En till myslampa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

En till myslampa

Inlägg av Fritzell »

Ännu ett mysbelysnings bygge från Fritzell :).

Denna gången blir det en 3W RGB-lysdiod. Hur och var den skall sitta är inte riktigt bestämt än dock, men i nått fönster kommer den hamna iallafall. Detta bygge liknar PIC Mood Lamp väldigt mycket fast här finns ingen programmerad cykel utan man skall kunna styra färgerna helt oberoende och manuellt. En kväll kan man köra rött tex, en annan gult, rosa, blått etc.

Därför skall det nu byggas en 3-kanals PWM-Kontroller :glasogon:.

Ritningen och layouten blev klar ganska nyligen och kretskortet skall slutligen ner i en liten alu-låda på ca 7.5x5x5cm. Än sålänge har jag bara hunnit plocka fram lite komponenter.

Bild

Tyvärr lär det dröja minst en vecka till innan alla komponenter kommer (ytat sortiment av motstånd och kondingar från ebay) men den finns ändå en hel som som skall göras. Stepdownen är inte testad exempelvis.

Ska bli intressant att se hur den här lille rackaren beter sig, och ifall kylytan räcker... :vissla:

Bild

Anledningen till att paddarna inte ser ut att passa riktigt är att vid provutskriften råkade Adobe Reader skala bilder till 97% eller vad det är den brukar göra om man inte ställer in ordentligt..

Bild

Bild

Nästa steg blir att etsa kretskortet och bygga nätdelen. Ska bli intressant och se ifall min nuvarande HP bläckstråleskrivare kan duga till detta...

edit: Schema oxå

//Fritzell
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Re: En till myslampa

Inlägg av Foona »

Hur går det med bygget?
peter555

Inlägg av peter555 »

En sån där behöver jag också men jag är alldeles för lat för att etsa några kort, får bli veroboard.

Har inte LEDen gemensam A/K ?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jodå går ganska bra!

Etsade igårkväll och byggde ihop stepdownen imorse. Hade ganska låga förväntningar på min bläckstråleskrivare men faktum är att utskriften blev väldigt bra. Tror tricket var att maxa inställningarna när man exporterar från Eagle till .pdf och sedan maxa inställningarna vid utskrift, bl.a. max dpi, bara använda svart patron etc.

Bild

Bild

Labbkopplingen:

Bild

Eftersom jag fortfarande saknar motstånd och kondensatorer (0805) fick jag fuska ihop lite med vanliga motstånd och en konding för att testa stepdown-delen.

Bild

Bild

Och den funkade faktiskt perfekt på första försöket. Stabil 5V ut. Eller rättare sagt 4.8V beroende att motstånden inte hade exakt rätt värde. Belastade det hela med ett 5ohms motstånd. Drosseln blev inte speciellt varm, lite varm men asbolut inte så att man brännde sig och kretsen blev lätt ljummen. :happy:

Här ses utströmmen. (ca 800mA)

Bild

Och här ses inströmmen på 12V:

Bild

4.8V*0.807=3.87W ut
12*0.44=5.28W in
ger en verkningsgrad på 73%. Hade hoppats på bättre, enligt databladet ska man komma upp i åtmistånde 88%. Kan ev. bero på drosseln eller den provisoriska kopplingen med motstånden och kondingen. Men är i vilket fall betydligt bättre än vanlig linjärreglering.

Här ses ripplet på 5-volten. 1uS/10mV per division

Bild

peter555: LEDen har separat anod och katod till alla tre 'chip'. I mitt fall tänkte jag dock köra gemensam anod och pwm:a katoderna.

Nu är det bara invänta resten av komponenterna då :).
Senast redigerad av Fritzell 13 februari 2009, 17:38:59, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du kade iofs ritat ditt schema så att det krävdes separat anslutningar men det är ju bara att byta plats på LED och motstånd.
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Ska bygga något liknande den senaste månaden(hoppas det i alla fall). 8)
Bra tråd att hämta inspiration ifrån.Glömde nästan,supercoolt Bygge :tumupp: :bravo: :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :)

Fritzell:
"Tror tricket var att maxa inställningarna när man exporterar från Eagle till .pdf och sedan maxa inställningarna vid utskrift, bl.a. max dpi, bara använda svart patron etc."

Det är precis så som jag får bäst resultat med min gamla Epson (Stylus Color 480). :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

peter555: Oj, upptäckte nu missen i schemat. 5-volten skall gå till alla anoder och sedan ligger motståndet efter katoden. En miss helt enkelt, men principen är ju densamma.

Alexander98: Aha :). Tack :)

JimmyAndersson: Tack :). Aha. Ja faktum är att bläckstråle inte är så dumma. Hade totalt missat att man kunde göra inställningar i exporten till pdf. Gjorde ganska stor skillnad.

I väntan på resten av komponenterna får jag väl såga ut en kylbit till LEDen och borra och förbereda lådan. Tänkte helt enkelt ha tre rattar med en liten prick som visar färgen. Återkommer med mer bilder.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Epson Stylus Photo är riktigt grymma på att få fram fin exakt svart täckning, använder en R2880 på jobbet för att printa filmer som används till UV-exponering av screentrycksramar!

Bäst till detta är Afgas klarfilm, snordyr med över 20kr+moms för ett A3+, men den är förbannat bra!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Åhh, imponerande.
Inte en processor så långt ögat kan nå. :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Låter intressant. Till detta använde jag dock vanlig billig OH för bläckstråle från den lokala bokhandlaren (typ 7kr styck).

Norpan: Nope, inga processorer här inte :).
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Hur går det :shock:
När det är färdigt vill jag ha en film på resultatet :razz:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kan kolla vad Afgas klarfilm har för modellnr i morgon för dom som är intresserade.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jodå går ganska bra. Har ännu inte kommit några komponenter dock så jag kan bygga klart kretskortet. Fick ett mail från sureelectronics att paketet var skickat i torsdags på morgonen. Sist jag beställde tror jag det tog 2 veckor men man hoppas ju att det går lite fortare denna gång.

Idag har jag börjat tillverka en liten låda till kretskortet, i 4mm plexi. Har sågat ut 4 av 6 bitar och monterat ihop. Kan tyvärr inte bjuda på några bilder ikväll men imorgon blir det nog lite bilder. Då tänkte jag fortsätta bygga på lådan.

Hade köpt en liten alu-låda på svebry för 15kr men det visade sig att när pottarna kom på kretskortet blev den för liten :oops:. Hade inte heller tänkt på att kablage och dragavlastning, säkringshållare etc tar plats...

Sen blev det bestämt att lysdioden slutligen skall monteras i en sådan här från IKEA för 49kr (GRÖNÖ)

Bild

Någon som har nått tips på vad man kan använda så att färgerna/ljuset från LED'en ska smälta ihop bättre? Någon form av matt yta av nått slag. På PIC Mood-Lamp'en tryckte jag ut en klump smältlim ur limpistolen och formade till en liten grop som jag lade över LED'en men finns kanske något smidigare som inte dämpar ljuset så mycket?

Tror det skulle bli snyggt med någon form av konisk "reflektor" som speglar ut ljuset åt sidorna i lampan så det blir mycket ljus i lampan och inte upp i taket.
edit: Stavfel
AndreasO

Inlägg av AndreasO »

Tjusigt bygge! :tumupp:

Jag är inte så himla duktig när det gäller att förstå alla kopplingar och sånt men detta verkar vara just en sån controller jag letar efter.
Vad är det för diod du ska använda?
Jag skulle vilja ha ca 20-30 st 3w rgbdioder till mitt projekt.
Jag håller på att bygga nytt kök och då tänkte jag att istället för att kakla ovanför diskbänken ska jag ha "frostat" glas men en luftspalt i mellan den och väggen så jag får in ett gäng dioder på baksidan som sedan kan ändra lite färg. och jag vill helst ha några snygga pottar, precis som den du har.

klarar din krets att driva så många?

Återigen, snyggt jobb :)

Mvh
Andreas
Skriv svar