Digital voltmeter till båten

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
annerborn

Digital voltmeter till båten

Inlägg av annerborn »

Hej från en novis!
Jag har en analog voltmeter med alldeles för låg upplösning i båten, så jag tänkte att det kunde vara ett lärorikt nybörjarprojekt att bygga en digital voltmeter. Jag har en basic stamp liggande som jag tänkte använda mig av.

Den första frågan bli hur jag hanterar batteriets spänningsområde (ca 10-15v antar jag) när stampen bara arbetar i området 0-5v. Efter lite googlande har jag uppfattat det som jag har följande alternativ:

1. Med en "voltage divider" (spänningsdelare?) kan jag skapa en låg utspänning (tex 0-5v) som är proportionerlig till en större inspänning (tex 0-15v). http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp
2. En A/D-omvandlare läser av en ingående analog spänning och meddelar den seriellt eller parallellt som ett digitalt tal. Jag hade dock problem att hitta någon A/D som kunde ta upp till 15v in till ett vettigt pris på elfa.
3. Använda en 555 timer som A/D-omvandlare. Jag såg en summarisk beskrivning av detta på nätet.

Hur skulle ni göra?

mvh, Nicke
Gimbal

Re: Digital voltmeter till båten

Inlägg av Gimbal »

Spänningsdela med ett par motstånd och rakt in i en microprocessor med inbyggd AD omvandlare. Kanske lite filter för att skydda mot dumma spikar odylikt på spänningen.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Vill instinktivt råda dig till en A/D omvandlare istället för 555:an den blir inte särskilt linjär i de där kopplingarna som normalt finns tillhanda på nätet.
annerborn

Inlägg av annerborn »

Strålande!

Då får det bli såhär:

1. Jag spänningsdelar med ett par motstånd.
2. Den sänkta spänningen tar jag in i en A/D-omvandlare
3. Basic Stampen läser av A/D-omvandlaren
4. Basic Stampen räknar om vill volt och visar resultatet på en liten LCD.

Vad skall jag ha för A/D-omvandlare? Jag hittade den här på ELFA:

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 328958.pdf

Det verkar väl bra?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

finns det nån särskild anledning att du inte bara tar en färdig digital voltmeter ?

typ denna: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,561500000 ?

Visst, är ju alltid skoj att bygga själv, men jag gissar att du får en betydligt billigare och bättre lösning med en färdig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan är ett voltmeter egentligen extremt onödigt då spänningen på blyackumulatorer indikerar oerhört lite av laddningstillståndet på dessa.
annerborn

Inlägg av annerborn »

Glenn skrev:finns det nån särskild anledning att du inte bara tar en färdig digital voltmeter ?

typ denna: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,561500000 ?

Visst, är ju alltid skoj att bygga själv, men jag gissar att du får en betydligt billigare och bättre lösning med en färdig.

Ja, det var väl för att det kändes som ett bra läroprojekt.
annerborn

Inlägg av annerborn »

Icecap skrev:Och sedan är ett voltmeter egentligen extremt onödigt då spänningen på blyackumulatorer indikerar oerhört lite av laddningstillståndet på dessa.
Det jag vill använda voltmetern till:

1. Felsökning ifall motorn inte skulle starta (är det batteriet eller något annat).
2. Kontroll att motorn laddar batteriet när den är igång.
3. Batteriets allmäntillstånd.

Kan inte en voltmeter hjälpa mig med detta? Jag trodde att jag skulle kunna sätta upp lite tumregler/rimliga volttal för att kunna kolla ovanstående med en voltmeter.

Blev lite inspirerad när jag läste om mätmetoder på följande sida:

http://argusanalyzers.com/battery-monit ... check.html

mvh / Nicke
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Glenn: Varför citerar du? Överlag är IQ-nivån i detta forum definitivt högt nog till att citering är onödigt, vill man svara en viss person räcker det med
<nick>: svaret. Se exempel först i detta inlägg.

1: OK, kan se om det är alldeles dött eller inte. Kan jag acceptera, fungerar lika bra med en LED men OK...
2: Till det använder man ett Amperé-meter som faktisk ger användbar information om den status.
3: Öhhhh... med ett voltmeter? Jaha, antingen har du avsevärd med kunnande om detta än jag har eller också är det tvärt om, min erfarenhet (baserat på 6 år med ett antal blyackumulatordrivna skylt: <DU KÖR FÖR FORT> i Stockholm) är att ett voltmeter är intensivt inkapabelt att ge information om denna tillstånd. Visst, med full laddning (Amperé-metern) samt en spänningsmätning kan man avslöja om en cell har klappat igen men där går gränsen.

Men ändå: du vill ha det som ett "utbildningsprojekt" och respekt för det, jag tycker definitivt att du ska göra det men förvänta dig inte att du kan använda det till speciellt mycket i bly-ackumulator sammanhang, däremot kan du lära dig mycket och det är bra!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev:Glenn: Varför citerar du? Överlag är IQ-nivån i detta forum definitivt högt nog till att citering är onödigt, vill man svara en viss person räcker det med
<nick>: svaret. Se exempel först i detta inlägg.
Huh ? jag citerade såvitt jag kan se ingenting, och anser mej vara bra på att citera när det behövs, just nu tex.

Till annerborn: Ok, ja vill man bygga för att det är kul alt lära sej är det ju absolut inget fel med det, men jag ville bara påpeka att du troligare kommer billigare och bättre undan med en färdig i detta fallet.

Men det är ju alltid något visst med att ha byggt en pryl själv :)
annerborn

Inlägg av annerborn »

Icecap: Skippar citatet denna gång ;-) Jag påstår inte alls att jag vet mer än du. Jag vet att jag är novis. Jag hade bara stött på voltangivelser som indikatioerer på batteriers status lite här och var och trodde att det fungerade. bland annat läste jag sådana i boken "Ström om bord. Några andra hittade jag i det här inlägget på ett annat forum:
Det kan inte bli billigare än att använda den voltmeter som redan finns i de flesta husbilar, alternativt en lös voltmeter som inhandlas på t.ex Clas Olsson (ca 100 Sek), för mätning i t.ex ett 12 voltsuttag. Använd bara följande lilla ungefärliga tabell så vet du det som behövs;
  • -Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,9 och vid belastat >12,7 volt, då är det 100% kvar i ett friskt batteri är detta på 100 Ah, så är det 100 Ah kvar i ”batteritanken”, etc!
    -Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,6 - vid belastat >12,4v, då är det 75% kvar
    -Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,3 - vid belastat >12,1v, då är det 50% kvar
    -Vid obelastat batteri visar voltmetern >12,0 - vid belastat >11,8v, då är det 25% kvar
    -Vid obelastat batteri visar voltmetern <11,7 - vid belastat <11,5v, då är batteriet tomt
Denna metod tycker jag är både den enklaste och billigaste för att hålla koll på batterikapaciteten i husbilen. Den säger mig allt som jag behöver veta i varje fall minst lika säkert som bilens bränslemätare visar bränsletillgången i bilen
Jag tycker att det är tråkigt att sådant sprids om det är nonsens och ännu värre att man säljer produkter som använder sådana "sanningar" för att visa på batteriets kondition. Tex:

http://argusanalyzers.com/battery-monitors.html

mvh, Nicke
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Glenn: Hoppla... fel namn.... men den har du nog räknat ut ;-)

annerborn: faktisk kan den lilla monitor mycket väl mäta rätt! Men den gör det inte vid att mäta spänningen (enbart) den mäter hur mycket spänningen sjunker vid start, detta ger, tillsamman med spänningen utan pågående laddning, ett bild av ackumulatorns inre motstånd som är ett mycket bra sätt att mäta laddningsgrad och då avgöra hur sliten ackumulatorn är.

Och den tabell du visar tar inte ett skvatt hänsyn till batteriets temperatur vilket är mycket viktigt för att bedöma på det vis. Visst kan det fungera till husbehov men egentligen är detta ganska likgiltigt, det viktiga var väl att bygga voltmetern för att få det att fungera och lära sig.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Skriv svar