Försökt fått tag på en sprängskiss på den men de var typ omöjligt, inge svar från SCM i Italien eller andra länder som SCM ligger i fick en liten träff i England och maskinen har kostar 18500 euro ex moms i grund utförande Försökt fått kontakt med den snickeriet som ägt den i Bollnäs för att få reda på lite om servicen, när man ska smörja osv men det vart många nitar där med men fick iaf reda på att den kom ny till tyskland där den byggdes om till att kopiera större trä föremål med och sen efter några år såldes den vidare till bollnäs där den vart dåligt! ombyggd till att fräsa spår i lister och det gjorde den i några år och sen har den ståt ute något år sen fick en annan firma tag i den som skulle ha den till nå annat men dom tyckte dom köpt grisen i säcken för dom viste inte hur dom skulle bygga om den eller en vis ombyggnad hade gjorts men tur var inget förstört! och sen låg den på blocket och mycket mail och ord fram och tillbaka och nu står den i min snickerboa ca 1 år tillbaka

Maskinen är delvis nerriven och rensat bort allt som inte behövs och sen ska allt göras rent ordentligt och sen ska alla små hål som inte behövs svetsas igen så inget damm eller spån kommer in i maskinen *urk* vet inte hur mycket jag dammsugit ur den redan och vill inte göra om det

Z axeln är nu rengjord och fått sig en ordentlig genomgång så de är snart dax och börja fundera hur man ska få dit kulskruven på bästa sätt

X/Y ska fortfarande gås igenom då de kan bli så att hela bordet måste höjas då Z axeln bara går ut ca 110mm, kanske inte räcker ner till bordet med verktyg i

Gjorde en tråd på Mekatronik men de var mest funderingar innan bygget osv och IDAG fick jag och min vän Kalle spindelmotorn och starta för första gången så jag kände det var dax och göra en riktig tråd med en liten film!, är så glad att den fått varva upp igen efter många år

Lite bilder med så klart

Film: http://se.youtube.com/watch?v=Xm1tVhLrAhU