Skyddsjord eller inte???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Skyddsjord eller inte???

Inlägg av netrunner »

Hjälper farsan med att fixa med elen i sommarstugan. Den har direktvärkande el uppvärmning och nu har termostaten gått sönder.

Tydligen är inget av värmeelementen (av plåt) skyddsjordade, även då det finns skyddsjord framdraget? I övrigt har inte stuga skyddsjord (utom kök badrum då).

Ska det vara så? Vad säger lagen/reglerna? Allt eller inget?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I avvaktan på svar på huvudfrågan, men en tumregel är att om ett uttag görs jordat bör samtliga uttag i rummet också vara jordade, detta förstås av säkerhets skäl.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Alla uttag i ett rum ska vara skyddjordade elelr icke skyddjord.

dock tror jag undantag finns om tex ett uttag sitter otillgängligt. tex bakom ett kylskåp fast är osäker.

Lite off
Förresten i Lägenheter där typ vardagsrum möter hall och engtre är detta ETT rum eller flera?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Fast då han har jordat i kök och badrum misstänker jag att det är lite äldre hus. I mina föräldrars kök är det bara jordat vid diskbänken och inte i andra änden på rummet. Så förr var det inte lika noggrant som idag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kvittar, gör om allt till jordat om ni kan , bäst och riktigt

har för mig att man under någon tidsperiod inte jordade elementen på grund av att inget annat var jordat, någon annan kommer säkert ihåg det bättre
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Måste inte apparater med plåthölje vara jordade? Elektriska element är väl knappast dubbelisolerade, eller vad det heter...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det finns inga krav på att an apparat med plkåthölje måste vara skyddsjordad. finns mången hemelektronik med plåthölje som inte är skyddsjordad.
Dessutom kan man ju sätta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag.

Tidigare var det rumsklassen som bestämde huruvida det var jordkrav eller inte.

Nu skall alla uttag vara jordade vid ny-installation.
För lägenheter gäller att de skall el-renoveras.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns det skyddsjord framdraget kan det väl inte finnas någon förmildrande omständighet att inte skyddsjorda! När man ändrar i elen ska man åtgärda sådana gamla synder, som icke jordade uttag.

Nu har du viserligen inte beskrivit hur det egentligen ser ut. Jag antar att elementen kopplas in i dosa som är framdraget skyddsjord i. Är det utanpåligande eller infällt? Inspacklade utanpåligande installationer i gamla fastigheter kan ju innebära att man får måla och tapetsera om hela huset om man inte är lite erfaren. Men sådana installationer brukar vara gjorda med gammal kulo som är ganska livsfarlig. Då är det en välgärning att ta itu med det. Den elansvarige har t.o.m. skyldighet att få det åtgärdat.
bjomo

Inlägg av bjomo »

Först och främst: Rätta mig om jag har fel men ska inte en behörig elektriker (blabla etc) göra _förändringar_ i installationer, och är inte ändring av jordningstillståndet i en fast installation en förändring?

Bortsett från ovanstående: Om en pryl har skyddsjordsanslutning (i form av en uppochnedvänd gran i en cirkel) så ska den vara skyddsjordad. Om det finns beröringsbara ledande delar ska dessa antingen vara dubbelisolerade från "levande" delar eller anslutna till skyddsjordledare på godkänt vis.

Jag kan ha fel men det händer så sällan... Om ni inte frågar frugan förstås...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

För att förtydliga frågan: Vad säger lagen/regler om skyddsjord? Ska allt i ett rum vara (eller icke vara) skyddsjordat? Man kan anta att det kanske finns regler som säger att den inte ska vara ansluten ... av någon anledning.

Hoppas lite på att det finns någon elektriker på forumet eller kanske någon med referensliteratur som kan kolla lite snabbt.

Det finns skyddsjord framdragen till elementen men inte ansluten, ska man ansluta den när man ändå är i farten? Som det är nu ska bara en trasig termostat bytas till en ny. Att skyddsjorda alla urtag i sommarstugan kommer inte att göras med mindre än att huset byggs om från grunden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lagen säger i princip så här:
Vid nyinstallation, skall alla uttag och apparater (ej dubbelisolerad) vara skyddsjordade.
I hyreslägenheter, skall alla uttag vara jordade.

Tror inte det finns några krav för egna hem, förutom i kök, och våtrum., (förutom ny-inst.)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

bara tilllägga att källare (tänk er typ bilgarage) och garage på markplan och utomhus uttag på en villa måste vara skydds jordade.

Dock så vet jag att det finns element där de inte är skydds jordade tex dubbelisolerade.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har elementen en anslutning för skyddsjord? I såna fall är de med största sannolikhet klass I och skall vara skyddsjordade. (Elsäkerhetsverkets tolkning är att om en apparat har anslutning för skyddsjord räknas den sm klass I, även om skyddsjorden inte används inuti.)

Har elementen inte anslutning för skyddsjord borde de ha dubbelkvadraten som visar att de är dubbelisolerade.

Har de varken anslutning för skyddsjord eller dubbelkvadrat skulle jag personligen inte använda dem (då är de nämligen tillverkade av nån som inte har nån som helst koll på elsäkerhet).
bjomo

Re: Skyddsjord eller inte???

Inlägg av bjomo »

Hej!

Jag kom nyligen i kontakt med en klok aspekt som jag inte vet om den finns förankrad i lagen. Men den är rätt klok så jag lägger till den här ändå:

Om det finns skyddsjord i ett rum så finns det också en möjlighet att en person är i kontakt med skyddsjord. Då ska all utrustning i det rummet vara försedd med skyddsjord för att förhindra att en person hamnar mellan en trasig apparat med plåthölje utan skyddsjord och en hel apparat med skyddsjord i plåthöljet.

Dock är det en sak som förbryllar mig och det är att "kontakterbar" metall (läs icke isolerande material i allmänhet) i en godkänd utrustning antingen måste vara korrekt ansluten till skyddsjord eller skyddad genom dubbelisolation.

Jag ser en konflikt mellan dessa två...
Nerre

Re: Skyddsjord eller inte???

Inlägg av Nerre »

bjomo skrev: Jag ser en konflikt mellan dessa två...
Det första påståendet är fel, alla apparatar måste inte vara skyddsjordade (Klass I), de kan även vara Klass II (dubbelisolerade). (Eller Klass III, matade med klenspänning. Men det sker ju oftast från en strömförsörjning som är Klass I eller Klass II.)

Alla UTTAG måste vara skyddsjordade (så man inte kan ansluta apparater som är klass 0).
Skriv svar