BESVARAD T: Lödning på laptop-moderkort

marcus1991

BESVARAD T: Lödning på laptop-moderkort

Inlägg av marcus1991 »

Hej har en laptop (hp compaq nc6000) med glappkontakt i en komponent på moderkortet.

Bild

skulle gissa på att chipet är ungefär 1x1cm stort

vad jag behöver är att det kollas vart det har lossnat och sedan lödas fast igen.

för en liten ersättning såklart. :mrgreen:
heldst inom Göteborg.
Senast redigerad av marcus1991 2 februari 2009, 18:50:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: T: Lödning på laptop-moderkort

Inlägg av PeterH »

En liten fundering bara, hur har du kommit fram till att just den kretsen är dåligt lödd?

/PeterH
marcus1991

Re: T: Lödning på laptop-moderkort

Inlägg av marcus1991 »

Genom efterforskning på internet och eget testande.
hittade alltså folk som hade exakt samma problem, med lite tryck på en viss del av laptopen (där komponenten sitter) så fungerar datorn felfritt.
men när man släpper på trycket så hänger sig datorn och stänger av sig.
detta beror förmodligen på att denna komponenten är den som ger ström till processorn, om jag inte har fel.

Men lägger tråden på hyllan sålänge då jag fått kontakt med en person som eventuellt kan fixa problemet :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: BESVARAD T: Lödning på laptop-moderkort

Inlägg av Glenn »

Det kan ju vara en trasig ledningsbana i kortet också dessvärre.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tyckte problemet verkade bekant. Här har någon haft samma problem, fast på en annan dator. :)
pettab

Inlägg av pettab »

Vad jag förstått från hps forumstråd om detta fel så har alla som fixat lödningarna blivit av med felet. För vissa har det dock återkommit, verkar vara något med att det böjer sig lite när man rör på skärmen.

Har samma dator och för mig så fungerade det om jag hade ett usb-minne i usbporten (eller något som tog lite ström) detta var 100%igt. Vid uppstarten så starta den inte riktigt ibland (läs nästan alltid) och då räckte det med att håller ner enterknappen hårt så starta den. Har gjort så i ett halvår, ny dator i tisdags, tänkte ställa den gamla som server så jag kommer nog att försöka fixa felet när jag får tid.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Har en hp compaq nx6110 som hade samma fel, dock blev det moderkortsbyte pga rådande serviceavtal.

Men jag behövde bara lyfta upp datorn i nedre högra hörnet så fungerande den, inget lyft så frös den, avhjälptes med ett sudd under rätt fot...
Skriv svar