Ja bättre blev det helt klart. Problemet var i grunden nästan pinsamt enkelt.
Mätte trafon utan speciell belastning och tänkte att den blir skitbra... ända till det blev lite mer last på den ja
Det är som sagt sinusen då.. jag har inte läst den artikeln där dom skriver om kopplingen mellan pin 11-12.
Jag ska koncentrera mig på det området på kortet när jag kikar på den nästa gång och se vad jag kan hitta på.
På min layout går ledaren från pin12 in under kretsen, förbi pin 11, ut MELLAN pin 10-11 och vidare till en kondensator....
Känns som att jag lyckats "ringa in" felet rätt bra så att säga
Ska kapa den banan och lägga den med en sladdstump. Det kopplar nog hej vilt där emellan.
Bra tips, tack!
Räknaren är kopplad till utgångskontakten kallad synk, inte till chippets ben 11.
Tyckte att det var bäst att löda kablarna på avsedd plats iom att det är just en utgång där.
Enda nackdelen med det är att räknaren stannar om synk-utgången lastas för lågt eller kortsluts. Men det bör väl förhoppningsvis inte hända så ofta

Jag har som sagt inte testat att koppla bort räknaren, än, men jag TROR inte att det påverkar därför att det sitter en del passivt i serie mellan kretsen och utgången. Men jag ska ha det i bakhuvudet.
Upptäckte även att vid en bit över 100kHz påverkas symetrin i fyrkanten. Pulsbredden ändrades lite. Gissningsvis några procent.
Jag vet inte om övriga vågformer påverkas likadant, såg det inte på skopet iaf.
Jag tror jag gör som Elektor,, sätter övre gränsen vid 100kHz, som pålitlig.
Men jag låter steget till 1MHz vara kvar ifall jag någon gång har behov av högre frekvens, även om den är något skräpig där uppe.
Tack för alla tips och hjälp.
Kul att jag lyckats inspirera dig att bygga en generator Ronny!
Projekttråd vill jag gärna se.