Villa styrning samt övervakning (PLC)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MIX

Villa styrning samt övervakning (PLC)

Inlägg av MIX »

Skulle vara i behov att övervaka samt styra en del saker på en villa via ethernet eller rättare sagt över että mobilt sådant.
Skulle behöva i allafal en kamera för övervakning som stremar bild över webben kanske spela in på hårddisk.
Samt styra värme och se aktuell värme, kanske kolla om det kommit post dylikt.
Alltsåtanken e då om man skulle använda sig av någon form av PLC med ethernet uppkopåling som man enkelt skulle kunna styra samt ha monitor på typ web läsarn?
vad finns för billiga allternativ? kanske 6-10 digitala ingångar o utgångar samt några analoga för tex.temp mätning.
Tänkte först å ha en ip-kamera med roation inbyggt men tänkte att man kanske kunde fixa det via PLC:n o bara lira med en vanlig kamera man bygger ett motor stativ till? kom gärna med ideer.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Villa styrning samt övervakning (PLC)

Inlägg av AndLi »

PLC har jag inte mekat med sen i skolan för 10 år sen, jag hade helt klart valt någon av alla de linux körandes småburkar som finns. Kör själv mitt pannövervakningssystem ( http://www.andli.com/main.php?system=1 )på en NSLU2:a. Tanken är att elmätar enheten ska köras på en LaFonero, eftersom den sitter 100m längre bort.

WRT54GL är en annan burk med mycket bra wlan presstanda (om man nu vill köra trådlöst) och möjlighet att köra egen linux på.

Det finns ett projekt kallat OpenWRT, där kan man få en uppfattning av vilka olika hårdvaror man kan välja mellan och vad de har för features.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Lite inspiration http://bwired.nl/
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Elektor Digibutler kanske? Kostar inte speciellt mycket och ger rika möjligheter att bygga egna funktioner, samtidigt som man har grunden färdig från början.
MIX

Inlägg av MIX »

var ligger digibutlern i pris?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Runt en femfundring. Lite knappt, tror jag t.o.m att det var.
MIX

Inlägg av MIX »

lite dåligt med info på nätet om digibutlern. har du några länkar info kanske? vad programerar man den med?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är väl i huvudsak detta forum som gäller. Tyvärr har aktiviteten inte riktigt uppgått till mina förväntningar, men det kanske blir mer intresse när dom presenterar uppföljningsartiklar och folk har lättare att börja använda grejorna.

Den kodas i C/assembler under Codewarrior. Sedan använder man TBLCF (BDM-pod) för att debugga och programmera flashen.
Skriv svar