Jag har en fråga. Kan man göra om den här (OBS måste ha java installerat för att kunna visa) logiska schemat med vanliga bipolär Småsignaltransistorer? Eller är det omöjligt
En AND gate besår av två npn transistorer och en NOT gate består av en pnp transistor => NAND gate består av två npn transistorer och en pnp transistor. Eller har jag fel?
Visst går det att bygga med vanliga transistorer. Finns det någon speciell anledning till att du vill göra det? Jag skulle rekomendera att använda en 4044 eftersom länken du hade visade en SR-latch.
Ja, jag vill gärna bygga den med "vanliga" transistorer. Det blir rorligare så.
Anledningen varför jag skulle ha den berode på att jag har gjort ett logiskt schema på ett pong spel som ska vara gjort av (nästan) bara transistorer och en led matris(7x11) . Jag ska ha den här som en del av lösningen.
Om du vill bygga med transistorer fanns det en gång i tiden något som hette RTL-logik (Resistor Transistor Logik, jag tor att man brukar säga RTL-logik fast det visserligen blir två logik).
Sök t.ex. efter npn RTL NAND i google.
En NAND kan göras med ett pull-up motstånd till positiv spänning. Mellan motståndet och jord kopplar du två npn-transistorer i serie. Utspänningen/ström tas mellan transistorerna och motståndet. Om båda transistorerna leder kommer man att få en låg utspänning annars kommer utspänningen dras hög av pull-up-motståndet. Det behvös alltså två transistorer för en NAND. Tänk på att kretsen kan vara lastberoende.
Anta att T2 är ledande. Då är spänningen låg vid kollektorn på denna transistor. Detta betyder att T1 inte kan få in någon ström till basen, vilket i sin tur innebär, att T1 inte leder - den spärrar. En transistor som spärrar får en hög spänning vid sin kollektor. Genom motståndet R1 får vi en ström, som går till basen på T2 som då kommer att fortsätta leda. Tills T3 får ström på sin bas. Då blir spänningen låg vid T1 kollektor. Som i sin tur innebär att T2 får en låg ström på basen. Och T2 kollektor får en hög spänning. Genom R2 får vi en ström till T1. Så leder T1 ström till utgången tills T4 får en hög ström på sin bas.
Jag vet inte om jag skrev fel någonstans om jag gjorde så kan ni anmärka det så kan jag ändra på det.