Vad säger nuvarande IPC standard?limpan4all skrev:6/6 är 6 mil ledare 6 mil isolation dvs 0,15mm ledare och 0,15mm isolation.
Runda och fyrkantiga lödpaddar
Re: Runda och fyrkantiga lödpaddar
Men hur kan en rund pad som är 2 mm i diameter ger plats för mer banor än en fyrkantig pad som är 2x2 mm? Jag skulle gärna se ett ritat exempel (behöver bara vara principiellt).
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Drar man en ledning parallellt med en fyrkantig pads sidor, är det naturligtvis ingen skillnad.
Drar man däremot en ledning i 45° förbi padden, är det inte längre en diameter på 2mm, utan 2,8mm
Det kan bli rätt jobbigt att runda en fyrkantig pad när man ska mellan massa tätt sittande komponentben.
Drar man däremot en ledning i 45° förbi padden, är det inte längre en diameter på 2mm, utan 2,8mm
Det kan bli rätt jobbigt att runda en fyrkantig pad när man ska mellan massa tätt sittande komponentben.
-
IPC standard om vadå?
6/6 eller fyrkantiga padar?
IPC bryr sig inte om vare sig det ena eller det andra, det är för basic och där gör man som man vill.
6/6 eller fyrkantiga padar?
IPC bryr sig inte om vare sig det ena eller det andra, det är för basic och där gör man som man vill.
Jag använder nästan bara fyrkantiga lödpaddar, så jobbigt att löda SMD på rundaMadModder skrev:Jag har i alla år designat mina mönsterkort så att fyrkantiga lödpaddar är plus/anod till alla tvåbenta komponenter.

-
Jo, det har jag också...
Tänkte inte på dom just då.
Det intresanta är att efter övergången till blyfritt så börjar det komma propåer att se till att ha en radie i de fyrkantiga SMD padarna.
Att man skall ha 90 gradershörn i blyad teknologi hänger samman med ytspäningen under omsmältningsfasen, det är det som skapar självcentreringen.
Då blyfritt har avsevärt lägre ytspäning än blyat så blir det problem av det hela istället.
Jag letar just nu efter labbprov eller tester som visar att det verkligen är på detta sätt.
I värsta fall så får jag väl CADa upp ett eget testkort och prova...
Tänkte inte på dom just då.
Det intresanta är att efter övergången till blyfritt så börjar det komma propåer att se till att ha en radie i de fyrkantiga SMD padarna.
Att man skall ha 90 gradershörn i blyad teknologi hänger samman med ytspäningen under omsmältningsfasen, det är det som skapar självcentreringen.
Då blyfritt har avsevärt lägre ytspäning än blyat så blir det problem av det hela istället.
Jag letar just nu efter labbprov eller tester som visar att det verkligen är på detta sätt.
I värsta fall så får jag väl CADa upp ett eget testkort och prova...