RGB(luray)-laser

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frehal

Re: RGB(luray)-laser

Inlägg av frehal »

Det borde fungera att skruva fast en potentiometer för varje diod. Hur fungerar dimmrarna på de kontrollerkort från laserphoto? Visst är de analoga? Jag har inte heller tänkt att köra så mycket grafik utan mer precis som du med emotionell stil. Älskar den känslan av att man nästan kan "greppa tag" i strålarna.
Det är väldigt inspirerade att se bilder från andras projekt. Det kliar i fingrarna efter att köra igång. :)

Hur mycket fick ni betala i frakt för galvanometrarna (med tillbehören)?
De mjukvaror du kör med, visst går det att sänka styrkan på strålarna när de går under en viss nivå (i Y-led, för att minska risk för ögonskador på deltagarna). SSM verkar ha en lite småtrist syn på lasereffekter... Hur skall man kunna ha en lasershow eller en techno/trance -fest utan att strålarna sveper/scannar över publiken? Har du kollat med dem när det gäller hemmagjorda effekter? Det kanske inte är värt att göra.

Härligt med acid! Jag djade i gymnasiet på en del technofester där jag vände just acidvinyler. Det är klart en underskattad musikstil (den hade väl sin top i samband med New orders Confusion (från filmen Blade)). Jag borde ta och besöka Adrenalin, man bor inte så långt där ifrån.
Förresten, tack för vägledningen till photonlexicon.com. Otroligt många som har lagt upp sina projekt... :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

På DMX-korten är det TTL-blanking, digitalt, men det är ganska fint ändå.

Jag kommer inte ihåg hur mycket frakten gick på, vi hade en svensk kontakt i kina då som fixade det billigare än priset de angav från början, han åkte och hämtade grejerna på fabriken och postade dom med thai airlines flygpost istället tror jag!
Maila laserpic och kolla vettja, det kan vara överkomligt. Tror jag betalade 20-30 USD förra gången jag tog mindre antal saker.

Det finns inte "safety zones" i de open source mjukvaror jag känner till.
Man kan ha fest utan att publikscanna, det hänger på takhöjden och mängden rök hur snyggt det blir! Man ska ligga 3 meter över publiken men en meter har jag sett och det verkar säkert.

Nu vill vi se dina projekt, kör hårt!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Wohoo, en liten teaser på nästa steg i processen kommer nu! (nytagna bilder!)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Snygga bilder! :)

Jag väntar otåligt på att mina prylar ska komma från usa :D De ska vara skickade nu i alla fall, men det tar ju några veckor med båt..
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Dar303, du verkar vara rätt så insatt i lasertekniken så jag slänger ur mig en liten spontan fråga här.
Jag håller på och bygger min tredje laserprojektor (RGB) och har problem med blankningen för den röda lasern från DMX kortet. Det är altså ttl blankning på lasern och ttl utgång från dmx-kortet men den blankar inte korrekt. Svårt att beskriva riktigt hur den beter sig men den blankar inte på rätt ställen och ibland inte alls. Har du någon ide vad felet skulle kunna vara? Jag funderade på om lasern inte klarade av hastigheten på blankningen men tror inte att det är det som är felet...
Den blåa och gröna fungerar perfekt. Jag har även två röda lasrar som jag har testat med och det blir samma fel på båda. Jag har testat att koppla de röda lasrarnas blankning till en annan utgång från dmx-kortet men det är fortfarande samma fel.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hmmm...knepigt! Kolla med oscilloskop och se om de kanke lastar ner för mycket eller om nån buffertkrets fått sig en törn. Jämför nivåer med en fungerande också.
Ska fundera lite till.

Gjorde en lite skakig digitalkamerafilm också med tre olika scanners på en gång!
http://www.youtube.com/watch?v=1irpcnE3fms
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Snyggt! :drool:
Användarvisningsbild
frehal

Inlägg av frehal »

TTL-blanking fungerar fint som första egengjorda.
För visst är det coolt att kunna blanda färgerna helt fritt. :) (edit: alltså med analogt, som får bli ett senare projekt)

Jag får ta och kika lite med laserpic, helt okej frakt ändå.

Det finns i något program (kommer tyvärr inte ihåg vad den hette) som en kille äger som jag köpte Firefly-lasrar utav. Han kunde lägga en viss nivå där lasern gick ner i styrka.
Det är sjukt många technofester som jag varit på som de låtit lasrar svepa över dansgolvet, har tom. filmat där en 2-miljons rgb rockar loss. Fick inga skador då i alla fall... men visst ska man vara försiktig. Inte minst med egentillverkade sådana.
Det blir att köra med lasern över huvudena.

Tack dar303, det skall jag... med en fullfjädrad bild-dokumentering från början till slut. :)
Förresten, asläckra blåa tunnlar. Hur mycket har du matat på bluerayen där?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Nu kommer jag tillbaka med mina problem. Om du tycker det är olämpligt i den här tråden så kan vi ta det över pm.
Men jag slänger in lite här ändå.

Jag har nu tagit en bild på problemet och det verkar som blankningen är inverterad, hur den nu kan vara det?

Tog en liten bild på problemet, Den röda lasern är inkopplad till blankningen medans den blåa är oblankad, d.v.s den är på hela tiden.
Lasrarna är lite offset för att man skall se tydligare.
Där den röda lasern lyser så ska det egentligen vara mörkt, och där den inte lyser skall den vara tänd.
Bild

Men det är ju ett litet skumt problem. För kör man lasern separat och blankningen ej inkopplad så lyser den, lägger jag 5v på ttl-ingången så slocknar den, altså precis så som det ska vara. Men när den är inkopplad i DMX-kortet så beter den sig inverterat. Hur kan det vara så?

EDIT: Verkar ha fått till det nu, gjorde en enkel inverterare med en transistor och en optokopplare.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Länge sedan denna tråd uppdaterades men här är senaste uppgraderingen av detta evighetsprojekt:

Bild

En 532nm (grön) och en 473nm (blå) laser från Laser-wave i kina.
Sammanlagd uteffekt efter 10 minuters uppvärmning: 530mW :)

hehe
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Massa rök?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

inte speciellt mycket. Den gröna syns bra med bara naturligt luft-damm!
Mobilkameran med ganska lång slutartid gör sitt till men det ser riktigt häftigt ut när man kommer upp lite i effekt!
Senast redigerad av dar303 23 april 2009, 11:04:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Jo, det jag tyckte, men det såg ut som om det var mycket rök där på fotot. :)

Såsant så ser det ut som klippt från en actionfilm/serie på 80-talet. ^^
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tog en 1-sekunderspuff med rökmaskinen i rummet bredvid för att få lite fin dimma.

Nu måste jag fixa övriga lasrar också, detta hade jag tänkt ha:

röd 650nm 500mW
grön 532nm 400mW
blå 473nm 115mW
violett 405nm 250mW (eller 500 om jag chansar och köper 6x eller 8x BluRay-brännardioder istället för xbox-dioder som jag har nu)

och kanske

röd 635mW 1W (multimode dock, svårt att tämja strålen till en fin så mycket effekt går bort)
Kostar ca 150 USD men våglängden har mycket hög synlighet så lite effekt ger stor effekt så att säga.

Det är inte balanserade nivåer för 5 öre men man får ställa ner dom om man vill ha fin färgbalans och fullt ös för maffiga "beamshows" :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Spännande bygge! Har ett par funderingar apropå just laser:

a) Finns det något bra sätt att separera bort IR-laserstrålningen?
(På de laserforum jag läst så är det just den infraröda laserstrålningen som är den farliga pga att den inte triggar ögats blinknings-reflex och på billiga lasrar så är det över 50% IR-strålning tillsammans med laserljuset i det synliga spektrat).

b) Säkerheten?
En svedd hand må vara harmlöst....men samma stråle i ögat borde kunna göra en blind. Handlar det helt enkelt om att strålen får aldrig gå på någon person, eller finns nått tänkande i stil med att om man splittar strålen, plus roterar mycket med den blir exponeringen så liten/kortvarig att det inte är nån fara?
Skriv svar