Hej har tagit en kamera och plockat ut kretsen till blixten, min fundering är hur jag ska koppla för att få den att ladda, har testat med att bara kopplat på kablarna på batteripolerna utan framgång.
du har 5 oanslutna uttag i framändan - dom skötte säkert både On/Off av aggregatet och blixtutlösningen - det är dom tåtarna du måste leta reda på och gissa hur dom skall styras.
Blixaggregatet har man inte igång i onödan på en kamera då den drar massor av ström.
blixtagget har så få komponeter att man förmodligen ganska lätt kan rita ett schema på den och den vägen efteråt lista ut hur det skall styras (sk reverse engieering)
Ok så skulle alltså man kunna kortsluta och testa de olika uttagen tills man hör tjutet från kondensatorn?
Är nämligen inte så insatt så jag klarar av att rita upp den.
Jo det skulle gå men nu har jag bara blixt delen kvar, skulle ingen kunna slänga upp ett kopplingsschema på en blixtkrets som jag kan göra av den nuvarande?
Ursäkta, men du får fasen göra lite jobb själv - sådant arbete ingår när man skall lära sig hur saker fungerar inklusive alla misstag man gör på vägen - Det är kanske du som är den första att publicera schemat på webben för kameran/blixtagget ifråga om det inte redan finns på webben (sökt tillräckligt ??) - och du kommer att upptäcka att det är en del arbete bakom sådana projekt, arbete som man skänker bort gratis när man publicerar...
När man ritar schema från färdig kretskort så måste man ha kretskortet i handen för att vrida och vända - att försöka rita schema från ett par foton går nästan inte. Man måste använda Ohmmeter för att kolla ledare som går igenom korten hur dom går på andra sidan - hur spolar är kopplade i drosslar/trafo etc. - löda loss lite komponeneter för att se hur ledarna går under dessa - mäta upp komponeneten för att se om den är diod eller NPN eller PNP-trissa etc. mäta upp värden på omärkta kondingar etc. med andra ord är det en jäkla jobb som det kan ta flera kvällar att göra även för ett litet kretskort som ditt. Och som peter555 skrev, man måste dokumenterar hur det ser ut innan man löder loss något - hur det är vänt, märk om det saknas märkning etc.
Första schemat man ritar upp efter hur man mäter ledare och paddar ser hur kladdigt, snett och hur krokigt som helst med ledare tvärs över pappret ibland och ett antal oidentifierade 'boxar' inklämt här och där - den skall man sedan rita rent så att det ser ut som en 'normal' schema och därifrån analysera koppling (vilket man oftast gör samtidigt medans man ritar om) och se om det är några orimligheter och kanske identifiera några av 'boxarna' (där borde jag ha en NPN-trissa om det fungerar som jag misstänker, kolla mot verkligheten) - kontrollmäta igen etc. i kanske flera omgångar tills schema och verklighet stämmer hyffsat överens.
Prova att söka på 'block oscillator' vilket brukar vara vanligaste typen av omvandlare i blixtaggregat, så får du en mall på hur en sådan är uppbyggd - därefter får du själv fylla i upptäckta detaljer
---
Inom industrin så tar man kanske 1000:- och mer i timmen för sådana här 'städjobb' som att lista ut och reparera gammal utrustning där det inte finns någon dokumentation kvar längre men kunden 'bara måste få igång den igen' till varje pris, och helst så fort som möjligt....
lycka till (även om jag en kort stund blev en smula irriterad på att folk numera förutsätter att man kan få allt gratis utan eget arbete via Internet)