Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larky
Kontakt:

Re: Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Inlägg av larky »

http://jojje.eu/Lillasyster/Montering/Lillsyrran.htm går (bara) att öppna i explorer, vilket står överst i filen du får upp, och vad EASM är kan Google svara på.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

E-drawing från SolidWorks.

På frågan om lillasyrran kan "reproducera" sig, svar nej.

Tre huvudskäl:
1. En normal fräs är större än dess rörelseområde, vilket försvårar tillverkningen av större detaljer än rörelsen.

2. För att köra ut delar till en någorlunda timpenning så duger inte lillesyrran pga. skärkrafterna som behövs för att skära ut MDF/HDF delar.

3. Precisionen blir inte bättre än den maskin man skapat delarna i. Jojjes storasyster är tillverkad i "riktiga" industrimaskiner av POS om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kan ju inte vara så svårt för en som har lite erfarenhet av CNC fräsar att tillverka en lillasyrra... sen om man ska leva på det eller inte är ju upp till var och en... halva nöjet måste ju endå vara att tillverka dom, samt att man kan ju tillverka på hobbynivå sålänge man inte har nån direkt serietillverkning, dessutom tror jag att lillasyrra duger helt utmärkt till en nybörjare eller ett proffs med begränsade arbetsområden osv...

Dom som ligger bakom själva konceptet har gjort ett skitbra jobb med lillasyrran och jag tror faktiskt inte att själv konstruktionen kan bli så mycket bättre med tanke på att jag antar att det ligger ganska mycket tid bakom denna konstruktion.. jag tror åxå att som jag tidigare sa att just lillasyrran passa bäst till ett begränsat antal köpare och därmed kommer marknaden att bli mättad efter ett tag.. eftersom men inte kan köra alla typer av material i den..

Men så länge man tillverkar för att det är skoj och på hobbynivå och inte har tänkt att producera lillasyrror 24/7 så tror jag att det kan vara en utmärkt idé att ta över tillverkningen och tillverka kanske 5-10 st per år eller när man har tid helt enkelt.

Om jag hade kunskapen om detta skulle jag inte tveka en sekund över att tillverka på hobbynivå då jag finner detta område mycket kul och stimulerande, samt bra att kunna erbjuda en lillasyrra till bra priser till behövande användare/operatörer..

Detta är ju bara min åsikt...

En lillesyrra kan ju vara det självklara valet för en nybörjare eller en hobbyverksamhet.

// Daniel
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Den säger Measure disabled?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tja, undrar varför... :roll:
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

För att ingen ska se måtten, men dem länka till dem när jag fråga efter måtten?:P
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Fel av mig, det går inte att mäta i webbvarianten, den andra funkade på jobbet iaf.
Bordet är 650x400 mm.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja, det funkade faktiskt att mäta på den.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

då går den att fräsa ut i min fräs, arbetsytan är ~810x500
GGeorgss

Inlägg av GGeorgss »

Larsson90 skrev:då går den att fräsa ut i min fräs, arbetsytan är ~810x500
Låter bra. Jag jobbar ju mer med elektronik, så styrning och sånt kan jag kanske ta hand om.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

:doh:

Fick lagerhaveri på innerlagret i portalsidan... Kör en grej åt brorsan i fräsen och han precis nå Escape-tangenten och rädda biten.. Tur i oturen.

Någon som råkat ut för detta? Ersatt med lika dant lager eller bytt till bättre??

Har tillfällit tagit ytterlagret och satt på innersidan och får fixa någon snygg provisorisk lösning till yttersidan.

Vart köper man sådana lager snabbast??
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Förstår inte vilket lager du menar, men jag köpte alla lager från http://www.kullagergrossisten.se/
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Tackar.. bra att veta. Beställa ett gäng. :D

Det är det lagret som sitter innerst på gängstången på portalen. Jag vet inte hur andra har konfigurerat det hela men på min fräs är det gängstången på Y-axeln. Jag vet inte vad haveriet beror på... Har efterjusterat lagrena flera gånger för att det inte skall vara för tajt / löst.

Jag löste det provisoriskt med yttersidorna av det kassa lagret och ersatte kulorna mot en välsmord plastbricka.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, ett axiallager.

En orsak är att muttrarna "vobblar". Du kan svarva till några hylsor som styr mot lagren, då slipper du iaf det.
En annan kan vara att det kommit skit i lagret eller att du skruvat åt för hårt.

Men har du möjlighet, så gör det första.

Edit: Låna från undersidan på Z. Det behövs minst. :vissla:
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Tackar för tipsen!
Är mitt i en fräsning så jag lånar lagret från Z när jag fräst klart... Kul att försöka nolla Y nu... :D Något bra tips?! Det är väl bara att ta fram skjutmåttet som gäller....

Lade precis en beställning hos kullagergrosisten... Såg att de stänger för semestern den 8 aug... Tur att det hände nu :)
Skriv svar