En gång av, alltid av 220v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: En gång av, alltid av 220v

Inlägg av JimmyAndersson »

1802:
"Slår inte de på efter ett dygn 32-7114 ? Det är ju därför jag har jordfelsbrytaren först."

MammaMumin länkade visserligen till 36-2900 (jag har likadana), men du har ändå rätt, för både 36-2900 och 32-7114 ger spänning igen efter ett dygn.

Jag ser nu att jag råkade skriva "timer" när jag menade "kopplingsur". Lyckligtvis förstod du vad jag menade. :)
Kopplingsur = Stänger av/på enligt inställt mönster som upprepas varje dygn (en del kör varannat dygn).
Timer = Ger spänning tills en inställd tid har passerat. Då bryter den spänningen och stannar där.

Idén med jordfelsbrytaren fungerar ju förstås, men om du söker en annan metod så är det ju en långtids-timer du ska ha.
32-8748 ger 0-6 timmar (misstänker att minsta tiden är 6 minuter), men det är ju fortfarande en bit kvar till de önskade 20 timmarna.

Jag fick en stollig idé:
Det finns ju förgreningsdosor som bryter spänningen till några uttag när det knappt förbrukas någon ström i ett visst uttag.
Till "det speciella uttaget" kopplar man in t.ex en VHS/DVD/whatever-inspelare som programmeras till att spela in i låt säga 20 timmar och sedan stänga av sig (det klarar nästan alla).
Klart! :D

Nackdelen är förstås att man måste ha en VHS/DVD/whatever-inspelare och även måste ha detta paket i närheten av det som ska stängas av efter att tiden har gått ut. Men det är iallafall en idé som fungerar. :)
1802

Inlägg av 1802 »

Om man har delarna så kan din ide kanske funka. Men drar dvd/vhs inte för mycket ström i "stand by"? Har en digital med 1vecka som gräns minsta on 1 min. Där körde jag ex 18 tinmmar, sen 1 min/dag. Så hadde man en vecka på sig att koppla ur. Men jordfelsbrytaren vinner med sitt "alltid av".
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men vi diskuterar på ett elektronikforum, självklart så BYGGER man en timer med AVR/PIC eller en påse med HCTTL kretsar så får man EXAKT den funktion man vill ha.

Protte
1802

Inlägg av 1802 »

Har en wellerman byggsats som funkade tils åskan tog den :(
Och min lösning har ju 2 komponenter, kan det inte kallas bygge då ;)
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Sorry, sen timme och tänkte "bara" ett dygn framåt. Och jo, den jag länkade till upprepar "dygnet" tills man stänger av den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

1802:
"Om man har delarna så kan din ide kanske funka. Men drar dvd/vhs inte för mycket ström i "stand by"?"

Jag mätte på min VHS-bandare nu.
Stand-by: 50mA (2,5W).
Igång, men utan band: ca 90mA (ca 8W).

Någon som vet var gränsen går för dessa förgreningsdosor jag beskrev tidigare?
1802

Inlägg av 1802 »

Faulty no-volt relay machine switch

Kan ovan funka som "one shot"? Borde inte vara så svår att bygga. Med elektrisk brytare för start.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäklar, 16 år senare så.. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En nollspänningsbrytare bygger du lätt själv av en kontaktor och en knapp. Kopplas för självhållning.
Ansluts mellan timern och din batteriladdare.
Aktivera timern (kopplingsuret), tryck på knappen, klart. När timern slår av släpper kontaktorn och kan aldrig slå till igen utan att du trycker på knappen.
Byggde en sån till ett fräsprojekt viewtopic.php?p=1545822#p1545822
1802

Inlägg av 1802 »

MadModder: Ritning?

Glenn: Tänkte på denna tråd när jag såg videon. Lösningen med jordfelsbrytare har funkat sen starten. Men det kanske går att lösa på fler sätt. Samtidigt som det kommer nått nytt, på temat. Tex nollgenomgång som kan anv till flera saker.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I vår grovverkstad på jobbet har vi lite maskiner, typ pelarborr, pelarlsip, bandsåg osv, och jag är av nån outgrundlig ansvarig för verkstan,
nån gång för flera år sen så kom det en fråga (från skyddsombudet ?) om alla maskiner hade nollgenomgångsbrytare då det var ett krav.
Jag trodde inte dom skulle ha det men vid praktiska tester så hade dom uppenbarligen det.

Jag startade alltså maskinen, bröt strömmen, och när jag kopplade på den igen så startade inte maskinen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

nollspänningsbrytare.png
Vill du ha en avstängningsknapp också är det bara att stoppa in en återfjädrande normalt sluten knapp i serie med snutten mellan A2 och 2.
Knappen är skild från ledningarna till förbrukaren så man slipper tänka på att den ska tåla startströmmen på det man kopplar in.

[edit]
Redigerade bilden lite

Om du inte har en trepolig kontaktor liggandes så är det ganska dyrt att införskaffa en.
Då kan du beställa en liknande den som Clive skruvar isär.
https://www.amazon.se/Nollsp%C3%A4nning ... B08YJF1ZNZ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Nollspänningsbrytare nollgenomgångsbrytare . Nu blev det lite snurrigt. Vilken startar vid 0V? För att undvika störningar m.m. Om så, hur?

Kontaktorer finns i "skrotlådan". Den Big Clive labbar med, är det dock sämre med.

Avstängning i mitt fall, sker med timern(kopplingsuret).

Funderar lite på kopplingen på bilden ovan. För att kontaktorn skall dra behövs en minimum spänning. Då kan inte kontaktorn börja leda kring 0V. Borde generera garanterad spik/störning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej inte nollgenomgång. Det är något helt annat. Det var du som började skriva nollgenomgång.
Det här har inget med störningar eller nånting sådant att göra.
Tänk om den skulle bryta vid varenda nollgenomgång... :lol:
Nej men den bryter inte eller slår till vid nollgenomgångar. Den bryr sig inte om några nollgenomgångar.
Och en brytare bryter. Dess huvudsakliga uppgift är att bryta saker. En sidoeffekt är att man även kan slå på saker med den. ;)

Funktionen ovan är endast att den slår ifrån när 230 V försvinner helt, och förblir bruten när spänningen återkommer. Det är allt.

Det är ju det du vill ha. Bygger du den ovan kan du slänga in din JFB-lösning i garderoben.
Och den här lösningen är tusen gånger stabilare än Clives Kina-skit.
Notera, denna ska sitta efter din timer, inte före. Närmast batteriladdaren eller vad du nu vill driva. Annars funkar det inte.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag skrev nollgenomgång för att jag missuppfattade det som skrevs, av Glenn(nollgenomgångsbrytare) och MadModder(nollspänningsbrytare). Men det var fel. Synd.

MadModder(nollspänningsbrytare ). En brytare både bryter och sluter. Kan felaktigt misstolkas att den även sluter vid 0V.
Skriv svar