Pc-oscilloscope (PIC 1 Msps)
Re: Pc-oscilloscope (PIC 1 Msps)
tyvärrärden rätt svår att hitta billigare, det är få som har den. Billigast från sverige vad sett är electrokit soom inte lagerför den men som kan ta hem den. den blir lite billigare än elfa men räknar med frakten oxå så blir den betydligt billigare på electrokit.
Absolut intressant bygge. Något som jag absolut funderar lite på också. Jag har inget oscilloscop alls och jag har intte kommit upp så långt i min hobby att jag behöver något avancerat... Vad beräknar du att bygget kommer att kosta?
Tjena jag har nu har kommit så långt att det är "fardigtbyggt" men jag har inte lyckats få kontakt med den från PC'n. Har mejlat kontstruktören för support.
Nu är det så att jag har skaffat många av delarna som sampel. Och det enda som köpt är typ lådan jag ska bygga in i. Har du mycket grejer hemma och endast behöver skaffa de stora kretsarna och sånt som är unikt för detta projekt kanse du klarar dig på 300-500kr. Annars kanske det dubbla. Svårt att säga.
Jag har i detta läget inte betalat över 200kr.
Nu är det så att jag har skaffat många av delarna som sampel. Och det enda som köpt är typ lådan jag ska bygga in i. Har du mycket grejer hemma och endast behöver skaffa de stora kretsarna och sånt som är unikt för detta projekt kanse du klarar dig på 300-500kr. Annars kanske det dubbla. Svårt att säga.
Jag har i detta läget inte betalat över 200kr.
jag tog hem zip-filen som innehåller allt till projektet. I PPM1Mhz.pdf så står det i schemat MAX118 men i Datasheets-katalogen finns ett datasheet för MAX114. Vilken krets är det jag ska ha?
EDIT:
Jag letar efter en komponentlista i zip-filen... finns det ingen?
EDIT:
"4 (MAX114) or 8 (MAX118) Analog Input Channels" står det i databladet.
24 vs 28 pinnar.
Jag är sugen på att prova det här projektet med men funderar samtidigt på att köpa ett "riktigt" pc oscilloskop på ebay... avvaktar nog och ser om jag kan lyckas impulsköpa nån dag.
24 vs 28 pinnar.
Jag är sugen på att prova det här projektet med men funderar samtidigt på att köpa ett "riktigt" pc oscilloskop på ebay... avvaktar nog och ser om jag kan lyckas impulsköpa nån dag.
Bosen skrev:jag tog hem zip-filen som innehåller allt till projektet. I PPM1Mhz.pdf så står det i schemat MAX118 men i Datasheets-katalogen finns ett datasheet för MAX114. Vilken krets är det jag ska ha?
EDIT:
118 har jag och det är den som är med i krets schemat oxå. kolla själv så får du se.
Så nu har jag i princip fått igång allt som det ska. kommer snar lite fler bilder.
Skulle man inte kunna byta ut PIC16 och MAX118 mot en PIC30F2010 som kostar under hundringen och har 6 x 10-bit 1MSps ADC? Blir det för långsamt eller finns det något annat hinder?
Edit:
http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en010329
Edit:
http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en010329
Jag är lite fel person att fråga eg. Det skulle säkert gå men då förlorar man ju grejen av att allt är redan färdigt. Du lär ju behöva knacka en hel del kod för att få igång grejerna, samt ett nytt PCB etc. Så då är det ju ett helt nytt projekt enl mig. Jag har varken tid eller tillräckliga kunskaper för att skriva så mycket kod och valde därför att köra detta rakt av bara. Sorry kan inte ge mycket bättre svar än så