Att nätdelen är i protect betyder bara att den känner av en för hög belastning och slår därför ifrån.
Löd bort HS-transistorn(transistorn till högspänningstrafon) och starta sedan
tv'n, beter den sig annorlunda?
Lyser st.by. led eller försvinner chippandet i nätdelen ?
Om ja, då har du felet i HS delen.
Som du nämnt tidigare kolla flybackkond. för ev. kortis.
Verkar allt O.K. så är det nog tyvärr HS transformatorn som är fel.
För att kolla så det är verkligen är fel på HS-trafon brukar jag tillgripa
en "hård" metod.
Löd loss HS-trafon, försök identifiera den med hjälp av Diemens hemsida
(stor HS-trafo tillverkare).
Du ser snart vilken lindning som går till HS transistorn, ena benet matar
jag med t.ex. 24 V DC det andra "stöter" jag mot 24 V jord.
Lägg HS kabel(25 kV) ca 5 mm från nätaggregatets hölje, du skall då
se en gnista komma om trafon är O.K.
Varning för hög spänning.
En "fattigmans" felsökning men den fungerar helt O.K.
Det är ju onödigt och gå och köpa en trafo för 500 kr om det inte är det felet.
Kolla stora kondingen i nätdelen! Den kan paja och då får inte nätdelen den startspänning som den behöver för att svänga igång.Kolla även switchtransitorn i nätdelen om den är ok. Är den det kolla även switchtransistorn i HS delen. Kan också vara vertikalslutsteget som det är kortslutning i också. Löd bort denna och prova starta apparaten. En annan orsak kan vara lödningar i nätdelen som är dåliga, kolla särskilt jordanslutningarna, vanlig fel i alla fall på Sony vet jag.Sedan finns ett sätt att kolla om Hstrafon är trasig, på switchtransistorns Collector ska det finnas mellan 145-150 volt när apparaten fungerar.Följ ledningsbanan från collectorn tills du kommer till HS trafon och det ben som collectorn är ansluten, löd loss trafobenet där, ta nu en 100watts glödlampa, löd dit två trådar på den, löd dit ena benet på ledningsbanan där trafobenet är löst, löd den andra änden på jord. Starta apparaten,lyser lampan? Om den gör det, mät spänningen, ska ligga mellan 145-150volt nu. Du har nu konstaterat att HS trafon är trasig! Lampan ersätter HS trafon, vad den belastar nätdelen för att få den att starta.
Chassi 11AK19 har jag lagat mängder, det chassit sitter i massor av apparater. Vanligtvis är det HS-trissan som är sönder när den tickar, och ofta men inte alltid beror det på någonting. Kolla tillexempel de stora fyrkantiga kondingarna som sitter där i närheten, de har en tendens att slöppa i lödningarna. Dessa chassin är väldigt "basic" som tur är, och relativt enkla att laga.
Se där ja, mitt i prick alltså! Men beroende på hur lödfelet såg ut så kan det kan vara smart att löda loss kondingen och se så den ser fräsch ut på undersidan. Ibland går dom sönder på grund av lödfelen, men då brukar dom se lite bruna eller svarta ut på undersidan.
BU2508 är HS-trissan ja. Vanligtvis brukar den ha en eller två bokstäver till i beteckningen, som anger vilken kapsel den har. Men oavsett vilken kapsel du får, så brukar det gå att lösa genom att böja benen lite och eventuellt sätta dit en isolerbricka.
Edit: Den med isolerad kapsel brukar heta BU2508AF, och jag tycker mig kunna ana dessa båda sista bokstäver på din bild. BU2508AF verkar inte ELFA ha, men BHIAB har den ser jag. BU2508A som ELFA har är inte isolerad, men går att använda med isolerbricka. BU2508DF skall du inte använda, den är lite speciell med en diod extra innuti.
Det vore ju smidigt om man kunde hitta ett ställe som har både kondensatorn och trissan.
Det är väl en polyesterkondensator? Hittar ingen som tål 2000 V
Men det är långt ifrån säkert att kondingen verkligen är sönder, men ibland är den det när lödningen är kass. Om den måste bytas, så är det ganska viktigt att det blir rätt sorts konding, annars går den snart sönder igen. Men förmodligen är det bara trissan som behöver bytas.
Jag byter alltid en konding som suttit löst , lika bra att göra det. Och naturligtvis diodmäta BU2508:an. Denna transistor är en tåligare variant än BU508.