Problem med jordfelsbrytare i huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Problem med jordfelsbrytare i huset

Inlägg av vfr »

Jag har fått något jordfel i huset som löser ut jordfelsbrytaren (30mA). Problemet kom första gången innan jul. Troligtvis i mitten av December någon gång. Detta var ett tag sedan så jag har delvis glömt alla detaljer. Jag tror det var på kvällstid och JFB gick inte att återställa förrän jag ryckte ut kabeln som går till stereorack, TV, video, HTPC mm. Sedan när jag dagen efter satte i denna matning igen så gick allting som vanligt.

Nästa gång var när jag var på jobbet för ett var veckor sedan. När jag kom hem vid 17-18 tiden så fanns det ingen ström i huset. JFB hade slagit ifrån. Det enda jag vet som går på under dagen (förutom VV-beredare, kyl/frys och värmepump) är ytterbelysningen som går på tid. Den här gången gick JFB att återställa med en gång.

Sedan på morgonen efter detta, ca kl. 6. Jag vaknade av kläppet när JFB slog ifrån. Vid denna tid så gick motorvärmaren igång. Men denna har jag kört massor av gånger utan att JFB löst ut. Kabeln var heller inte ikopplad i bilen vid tillfället.

Problemet är att det inte verkar vara en definitiv sak som löser ut det. Då hade det varit relativt enkelt. Snarare verkar det vara summan av fel som blir för stor med olika saker som triggar det varje gång. Hur sjutton skall man felsöka det?

Om man nu har en teori om att den eller den prylen skulle kunna vara problem så kan jag ju inte testa enkelt om det löser problemet heller, eftersom det även i vanliga fall går långa stunder emellan utan att JFB löser ut.
Norpan

Re: Problem med jordfelsbrytare i huset

Inlägg av Norpan »

En känslig strömtång runt ledarna som går igenom jfb, och lossa säkringar tills strömmen blir lagom låg, är väl det enklaste.
Sen får man fortsätta på matningen som gjorde mest skillnad.
Antagligen har du fukt i nån dosa eller kontakt nånstans.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Prova att byta jordfelsbrytare det är enklast och kan vara där felet ligger.
Vissa äldre har problem med "konstiga" laster som det DC offset av strömmarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har samma problem hemma, har en ny central dit jag ska flytta allt gammalt, men nu har jag bara lite enkopplat, mitt rum med upsklustret i källaren går separat, kyl frys på egen säkring med egen jordfelsbrytare, och kvar finns kaffekokare/micro, diskmaskin, värmepump, motorvärmare, på var sin säkring och gemensam jorfelsbrytare, tre gånger har den trippat, jag började med att mäta jordfelsströmmen med en lågströmstångampermätare, inget fanns då, så jag skaffade en extra jordfelsbrytare och skall dela upp dom fyra säkringarna till två jordfelsbrytare, när den trippat två gånger till på samma så kopplar jag runt en gång till

surt men vad gör man?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En känslig strömtång runt ledarna som går igenom jfb, och lossa säkringar tills strömmen blir lagom låg, är väl det enklaste.
Sen får man fortsätta på matningen som gjorde mest skillnad.
Antagligen har du fukt i nån dosa eller kontakt nånstans.

Hur menar du med strömtången? Vilka ledare är det man ska mäta på? Är det alla kablar till JFB så blir det många då det är in och ut på tre faser.

Prova att byta jordfelsbrytare det är enklast och kan vara där felet ligger.
Vissa äldre har problem med "konstiga" laster som det DC offset av strömmarna.

Den här är relativt ny, bara ett par år gammal. Det är ju en del kostnad och jobb att byta också. Speciellt om det nu inte är den som är dålig. Vilket man ju inte vet förrän efteråt, i bästa fall.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Man tar en tångamperemeter som är avsedd att mäta mycket små strömmar och lägger dom runt de tre faserna + nollan.
Summan av dessa strömmar skall vara noll, all annan ström går genom skyddsjord eller direkt i jord och den strömmen skall vara noll eller under 30mA för att inte trippa jordfelsbrytaren.
t.ex
76-418-06
76-418-89
76-418-22
76-552-44
76-480-90
76-480-78
76-480-82
76-126-25
Så det finns gott om tänger att välja mellan, men dom är inte särskilt billiga...
Synd att du inte bor närmare.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Mycket bra förklaring, limpan4all!

Det var lite så jag misstänkte. Eftersom utgångarna på JFB går direkt in i en strömskena, så måste det isåfall bli på ingångssidan av JFB.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Spelar ingen roll sålänge du mäter runt alla ledarna, 3faser och nolla.
Det kan gå att låna en lämplig strömtång på nån lokal elfirma, kanske.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag skall kolla på det. Jag har lite kontakter på en elfirma som kanske kan hjälpa mig på det viset.

Jag var faktiskt inne på tanken att det man behövde var egentligen något sätt att se hur mycket ström som går "fel" vid olika driftsförhållanden för att på det sättet ta reda på vilka laster som är problem. Jag tänkte lite löst att man skulle haft en JFB med en 10mA-utgång där man kunde fått ut hur mycket felström som detekterades just nu. Fast tångmeter blir ju samma sak egentligen. Bara jag som inte tänkte så långt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ett vanligt fel när jordfelsbrytaren löser "oförklarligt" när olika laster är inkopplade beror på överledning mellan nolla och jord någonstans, tex ett utomhusuttag.
Eftersom nolledaren är belastad men jordledaren aldrig får ha belastning så är det ett lägre spänningsfall över jordledaren än nolledaren. Om då någon stor belastning startar, motorvärmaren eller startströmmen i kylskåpet tex: så går strömmen genom nollan tillbaka till centralen, ut genom nollan till ditt fuktiga uttag där den tar vägen genom jordledaren tillbaka till "elverket". Då löser jordfelsbrytaren.

Enda sättet man garanterat kan hitta ett sånt här fel är med megger (ca 1500:- hos kjell).
Man kan också prova med en vanlig ohmmeter i centralen, mät mellan jord och samtliga nollor och faser var för sig (glöm inte koppla ur elektronik, dimmers, hf-don och annan känslig utrustning). Observera att saker kan gå *mycket* tokigt om du glömmer återmontera en nolla eller penledare rätt och egentligen kräver detta arbete behörighet.
Walo

Inlägg av Walo »

Låter du motorvärmarsladden sitta kvar PÅ bilen när du åker i väg?
Dvs. snurra kabeln runt extraljusen som en del gör?
Då kan det vara så att stickproppen blivit "smittad" med saltvatten från våra saltiga vägar!
Sedan när man sticker i stickproppen i vägguttaget gång på gång så kommer det med lite
salt varje gång, till slut så har man salt i vägguttaget och när luftfuktigheten ute är hög
så får man krypströmmar tillräckligt höga för att med resten av läckströmmar från kyl, frys tv osv.
gör att det blir 30 mA och löser ut jordfelsbrytaren vid torrt väder så håller det hela :shock: .
Jag skulle nog plocka bort vägguttaget ut från jordfelsbrytare och sätta en separat jordfelsbrytare
för uttaget ute.

// Tony
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nope! MV-kabeln dras alltid ur bilen och hängs upp vid sidan. Däremot är den alltid ansluten till uttaget på huset.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag skulle även misstänkt kyl/frys och värmepump. Även varmvattenberedaren kan vara en trolig bov. Vad jag har märkt efter en hel del felsökningar är att det vanligaste faktiskt är kyl/frys eller värmepump. Särskilt om de har några år på nacken. Verkar som att oljan i kompressorn leder lite ström. Kanske pga förslitning av rörliga delar i kompressorn. På värmepumpar sittar ibland kopplingsplintar så dumt i utedelen att lätt igenfrysning eller mycket kondens bildar krypströmmar mot chassiet. Du kan skruva ur alla säkringar mäta som limpan4all sa och skruva i dem en efter en.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Att slå av säkringar gör väl ingen nytta om det är en överledning mellan nolla och skyddsjord? Säkringarna bryter ju bara fasen.
Walo

Inlägg av Walo »

vfr skrev:Nope! MV-kabeln dras alltid ur bilen och hängs upp vid sidan. Däremot är den alltid ansluten till uttaget på huset.
Är locket på bilen tät, dvs är kontakterna på bilen "rena och fina", jag har råkat ut för att det kommit in "saltvatten"
i uttaget och det har blixtrat till ordentligt pga. kortis som blivit pga. saltvattnet. Fått byta både sladden och intaget på bilen
men å andra sida så kör jag mer än 4000 mil/år så jag ju kommer ofta i kontakt med salt på våra vägar...
Så numera ser jag till att sladd och intag är torra och fina, dom är dyr de rackarns intagen och sladdarna.

// Tony
Skriv svar