Problem med att programmera med ICD2

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Johel572

Problem med att programmera med ICD2

Inlägg av Johel572 »

Hej!
Jag har skrivit lite kod som jag har testat och kört på en pic genom en ICD2. Allt verkar frid och fröjd ända tills jag beslutar mig för att köra picen för sig själv. Jag väljer ICD2 som programmerare och programmerar kretsen, jag kan startat programmet genom att trycka på reset (alt bryta spänningen) men när jag kopplar bort ICD2 så händer ingenting vilket jag finner lite konstigt. Jag kan inte påminna mig att detta skulle har varit något problem i tidigare projekt. Ända skillanden med detta projekt är att det är skrivet som 'relocatable' vilket jag inte använt förut med det kan väl knappast påverka, det har väl bara med kompileringen att göra.
sodjan
EF Sponsor

Re: Problem med att programmera med ICD2

Inlägg av sodjan »

> är att det är skrivet som 'relocatable'...

Har ingen betydelse.

För övrigt går det naturligstvis inte att svara på, vi vet ju inte hur det
är kopplat, eller om du ens har matningsspänning till PIC'en...
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Ok, jag kan hålla med om att det var en lite dum fråga, jag blev bara så paff när det inte fungerade.

Angående hårdvaran så blir jag lite fundersam när jag har kört den i debug mode och programmerings läge med ICD2 tillkopplad. Matningspänning är ok, oscillatorn är i gång för annars går det ju inte att koppla till ICD2 över huvudtaget.

Jag gjorde ett enkelt test, skrev ett kort blinka led program till en mjukvarustyrd led jag hade satt på kortet. Programerade kretsen och kopplade bort ICD2 och vips så fungerade det programmet. Det får mig att tro att problemt ligger i min mjukvara.
Ska undersöka vidare.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Hm det visar sig att detta är ett helt annat problem än det jag beskrev. Jag tolkade syntomen fel. Jag har kört en kraftigt bantat version av min projektkod och kommit fram till att processon är programmerad och rullar som den ska men min UART modul fungerar inte utan ICD2 vilket känns lite konstigt.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Det kan inte vara så enkelt att du glömt välja ICD2 som programmerare och välja "release" i dropdown menyn.. Hade lite problem med det när denna nya "feature" kom till i mplab. Förstår förövrigt inte riktigt vad den är bra för, ändra på 2 ställen för att säga samma sak.
Användarvisningsbild
Johel572

Inlägg av Johel572 »

Hej igen.
Faktum är att felet var något helt annat. Jag bara tolkade det som att kretsen inte blev programmerad för att jag inte fick någon utskrift på hyperterminalen. Efter att ha skrivigt en testkod konstaterade jag att kretsen blev programmerad och kunde köras utan problem. Felet lokaliserades sedan till en jordledning som som förbinder sensorerna och en max232. Dvs de hade ingen jord. Att de fungerade med ICD2 inkopplad (tex i debugg mode) är för mig en gåta (kan de ha haft jord genom datorn?) men nu är fungerar det fin fint. Jag har iallfall lärt mig att allt inte alltid behöver vara som det ser ut vid första anblicken!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är absolut en bra lärdom! Efter ett antal års kodskrivning och elektronikkonstruktion har jag äntligen börjat lära mig att inte bli förvånad över dom fel som man upptäcker ibland. "Assumptions is the mother of all screwups". Det är ett väldigt talande uttryck. Och nästan bokstavligt i den här världen. Många gånger när man slutligen kommer fram till vad som var orsaken till ett fel, så visar det sig att man antagit något utan att mäta eller kolla upp på något sätt. Det kan vara en liten skitsak som man blir sittande med i flera dagar om man har otur.

Slutsats: Kontrollera alla antaganden du gjort. Kontrollera sedan en gång till! :!: :)
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Känner helt igen ditt problem, haft samma symtom, körde visserligen inte någon MAX232-krets utan FTDI RS232 till USB-kabel, i mitt fall fungerade det när jag förband datorns jord med kortets jord. Så tror du är inne på rätt spår, jord genom datorn, eller rättare sagt, samma jord, var ju 2 separata jordslingor när du inte anslutit sensorerna och max232-kretsen (max232 hade datorns jord, sensorerna hade matningsdonets jord)
Skriv svar