RGB(luray)-laser

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

En liten uppdatering i den här gamla tråden:

Jag byggde en testplattform/Ghetto-projektor i somras, den ser ut så här:

Bild
Den röda dioden dog efter ett par timmars användning så jag monterade bort den och dichron som kombinerar strålarna.
Som datorinterface kör jag ett billigt 5.1 ljudkort som är dc-kopplat och förstärkt. Jag använder programvarorna Spaghetti och Laserboy för att generera och visa grafiken.
Bild

Igår fick jag för mig att testa att bygga en lite stöddigare BluRay så jag slängde ihop detta:

Bild
Bild
Bild

Den drivs av en Die4drive och ger ca 95mW efter optik (akryllins) och drar då ca 120mA.
Jag testade ett tag med 130mA och fick då strax över 100mW.
Det jobbas på diverse forum med att ta fram glaslinser ytbehandlade för 405nm och då ökar man nog effektiviteten med 10-20% högre uteffekt efter optiken.

Jag tänkte försöka använda den nya lasern i projektorn i morgon kväll, typiskt mig att börja labba dagen innan...måste installera nya programversioner, försöka kombinera stålarna och hitta på någonstans att lägga ljudkortet...
Jag jobbar nog effektivast under stress! :)
Senast redigerad av dar303 3 oktober 2008, 08:09:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nu har jag jobbat lite mer, blurayen sitter i apparaten och funkar!
Dock så har jag säkert 20mW förlust på den gröna, det får gå ändå, kommer att se grymt coolt ut på klubben imorgon!
http://www.klubbadrenalin.se (stockholm)

Bild
Bild

Nu måste jag bygga en 7,5V nätdel, koppla in blankingen och trimma in drivkortet. på två timmar...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det var mycket ballt med BluRay i en lasershow men det behövs mycket högre effekt! jag måste mäta hur mycket som går ut från speglarna men jag kan tänka mig att jag behöver 3-400mW för att matcha 70mW grön.
Det blev en mycket intressant vitgrön färg när man mixade dom.

Bild
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Cool bild! :tumupp:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack! Det är taget med en gamma Sony DSC-W1 5mpixlare som snart tagit 15.000 bilder, bra grejer!

Notera även snusdosan som jag lånade för att dämpa en stråle som oavsiktligt hamnade på fel ställe (reflektion från dichron).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet nu visserligen inte hur många gånger lättare man ser grön i förhållande till lite djupare blå, men det skulle inte förvåna mig om det skulle behövas i närheten av 10 ggr högre effekt på blå än grön. Då börjar det dock snackas om effekter som man verkligen får hålla koll på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Många projekt bara två ögon..
Lasrar är kul men se upp ;)

Hur styr du speglarna?
Svårigheten lär vara hastighet pga masströghet och repeterbarhet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Henry: Jag menade inte att jag ska matcha färgerna exakt i färgbalans utan för att det skall bli en ok effekt för klubb-bruk.
Sen brukar man sänka den gröna eftersom den tar över så mycket, vet inte exakt vilken uteffekt den hade när det såg ok ut, ska mäta så småningom.
Om man ska ha exakt balans så behöver man ca 220 gånger starkare 405nm än 535nm enligt http://www.medialas.de/data/intensity.pdf ... :)

blueint: Man använder färdiga galvanometrar specialbyggda för laserbruk, de är servokopplade med optisk feedback.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha så den ligger så "lågt" som 405nm? Ja då hade jag skrivt över 100 ggr och tom det var ju inte ens i närheten.

Ok, fick uppfattningen att du ville matcha den vid den effekt grön gav ut.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nej, det blir lite dyrt! Man vill mer accentuera vissa nyanser eller få saker att självlysa, det blir en fin vitgrön färg om man mixar dom. Jag ska mäta exakt vilka effekt-förhållanden som ger fina färger så småningom.
Om man projicerar på en duk som självlyser ser det ut som man har 1W BluRay, ganska fräckt!

Förresten, 100mW 405nm är inte helt ofarligt! Jag fick en "solbränd" fläck på handen när jag sista-minuten justerade (monterade snusdosan:)! ...så ta det försiktigt nu kids!:)

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

100mW 405nm är inte helt ofarligt

Vad trodde du?

Alltså 100mW på en sådan liten yta är väl nästan mer än vad solen ger ifrån sig. Som sagt håll koll.
Användarvisningsbild
frehal

Re: RGB(luray)-laser

Inlägg av frehal »

Hur går det med era laserprojekt? Har ni kommit framåt? Måste även passa på att meddela dar303 att du har god smak, tr909 är inte vanliga att se... :) men ack så trevliga samt den är ju en riktig klassiker. :tumupp:

Jag är ny här på forumet och efter att ha läst flera mycket intressanta projekt är jag mer än sugen på att köra igång med något själv. Som säkert en del av er redan läst på köp/sälj/samköp -tråden skall även jag ta mig an lasereffektsvärlden. Äger ett par redan som dessvärre är köpta. ;)
Dock inte några rgb som jag tänkt försöka sätta ihop. Det kommer bli lite smådyrt pga den blå lasern. Har ni några förslag/tips mottages dessa mer än gärna! :mrgreen:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jodå, det går framåt!

Jag har byggt ihop en liten 70mW grön med 10k scanners som ska bli en i ett synkat par.
Sedan har jag börjat bygga om USB-DAC:en så att den kan köra +/-10V balanserat som riktiga lasergrejer vill ha.
Sedan har jag även köpt dioder (bluray och 650nmn röd), break out-kort, 405nm dichro och PBS-kub samt (äntligen!) en 250mW grön och en 60mW blå laser från Laser-Wave till min stora RGBV-laser!
Sedan så har jag börjat bygga en liten handhållern lasereffektsmätare till ett av mina Coherent-mäthuvuden.

Härnäst så ska jag börja bygga 405 & 650-enheterna, göra linshållare och fästen för dioder och kanske till och med fixa ett par TEC-kontrollers.
Sedan ska jag placera ut allt och mäta bästa vinklarna på lasrar och dichros för att kunna beställa den 10mm aluplatta jag ska ha att montera allt på. Några distanser och fästen för dichros, scanners mm skall även tillverkas innan allt kan skruvas fast...så det är en hel kvar!

Edit: väl synthspottat att hitta 909:an! Till höger om den (utanför bild) står 2xtb303, tr606, Pearl Syncussion, Korg KMS-30 och ett litet Serge modularsystem! Lasern ska kopplas till Sergen så småningom...mer om detta längre fram!
Användarvisningsbild
frehal

Inlägg av frehal »

Det verkar gå ordentligt framåt för dig, många projekt...
Kommer du att försöka balansera färgerna mot varandra eller skall du göra som du tidigare skrivit att skapa intressanta nyanser?
Om du har några bilder/vids vore det mycket kul att se hur det hela växer. :)
Jag skall se till att skapa en projekttråd lite längre fram i vinter/vår. Förresten, Vissa saker kanske vi rent av kan beställa tillsammans för att splitta frakt. Har du funnit några trevliga återförsäljare (bra grejer till bra priser)?

Galvanometer-kiten du kör med är det kinagrejerna (laserphoto.org) som ni beställde för något år sedan? Positiva och negativa saker med dem? Jag funderar på att beställa själv om ingen annan hänger på, såvida de är prisvärda.

:shock: Lite avis blir jag allt nu! Skapar du någon Acid med dem? För några år sedan ägde jag en Tb303-klon som var helt okej. Dock var den lite småklurig att få ordentligt knorr på.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tänker inte göra så mycket grafik utan mer "beams" och "abstracts" så det blir nog fullt ös på alla.
Det är dock mycket lätta att balansera, bara att ha en switch som kopplar in några motstånd som reglerar skalan på kontrollspänningarna.
Jag lägger upp några bilder när jag har dom, här är några på min mini-projektor.

Bild
Bild
Bild

Jag kör med laserphoto/laserpic, de funkar utmärkt. Jag har haft av en spegel på en 10k men jag köpte nya från kina, dyr frakt dock.

Jag ska nog lägga några tusen extra på ett par "widemovers" så småningom, det är galvanometrar som går ända upp till 60 grader, de kostar runt 4-5000:-/paret inkl. drivare. Eller kanske några DT40, de har bra rykte.

Jodå, det blir acid! Jag spelar live då och då på skumma fester och så spelar jag för sonen ibland!
Bild

Angående laser, gå med på photonlexicon.com, där finns allt du vill veta!

frehal skrev:Det verkar gå ordentligt framåt för dig, många projekt...
Kommer du att försöka balansera färgerna mot varandra eller skall du göra som du tidigare skrivit att skapa intressanta nyanser?
Om du har några bilder/vids vore det mycket kul att se hur det hela växer. :)
Jag skall se till att skapa en projekttråd lite längre fram i vinter/vår. Förresten, Vissa saker kanske vi rent av kan beställa tillsammans för att splitta frakt. Har du funnit några trevliga återförsäljare (bra grejer till bra priser)?

Galvanometer-kiten du kör med är det kinagrejerna (laserphoto.org) som ni beställde för något år sedan? Positiva och negativa saker med dem? Jag funderar på att beställa själv om ingen annan hänger på, såvida de är prisvärda.

:shock: Lite avis blir jag allt nu! Skapar du någon Acid med dem? För några år sedan ägde jag en Tb303-klon som var helt okej. Dock var den lite småklurig att få ordentligt knorr på.
Skriv svar