel på texter:
"Du har sparat 200kr!"
"Anders har sparat ihop 180kr"
"Sparat: 34kr Mål: 200kr Återstår: 166kr"
"Sparat: 10 kr under 3 månader, Mål: 4000 kr återstår: 99år & 9månader -Lägg på ett kol!"
Kanske skulle displayen blinka när målet uppnåtts:
"Grattis Anders idag kan du köpa LEGOlådan"
Att skilja mellan 50öre och 10kr kunde ske med en smal myntramp, resten med läsgafflar.
Möjligtvis kan det vara en isbrytare:
Jag: "-En flyglift till THN tack!" [lägger upp en påse mynt på disken]
Tjejen i biljettluckan: "Har du rånat en parkeringsautomat?"
Jag: "Nej.....det var en telefon.

Däremot för barn skulle det vara en uppmuntran att spara och ett pedagogiskt sätt att lära ut ekonomi.
Kanske Joakim von Anka eller Bamse skulle stå på en skattkista och hålla i displayen.
Med klocka och datum samt möjligheter att lägga in namn / egen text / beräkningar skulle det bli riktigt HiTech.
Ett par exempel på texter:
"Du har sparat 200kr!"
"Anders har sparat ihop 180kr"
"Sparat: 34kr Mål: 200kr Återstår: 166kr"
"Sparat: 10 kr under 3 månader, Mål: 4000 kr återstår: 99år & 9månader -Lägg på ett kol!"
Kanske skulle displayen blinka när målet uppnåtts:
"Grattis Anders idag kan du köpa LEGOlådan"
Att skilja mellan 50öre och 10kr kunde ske med en smal myntramp, resten med läsgafflar.