Radiostyrning som inte funkar!
Radiostyrning som inte funkar!
Har en vanlig radiostyrning, 3 kanaler 35 MHz, som är "lite trött" om man går mer än ett par meter från mottagaren så får jag massor med störningar, servorna bara står och hoppar. På ca 5 meter slutar det funka helt och hoppar bara... Var till lokale handlaren idag med den men där funkade inget, testade med nya kristaller, en annan mottagare och annan sändare. Dött... Väl hemma igen var symptomen som förut. Har tittat på den men ser inget konstigt, inget brunnet eller dåliga lödningar. mycket märkligt... Några tips? Tar emot att köpa nytt kostar ju minst 1000 pengar...
Effektsteget/transistorn funkar inte.
Eller du har tappat kontakt med antennen på din sändare.
För du har väl provat mot en annan mottagare. ?
Förutsätter att du har rätt spänning på service batterierna.
Regel 1. kolla under drift att du har rätt spänning på batteriet.
Enkel service utrustning som du enkelt bygger.
Linda en spole med ca 20 varv lödda ändarna till en liten glödlampa
typ ficklampa. Under sändning för du spolen till antennen.
Lampan lyser om allt är Ok. Testa mot en fungerande sändare.
För du har väl provat mot en annan mottagare. ?
Förutsätter att du har rätt spänning på service batterierna.
Regel 1. kolla under drift att du har rätt spänning på batteriet.
Enkel service utrustning som du enkelt bygger.
Linda en spole med ca 20 varv lödda ändarna till en liten glödlampa
typ ficklampa. Under sändning för du spolen till antennen.
Lampan lyser om allt är Ok. Testa mot en fungerande sändare.
hm har inte tappat kontakten med sändarens antenn. har även testat byta ut antennen mot vanlig sladd som jag lödde på plats, ingen skillnad.
Jag har provat annan mottagare, men det var ju hel dött... Ska kolla batteriet oxå men jag tror inte det ska vara nåt fel, motorn snurrar som den ska, även med propeller. Får ta och bygga mig en sån där testare. Har faktiskt en fungerande 2-kanals radio och testa testaren på
Edit:
Har nu byggt min testare, fick ingen lampa att lysa på varken den fungerande eller trasiga. Den fungerande fick dock mulimetern att ge utslag på upp till 5 mV, vanligt vis dock lägre. Den trasiga gav 0...
Hur fixar man det?
Jag har provat annan mottagare, men det var ju hel dött... Ska kolla batteriet oxå men jag tror inte det ska vara nåt fel, motorn snurrar som den ska, även med propeller. Får ta och bygga mig en sån där testare. Har faktiskt en fungerande 2-kanals radio och testa testaren på

Edit:
Har nu byggt min testare, fick ingen lampa att lysa på varken den fungerande eller trasiga. Den fungerande fick dock mulimetern att ge utslag på upp till 5 mV, vanligt vis dock lägre. Den trasiga gav 0...
Hur fixar man det?
Glödlampa
Ok var kanske för snål med varvtalet.
Testade just en BybyWath sändare 27 mhz med en spole på 50 varv
som förs i närheten av slutstegets antennspole .3 V lampan glödde tydligt.
Men som Ni skriver spole och instrument är ju mycket bättre
för att få referens från en frisk sändare.
Du får lödda loss slutstegstrissan och kolla/byta den.
Testade just en BybyWath sändare 27 mhz med en spole på 50 varv
som förs i närheten av slutstegets antennspole .3 V lampan glödde tydligt.
Men som Ni skriver spole och instrument är ju mycket bättre
för att få referens från en frisk sändare.
Du får lödda loss slutstegstrissan och kolla/byta den.
SvenPon;
Oavsett antalet varv måste den suga upp ett antal Watt för att lampan ska lysa. Om uteffekten är ett par hundra mW så hjälper det inte ens om spolen suger upp allt vad sändaren skickar ut det lyser inte ändå. Det fungerar säkert på en amatörradiostation med en 10 15 Watt eller mer men knappast på en radiokontroll sändare.
Oavsett antalet varv måste den suga upp ett antal Watt för att lampan ska lysa. Om uteffekten är ett par hundra mW så hjälper det inte ens om spolen suger upp allt vad sändaren skickar ut det lyser inte ändå. Det fungerar säkert på en amatörradiostation med en 10 15 Watt eller mer men knappast på en radiokontroll sändare.
Oki... jag konstaterade att sändaren var trasig och köte mig en annan sändare. Flyttade över kristallen och testade, händer nada...
Började titta på kristallerna och såg att både sändare och mottagar-kristall ligger i en hållare som är märkt kanal 63: 35,030 MHz. om jag däremot tittar på vad som är stansat i plåten så står det på TX: 17,515 MHz och Rx: 17,2875
Märkligt? vad vet jag...
Började titta på kristallerna och såg att både sändare och mottagar-kristall ligger i en hållare som är märkt kanal 63: 35,030 MHz. om jag däremot tittar på vad som är stansat i plåten så står det på TX: 17,515 MHz och Rx: 17,2875
Märkligt? vad vet jag...
-
Jag vet inte exakt hur det här funkar men 35,030/2=17,515 och att RX-kristallen har en annan frekvens är nog också i sin ordning då den brukar ligg några 100kHz från sändarfrekvensen. Den speglar runt kristallfrekvensen varav den ena speglade frekvensen stämmer med sändarfrekvensen, eller nått sånt.....gvs skrev:... både sändare och mottagar-kristall ligger i en hållare som är märkt kanal 63: 35,030 MHz. om jag däremot tittar på vad som är stansat i plåten så står det på TX: 17,515 MHz och Rx: 17,2875
Märkligt? vad vet jag...