Något slags CMS eller liknande.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har nyligen petat in WAMP, Jomla och Drupal på en burk hemma för att utvärdera lite grann. Det var inga större problem att installera nån av dem, men jag vill minnas att det stod nåt i installationsanvisningen för Drupal (du har väl följt den? eller tycker att manualer är för mesar?:-) ) om att man i vissa fall behöver gå in och korrigera rättigheter för en del filer/bibliotek.

Jag har mest tittat på Joomla förut och tycker den känns så väldigt "baklänges" när man ska designa saker. Man bestämmer liksom inte att "på den här sidan ska det och det visas" utan man måste gå in på "det och det" och välja att de skall visas på den sidan.

Drupal har jag inte börjat rota i så mycket ännu så jag vet inte om den är enklare att komma igång med...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu testade jag att köra endast original utan att lägga in de svenska filerna, och ingen extra mall, och det gick bättre. Jag kom till sidan för att skriva in användarnamn och lösen mm. Men efter det blev det "Sidan kan inte visas". När jag sen gick tillbaks en sida stod det "Drupal is already installed". och sen gick jag till roten, och var inloggad som admin. Det verkar fungera nu...
Jag har läst installationstexten som följer med.
Men jag ska testa en gång till, på svenska...

[edit] Nej det går inte alls.
Suck... radera allt igen. :P

[edit2]
Nu är den engelska inne igen, och jag kan logga in, och det verkar fungera. Men precis innan detta då, innan installationen är klar, får jag 500 - Internal server error. :P

[edit3]
Nu har jag iaf lyckats importera svenska, önskat tema med rätt färger. Måtte det inte bli några fel längre fram bara...

[edit4]
Där satt den. Det installerade temat dog. 500 internt serverfel. Sen var det utan tema alls. Times new roman överallt på vit bakgrund.

[edit5]
Garland funkar ju rätt bra. Det temat får duga.
Nu är det bara ett problem. Jag vill inte visa inloggningsformuläret. Hur 17 ska jag då själv kunna logga in? :?

[edit6]
Ah, så... ?q=user :D
Det går inte att aktivera clean URLs. :(

[edit7]
Och där tror jag att jag kom på varför det blir fel 500. PHP har för lite minne att arbeta med. Lade till en memory limit på 24M i settings.php. Inga fel nu. Det ska väl räcka ett tag. :)

[edit8]
Sådärja. Loopia har nuförtiden stöd för mod_rewrite. Det tar sig. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Något slags CMS eller liknande.

Inlägg av MadModder »

Jag har tillsammans med en kollega skrotat hela idén med Drupal. Det är alldeles för komplext för en hemsida som inte ska ha mer än 10 sidor.
Kör en manuellt hopsnickrad sida uppbyggd av en enkel tabell, lite CSS samt PHP. Enklast så.
Skönt att slippa hålla på med uppgraderingar av Drupal mm. och backup av databasen.
En enkel sida är snabb, och det går snabbt att göra förändringar. :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har du provat Wordpress? Den brukar vara lagom vid såna här behov.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det har jag inte provat. Men nu har jag ingen lust att börja om igen. :)
Sidan är så långt bort från något som liknar en blogg eller ett nyhetsflöde man kan komma nästan, och det som kommer uppdateras nån gång i månaden, max, är nya bilder i bildgalleriet, och det kommer ett PHP-script ha koll på. Bara ladda upp en ny mapp med bilder, klart. :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det går bra att bara ha statiska sidor i Wordpress (sägs det). Men de blir väldigt enkla att underhålla direkt från hemsidan självt. En inbyggd WYSIWYG-editor medföljer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ok... ska tänka på det till nästa gång.

Nu blev iaf sidan tillräckligt klar för att läggas upp. :D
http://fokiab.se
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Inte pjåkig! :tumupp:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Snyggt för att vara "handjagat"... :-)

En liten detalj bara...

På eran sida "referenser" så nämns ett antal företag och de är "klickbara".
Jag hade förväntat mig att komma till en ny sida hos *er* där ni beskrev vad
ni hade gjort just där, inte till resp företags *egen* hemsida (vilket sannolikt
är ganska ointressant som kund hos er...).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Helt sant. Det är iofs inte så svårt att räkna ut, då vi inte gör något annat än skarvar fiber, mäter den och dokumenterar. Så det är det vi gjort...
Det skulle nog se lite knasigt ut med en sida för varje referens, där det står exakt samma saker hela tiden.

En sak jag kom att tänka på är alla CV:n jag lämnat i mina dagar. I slutet hade jag en lista med referenser. En lista med personer på olika företag med tillhörande telefonnummer som företaget jag sökte anställning hos kunde ringa och fråga vad jag var för en tjomme.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, då skulle jag bara skriva företagsnamnen utan att ha dom klickbara.
Det bara lurar iväg kunderna dit de inte vill i onödan... :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gjort.
Kan ju alltid ha en sida med externa länkar till alla möjliga företag vi har att göra med. Både till kunder och tillverkare av utrustning...
Skriv svar