Bygga en egen lödstation!?
Re: Bygga en egen lödstation!?
Japp, det hade varit väldigt intressant att veta hur Weller har löst det.
Dock så tror jag inte att det är så svårt att få ihop något ganska så bra själv. Idag så fick jag ett litet packet från Maxim IC med några MAX6675 men har dock inte lagt någon tid på dem än. Utan nu när jag labbar så kör jag med min multimeter som har en ingång för termokopplare typ K. Jag PWM:ar också endast med 5volt vilket som kan få kolven upp mot en 70 grade på några sekunder.
Som du säger exile så sitter jag just nu och testar lite med synkronisering av PWM:en iform av att jag har en enkel switch mellan PWM signalen från MCU:n och Transistorn som matar värmelementet och jag slår av switchen så kan jag mäta temperaturen och få ut något som verkar stämma med verkligheten.
Dock så tror jag inte att det är så svårt att få ihop något ganska så bra själv. Idag så fick jag ett litet packet från Maxim IC med några MAX6675 men har dock inte lagt någon tid på dem än. Utan nu när jag labbar så kör jag med min multimeter som har en ingång för termokopplare typ K. Jag PWM:ar också endast med 5volt vilket som kan få kolven upp mot en 70 grade på några sekunder.
Som du säger exile så sitter jag just nu och testar lite med synkronisering av PWM:en iform av att jag har en enkel switch mellan PWM signalen från MCU:n och Transistorn som matar värmelementet och jag slår av switchen så kan jag mäta temperaturen och få ut något som verkar stämma med verkligheten.
Satt en stund igår kväll och försökte få till en testkoppling på det hela men det blev inte så bra.
Jag hade/har lite hjärnsläpp

Som ni kan se av bilden så är GND gemmensam för både 5V och 24V, 5V kommer att mata MCU och då också MAX6675 i framtiden.
Det är ju så att jag måste mata Heatingelementet på transisorn eller vilken typ av krets det nu blir "High side" och just nu så funkar det inte som det skall, transistorn stänger ju när Ube blir mindre än 0,6V.
Hur skall jag göra för detta skall fungera så att jag kan PWM:a fast heating elementet sitter på "High side".
Edit: Ändra "LOW SIDE" till "HIGH SIDE"
Senast redigerad av Jeppsson 4 februari 2009, 22:21:09, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det finns risk att jag har missförstått dig eller så ser jag inte problemet.
Men antingen skulle du kunna byta ut transistor mot en FET, eller sätta värme-elementet på collector-sidan av transistorn.
Mycket kul projekt för övrigt.
exile:
"Signalen från k Thermocouple är väldigt svag och störs väldigt lätt,
så mätningen måste nog ske när ingen ström går till värme elementet (antar jag)."
Mjo, det blir ju en del "skräp" när värme-elementet stängs av/på hela tiden.
Undrar om man skulle kunna mildra det med ett lågpassfilter mellan temperaturgivaren och förstärkningen...
Egentligen bör man gå till källan för störningarna: Värme-elementet. Det fungerar visserligen redan som ett filter, men om jag inte är ute och cyklar så påverkar det mest när spänningen försvinner. Med ett motstånd (så man får ett lågpassfilter ihop med elementet) eller lågpassfilter av konding+motstånd borde man nog kunna få en trevligare miljö för temperaturgivaren. Det skulle iallafall kunna vara intressant att testa.

Men antingen skulle du kunna byta ut transistor mot en FET, eller sätta värme-elementet på collector-sidan av transistorn.
Mycket kul projekt för övrigt.

exile:
"Signalen från k Thermocouple är väldigt svag och störs väldigt lätt,
så mätningen måste nog ske när ingen ström går till värme elementet (antar jag)."
Mjo, det blir ju en del "skräp" när värme-elementet stängs av/på hela tiden.
Undrar om man skulle kunna mildra det med ett lågpassfilter mellan temperaturgivaren och förstärkningen...
Egentligen bör man gå till källan för störningarna: Värme-elementet. Det fungerar visserligen redan som ett filter, men om jag inte är ute och cyklar så påverkar det mest när spänningen försvinner. Med ett motstånd (så man får ett lågpassfilter ihop med elementet) eller lågpassfilter av konding+motstånd borde man nog kunna få en trevligare miljö för temperaturgivaren. Det skulle iallafall kunna vara intressant att testa.

Jag förstår inte problemet, tyvärr.
Varför fungerar det inte som tänkt?
EDIT: Förövrigt så styr du väl den HIGH-side som du ritat schemat?
Är det inte bra nog? Med 5V ut till transistorn leder den och lödspetsen värms när du "stänger" transistorn under låg PWM fas så värms den inte.Jeppsson skrev: Det är ju så att jag måste mata Heatingelementet på transisorn eller vilken typ av krets det nu blir "LOW side" och just nu så funkar det inte som det skall, transistorn stänger ju när Ube blir mindre än 0,6V.
Hur skall jag göra för detta skall fungera så att jag kan PWM:a fast heating elementet sitter på "LOW side".
Varför fungerar det inte som tänkt?
EDIT: Förövrigt så styr du väl den HIGH-side som du ritat schemat?
JimmyAndersson:
Tyvärr tror jag att strömmen är ett större problem än spänings "hoppen", men jag kan ha fel...
Exempel:
vi antar att den gemensamma "jord" ledaren är 1cm lång och 1mm i diameter och är av koppar.
resistansen för koppar är 0,0172 ohm mm^2 m^-1 (eller 17,2nOhm m)
Det ger 0.0172 / (0,5^2 * pi) * 0,01 ~ 0,000219ohm
vi antar att vi kör elementet på 24 och att det är 40watt (om inte jag har missat något)
så får vi att strömmen är ca 1,6A
Spänningen vi kommer att få över "motsådet" är då ca 0,000219* 1,6 ~ 0,00035 -> 350uV
då k-t ger ca 41uV/c så blir felet ca 8,5grad för 1cm koppar...
men förmodligen är kontakt resistansen betydligt högre vilket kommer att orsaka ett större fel än ovan nämnda.
I och för sig kan man använda av kelvin klämma principen och på så vis slippa kontakt resistansen på verkan, då skulle det kanske fungera med ett LP-filter.
Hmm tyvärr tror jag att man måste labba lite för att få uppfattning vad man kan "skita" i och vad som måste ta hänsyn till....
Jeppsson:
Du måste tyvärr ha lite mer än bara en transistor i det här fallet, en high side drivare eller en IC med allt in byggd typ IPS521 (eller fler transistor)
Tyvärr tror jag att strömmen är ett större problem än spänings "hoppen", men jag kan ha fel...
Exempel:
vi antar att den gemensamma "jord" ledaren är 1cm lång och 1mm i diameter och är av koppar.
resistansen för koppar är 0,0172 ohm mm^2 m^-1 (eller 17,2nOhm m)
Det ger 0.0172 / (0,5^2 * pi) * 0,01 ~ 0,000219ohm
vi antar att vi kör elementet på 24 och att det är 40watt (om inte jag har missat något)
så får vi att strömmen är ca 1,6A
Spänningen vi kommer att få över "motsådet" är då ca 0,000219* 1,6 ~ 0,00035 -> 350uV
då k-t ger ca 41uV/c så blir felet ca 8,5grad för 1cm koppar...
men förmodligen är kontakt resistansen betydligt högre vilket kommer att orsaka ett större fel än ovan nämnda.
I och för sig kan man använda av kelvin klämma principen och på så vis slippa kontakt resistansen på verkan, då skulle det kanske fungera med ett LP-filter.
Hmm tyvärr tror jag att man måste labba lite för att få uppfattning vad man kan "skita" i och vad som måste ta hänsyn till....
Jeppsson:
Du måste tyvärr ha lite mer än bara en transistor i det här fallet, en high side drivare eller en IC med allt in byggd typ IPS521 (eller fler transistor)
björn >> Helt rätt från din sida det är High Side som jag menar. (Jag kommer att ändra mitt förra inlägg)
JimmyAndersson
exile >> Tack så mycket för den lilla fingervisningen, jag kollade lite på elfa och hittade IPS511 71-266-69 (Fully Protected High Side Power MOSFET Switch)
I PDFen till IPS511 så finns det en appnote på en koppling som liknar det jag söker.

Kul att det är många som trycker att det är ett är en bra och intressant idé och jag hoppas att det snart skall bli ett litet projekt av det hela.
JimmyAndersson
Det går tyvärr inte då det är gemmensam GND och skulle jag då har +24V på ena sidan av elementet så blir inte märningarna på temokopplaren rätt.sätta värme-elementet på collector-sidan av transistorn.
exile >> Tack så mycket för den lilla fingervisningen, jag kollade lite på elfa och hittade IPS511 71-266-69 (Fully Protected High Side Power MOSFET Switch)
I PDFen till IPS511 så finns det en appnote på en koppling som liknar det jag söker.
Kul att det är många som trycker att det är ett är en bra och intressant idé och jag hoppas att det snart skall bli ett litet projekt av det hela.

En liten beställning är lagd hos Elfa och hoppas att grejorna hinner att dimpa ner innan helgen... 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Det går tyvärr inte då det är gemmensam GND och skulle jag då har +24V på ena sidan av elementet så blir inte märningarna på temokopplaren rätt."
Ajdå. Tänkte väl att det fanns någon detalj som jag missat.
exile:
Intressant inlägg!
Mjo, det kan ju tänkas att det är på det viset istället.
Som sagt, det är nästan nödvändigt att labba lite för att se hur det ligger till.
Ajdå. Tänkte väl att det fanns någon detalj som jag missat.

exile:
Intressant inlägg!

Som sagt, det är nästan nödvändigt att labba lite för att se hur det ligger till.
Drog igång ett liknande projekt när jag gick i skolan. I mitt fall hade jag redan en lödstation men som jag ville förbättra. Lödstationen var en Aoyue 2900, med penna med integrerat termo-element och temp-sensor i spetsen. Det visade sig dock att det egentligen inte fanns någon separat temp-sensor i spetsen, utan att temperaturen mättes genom att mäta resistansen i termo-elementet. Men det tycktes fungera bra ändå. Tyvärr sprang tiden ifrån mig och jag sålde stationen när jag flyttade och innan jag han bygga ny elektronik till den.
Här är det jag skrev ihop under skol-projektet länk
Nu sitter jag här med en trasig 300kr kina-station som det hade vart kul att bygga ny elektronik till, så följer tråden med spänning.
Här är det jag skrev ihop under skol-projektet länk
Nu sitter jag här med en trasig 300kr kina-station som det hade vart kul att bygga ny elektronik till, så följer tråden med spänning.
- jonnorberg
Här är det en tysk som gjort något liknande. In i babelfish och läs så kanske man kan få ut något vettigt utav det hela. http://www.stegem.de/Elektronik/Loetkolben/index.htm
*bump*
Jag hoppas verkligen inte att detta projekt har dött!
Själv håller jag på med smått med ett liknande projekt denna tråd inspirerat till.
Har ritat och räknat och jag tror jag kommer klara att mäta temperaturen med den inbyggda ad-omvandlaren i en pic16f690 med hjälp av ett par opampar.
Mycket hänger i luften fortfarande då jag inte är säker på att jag får in koden på 1024 instruktioner med en gratis C kompilator. Och jag har inte assemblervanan till att få ihop det inom en vettig tidsram utan. Eventuellt om jag kör med 3*7 segments display istället för en seriell lcd kan jag få ihop det med C kompilator.
Just nu siktar jag på en(fyra?) lookup-tabell för temperaturkonverteringen, jag tror det blir det lättaste sättet att implementera denna funktionen, bör ta lite mer än 1024 instruktionsutrymme.
Hoppas bara min nuvarande lödstation inte hinner braka innan jag är färdig med denna
Jag hoppas verkligen inte att detta projekt har dött!
Själv håller jag på med smått med ett liknande projekt denna tråd inspirerat till.
Har ritat och räknat och jag tror jag kommer klara att mäta temperaturen med den inbyggda ad-omvandlaren i en pic16f690 med hjälp av ett par opampar.
Mycket hänger i luften fortfarande då jag inte är säker på att jag får in koden på 1024 instruktioner med en gratis C kompilator. Och jag har inte assemblervanan till att få ihop det inom en vettig tidsram utan. Eventuellt om jag kör med 3*7 segments display istället för en seriell lcd kan jag få ihop det med C kompilator.
Just nu siktar jag på en(fyra?) lookup-tabell för temperaturkonverteringen, jag tror det blir det lättaste sättet att implementera denna funktionen, bör ta lite mer än 1024 instruktionsutrymme.
Hoppas bara min nuvarande lödstation inte hinner braka innan jag är färdig med denna

Håller med föregående talare. Vill gärna följa det här projektet längre. 
docksider: Byt upp dig till pic18 och kör microchips gratis kompilator C18. Eller om du byter till AVR så finns ju gratis där med... Inte så stort steg om man redan vet hur pic16 fungerar och programmerat i C!

docksider: Byt upp dig till pic18 och kör microchips gratis kompilator C18. Eller om du byter till AVR så finns ju gratis där med... Inte så stort steg om man redan vet hur pic16 fungerar och programmerat i C!
Håller på att bygga en just nu, men en mega88, 3x7seg, och lite annat krafs. Har testat det mesta på labbplatta och lött ihop ett kort på breadboard.
Men igår när jag slog på matningen för första gången såg jag en fin liten rökplym komma ut mega88´an, hade kontrollmätt det mesta innan men insåg att jag gjort en tankevurpa och matat 17v in på en pinne...inte bra!
Gör om och gör rätt!!
Får se när jag får tid över att fixa problemet och testa igen, har en del kvar att fixa i koden med.
Men igår när jag slog på matningen för första gången såg jag en fin liten rökplym komma ut mega88´an, hade kontrollmätt det mesta innan men insåg att jag gjort en tankevurpa och matat 17v in på en pinne...inte bra!

Får se när jag får tid över att fixa problemet och testa igen, har en del kvar att fixa i koden med.
E85: Jo jag överväger det. Men jag tror jag skall tvinga mig genom det hela med assembler, övning ger färdighet
. Dessutom vore det trevligt att använda en av mina 16f690 till detta då den är ganska perfekt tilltagen till uppgiften 
edit:
Sencor: Håll ångan uppe och ge oss bilder!

edit:
Sencor: Håll ångan uppe och ge oss bilder!
Hej Alla
Kul att det är många som är intresserade och vill se mer av projektet
Projektet har blivit liggande ett tag eftersom det finns lite andra saker i mitt liv som tar mycket av min energi just nu, så som ett hus och en liten snorunge som precis har fyllt 1år.
Uppdatering sedan mitt förra inlägg är:
Jag köpte några MOSFETar som exile tipsade om och dom funkar kanon.
Jag har lyckats styra värmeelementet så pass bra att jag kan smälta tenn med den. Till Termokoplaren så har jag en multimeter med temp funktion, men i dagsläget så måste jag sluta PWM värmeelementet någon sekund för att se temperaturen och då svalnar den av ganska så fort. Hoppas att detta löser sig i framtiden när jag kör med MAX6675 för att läsa av temperaturen mycket snabbare.
Det har även visat sig att den är väldigt känslig för vilken pulsbredd och med vilket intevall som jag pulsar med för att få en så stordel av effekten som möjligt till värme-elemnetet. (Kommer inte riktigt ihåg vad jag körde med senast)
Det hade varit superbra om någon som har en sådan där kolv hade kunnat mäta hur dom matas i uppvärmanings fasen.
Självklart så återkommer jag med uppdatering när det finns en
Kul att det är många som är intresserade och vill se mer av projektet

Projektet har blivit liggande ett tag eftersom det finns lite andra saker i mitt liv som tar mycket av min energi just nu, så som ett hus och en liten snorunge som precis har fyllt 1år.
Uppdatering sedan mitt förra inlägg är:
Jag köpte några MOSFETar som exile tipsade om och dom funkar kanon.
Jag har lyckats styra värmeelementet så pass bra att jag kan smälta tenn med den. Till Termokoplaren så har jag en multimeter med temp funktion, men i dagsläget så måste jag sluta PWM värmeelementet någon sekund för att se temperaturen och då svalnar den av ganska så fort. Hoppas att detta löser sig i framtiden när jag kör med MAX6675 för att läsa av temperaturen mycket snabbare.
Det har även visat sig att den är väldigt känslig för vilken pulsbredd och med vilket intevall som jag pulsar med för att få en så stordel av effekten som möjligt till värme-elemnetet. (Kommer inte riktigt ihåg vad jag körde med senast)
Det hade varit superbra om någon som har en sådan där kolv hade kunnat mäta hur dom matas i uppvärmanings fasen.
Självklart så återkommer jag med uppdatering när det finns en