dimra 12V-glödlampor.. numera lysdioder istället..
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Hmm.. vi kanske pratar om olika saker nu.
Jag tänkte alltså använda nätdelen som följde med IKEA-lamporna. Den klarar av att ge 60W@12VAC, men själva lamporna är märkta "max 10W".
Normal belastning för nätdelen är alltså 30W, men jag antar att man ska kunna stoppa in halogenlampor med lägre effekt i lamphusen också.
Det kommer att visa sig när jag börjar testa lite.
Jag tänkte alltså använda nätdelen som följde med IKEA-lamporna. Den klarar av att ge 60W@12VAC, men själva lamporna är märkta "max 10W".
Normal belastning för nätdelen är alltså 30W, men jag antar att man ska kunna stoppa in halogenlampor med lägre effekt i lamphusen också.
Det kommer att visa sig när jag börjar testa lite.
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
det har blivit lite ändringen på dimmningsfronten nu.. har ersatt lamporna med vita lysdioder..

jag har bytt alla invändiga pissgula glödlampor till vita leds istället
kruxet är att det nog kan lysa lite väl starkt ibland.. risken finns att det kommer lysa upp hela bilen så det blir jobbigt vid mörkerkörning
ett exempel på utbytta glödlampor:

jag har testat att dimmra (vad heter det egentligen?) skiten med bilens originalreostat.. film på det:
http://dump.nasabox.net/dump/ledfading.wmv
men strax efter filmningen gick reostaten sönder.. som synes ville lysdioderna blinka till i närheten av reostatens "mörka" vändpunkt.. tillägas bör kanske att sakerna fick sin ström från en vanlig bilbatteriladdare och det är ju en synnerligen brusig/smutsig strömkälla.. kan det ha spelat in i händelseförloppet? eller "kan" man helt enkelt inte dimmra lysdioder på "vanligt" vis?
jag har bytt alla invändiga pissgula glödlampor till vita leds istället


ett exempel på utbytta glödlampor:
jag har testat att dimmra (vad heter det egentligen?) skiten med bilens originalreostat.. film på det:
http://dump.nasabox.net/dump/ledfading.wmv
men strax efter filmningen gick reostaten sönder.. som synes ville lysdioderna blinka till i närheten av reostatens "mörka" vändpunkt.. tillägas bör kanske att sakerna fick sin ström från en vanlig bilbatteriladdare och det är ju en synnerligen brusig/smutsig strömkälla.. kan det ha spelat in i händelseförloppet? eller "kan" man helt enkelt inte dimmra lysdioder på "vanligt" vis?
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
parallellt.. varje lysdiod har ett eget motstånd på *springer o kollar* 70 ohm.. vilket låter väldigt lite
motstånden följde med lysdioderna..
jag vet inget om lysdioderna förutom att dom är på 13000mcd.. köpte dom nämnligen från ett amatörmässigt/billigt ställe..
visst är lila-svart-svart 70 ohm?

jag vet inget om lysdioderna förutom att dom är på 13000mcd.. köpte dom nämnligen från ett amatörmässigt/billigt ställe..
visst är lila-svart-svart 70 ohm?
Senast redigerad av metanolic 28 mars 2005, 22:02:35, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Hmm.. om man räknar med ett framspänningsfall på 3V på lysdioderna ger det en ström på runt 120mA per lysdiod, och det låter inte så hälsosamt!
Jag tycker att man borde kunna använda bilens reostat. En restat är ju egentligen bara en potentiometer, så det borde inte bli något problem.
Tyvärr så finns ju risken att lysdioderna kreperat (tack $tiff för att du utökat mitt ordförråd med ett nytt roligt ord!
) när du drog 120mA genom dom. Har du något datablad/typbeteckning på lysdioderna så att man kan se hur mycket dom tål?
Jag tycker att man borde kunna använda bilens reostat. En restat är ju egentligen bara en potentiometer, så det borde inte bli något problem.
Tyvärr så finns ju risken att lysdioderna kreperat (tack $tiff för att du utökat mitt ordförråd med ett nytt roligt ord!

lysdioderna är inte kreperade.. hehe.. dom lyser så fint.. har provkört alla lysdioder ganska länge (det är ju så fint med vitt ljus istället för pissgult som det blir med glödlampor
)
vet inte mer om dom än vad som står här; http://www.sweled.developer.graphyx.net ... category=3
edit: en kompis har likadana lysdioder/motstånd i sin bil och dom har inte gått sönder där heller.. mysko..

vet inte mer om dom än vad som står här; http://www.sweled.developer.graphyx.net ... category=3
edit: en kompis har likadana lysdioder/motstånd i sin bil och dom har inte gått sönder där heller.. mysko..
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
jag skyller på batteriladdaren så länge då (iofs är det extremt dålig kvalitet på volvos reostater men ändå) så får jag experimentera vidare när allt i bilen ska ihop igen.. ser nämnligen ut så här för tillfället; http://img209.exs.cx/img209/7090/panel46vc.jpg
mer reklam för bilen; http://213.115.181.74/phpbb/viewtopic.p ... sc&start=0
mer reklam för bilen; http://213.115.181.74/phpbb/viewtopic.p ... sc&start=0
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Fast det stod i länken att motstånd för drift med 12V medföljde. Iofs. så ingav inte den siten särskilt stort förtroende, så de kan mycket väl ha skickat med fel motstånd.evert2 skrev:Hm....70 ohm...kaänns som att det är tänkt för 5 voltsdrift. En vit diod kan ha en framspänning på 3,6 V? 5 V -3,6 V = 1,4Volt
1,4 Volt/70 Ohm = 20 mA...
Om man säger att framspänningsfallet på dioden är 3 V...så skulle strömmen varit 28,5 mA
Det finns ju lysdioder som klarar 120mA. Luxeon Star klarar t.o.m. 300mA med kylning.