Problem med jordfelsbrytare i huset
Re: Problem med jordfelsbrytare i huset
Jag har haft jordfel när MV inte ens är ansluten till bilen.
Det kan lika väl vara mellan en fas och jord felet ligger. Tänkt dig att soppa hårtorken i badkaret. Lite extremt exempel kanske. Men tanken är densamma. Då kommer ju inte alla ström att ligga mellan fas och nolla.
Edit : Kom på en sak till. Har du centralantenn ansluten till tv, video eller annat. Utan mantelströmfilter kan man få problem, det är sällsynt men har hänt. Ofta märker man det först när det brummar i subben till hemmabion. Det kräver dock att någon av apparaterna är jordade, och du hade ju HTPC.
Edit : Kom på en sak till. Har du centralantenn ansluten till tv, video eller annat. Utan mantelströmfilter kan man få problem, det är sällsynt men har hänt. Ofta märker man det först när det brummar i subben till hemmabion. Det kräver dock att någon av apparaterna är jordade, och du hade ju HTPC.
- prototypen
Men Glycol, hur kan en jordström in på skyddsjorden få JFB att trippa?? Skyddsjorden går förbi JFB.
Protte
Protte
Protte :
Jag vet hur en JFB funkar. Är det min edit du hänger upp dig på. Så skall jag förklara närmare. Vid 2 tillfälle har jag råkat ut för att JFB löser när man ansluter antennen. Detta har varit i ett radhusområde med kabeltv. Samt i en hyresfastighet. Varför den löser just när antennen ansluts kan jag bara spekulera i. Men det har antagligen med en defekt apparat att göra. Tex om den inte är jordad, så blir den det och då löser JFB.
Jag vet hur en JFB funkar. Är det min edit du hänger upp dig på. Så skall jag förklara närmare. Vid 2 tillfälle har jag råkat ut för att JFB löser när man ansluter antennen. Detta har varit i ett radhusområde med kabeltv. Samt i en hyresfastighet. Varför den löser just när antennen ansluts kan jag bara spekulera i. Men det har antagligen med en defekt apparat att göra. Tex om den inte är jordad, så blir den det och då löser JFB.
Det är ström från fasen i din dubbelisolerade eller ojordade apparat (tv, video el liknande) som går ut genom antennkabeln till jord någon annanstans, antingen hos en granne eller genom antennförstärkaren.
Strömmen kan krypa mellan fas/nolla-jord om kontakten är salt och hänger på väggen - om man har otur!vfr skrev:Jag har haft jordfel när MV inte ens är ansluten till bilen.
Sladden hänger säkert nedåt och fukten som samlas på sladden rinner neråt mot anslutningsdelen/kontakten.
När det blir lite tö ute så smälter ju frosten, då behöver den inte ens vara ansluten till bilen, den är redan "saltad"

Sladden kan ha ju blivit ner knuffad och legat på backen och blivit blöt, eller att du fått in snö i den.
Mycket med spekulationer här i från mig

Men det kan ju var som skrivs här - antennproblem, krypströmmar i antennkabeln.
30 mA är inte speciellt hög ström, allt läggs ju ihop - många bäckar små...
// Tony
No, inga centralantenner här.
Det var närmast ett svar på förslaget om att problemet skulle ligga i bilens anslutning.
Det var närmast ett svar på förslaget om att problemet skulle ligga i bilens anslutning.