Kan man ha detta som strömtransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Blir den?
Vad är det som skulle skilja denna spole från en vanlig transformator?
Och i en sån har du normalt ingen anslutning till jord.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

En grej man ska tänka på när man håller på med strömtransformatorer (iaf dom riktiga) är man aldrig ska köra dom utan belastning alternativt kortsluta dom om man tar bort belastningen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag lånar tråden lite :)

Jag lindade en spole för att prova.
Bild

Det är ca 300 varv, 0.2mm(dia) på tråden, emaljerad koppar
Stommen är ett 18 mm(dia) plaströr. Spolen är ca 2.5cm lång.
Total resistans är ca 12 ohm!!!

Jag matade en ledare från 230VAC sladd genom den och ansluter varmluftspistolen, min vanliga tångampermeter visar på 3A eller 6A beroende på effektläge.

Mäter jag spänningen över spolen ser jag inget. (Mindre än 1mVAC förändring). Lägger jag ett 120 ohms motstånd över anslutningarna på spolen ser jag inte heller något...

Skruvar man sönder tångampermetern hittar man:
Bild
Spolen är uppdelad på två, en i var "käft" total resistans i spolen är 45ohm.
Denna ligger ansluten över ett 20ohms motstånd, som ligger i serie med en pot. Allt detta ligger parallelt med ett motstånd.
Mäter man på anslutningsbenen till mätinstrumentet så får man ca 120 ohm. Denna ger ut 3VAC vid 300A och 0.03VAC vid 3A.

Så då kommer ju frågan... Vad är felet på min spole? är den bara för liten? För bred?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

AndLi; På bilden ser det ut som om den blå ledaren bara går rakt igenom spolstommen? Om så är fallet får du inte mycket till transformatorverkan, linda den blå ledaren igenom spolen ett par varv och testa igen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Andy: det är en korrekt iaktagelse, du menar att jag ska linda den blå ledaren runt spolen så att det blir i princip två spolar lindade runt varandra?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja just det, som två spolar i varann. För varje varv du ökar på med den blå tråden desto större blir utspänningen.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men varför fungerar en vanlig tångamperemätare utan att man lindar ena ledaren runt "mätarklon"?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

spolar längst med klorna?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JAg fick tyvärr inte av plasten från klorna på min, jag är väldigt nyfiken på hur spolarna ser ut i den..
Min nuvarande teori är att spolen är lindad runt den järnring som billdas när klorna stängs.

Ska ta och ansluta spolen till ett osciloskåp idag och på så sätt se hur låg spänningen ut verkligen är... För nått litet måste där bara bli.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

matseng skrev:Men varför fungerar en vanlig tångamperemätare utan att man lindar ena ledaren runt "mätarklon"?
Finns det kanske en ferritkärna i tångens käftar?
Jag har alltid trott att det funnits det i alla fall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

jag gissar att soplarna ligger runt järnkärnan. Så ligger ju "spolarna" i samma plan.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har provat att linda den blå ledaren 2.5 varv runt "mätspolen" nu.
(Den gamle var ju 0.5 varv runt)

Mäter man med bara skåpet som last över spolen (1MOhm) så får man inga trevliga resultat alls.

Lägger man ett 43Ohm motstånd parallelt med spolen och mäter får man en svag svag signal. Denna ligger på 1mV RMS utan last och 1.8mV RMS med 6A last och 1.4mV med 3A last.

Lägger man 43 Ohm + 12 Ohm parallelt får man 1.4mV resp 1.2mV

Det är ju tyvärr lite lite för min smak... Hur räknar man ut det optimala motståndet?

Edit:
Monterade in en 5kOhms pot (det enda som fanns i lager)
Ju högre motstånd, desto mer störningar... tror inte mer än 200 ohm är användbart... IOF borde man väll kunna filtrera bort alla radiostationer jag verkar plocka in.. det är ju bara 50Hz signalen jag egentligen är intresserad av....

Jag är nu GRYMY nyfiken på vad som sitter i käftarna på min tång.. och varför min spole presterar så otroligt dåligt...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man har en spole lindad runt en toroid, och drar ledningen genom hålet, så sammanfaller magnetfältets riktning med de man vill ha runt trådarna på toroiden. Det gör de ju inte om man drar genom en vanlig spole. De ligger i 90° då...

linda fasen/nollan ett eller ett par varv runt spolstommen och stoppa in en järnkärna... Det borde ge bättre resultat tycker jag
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har en gammal tångampmeter från typ 1950 :D

den fungerar som en vanlig trafo iaf. klorna är "kärnan" av metall
den ledning man ska mäta fungerar som primärspole, sen så sitter det en secspole internt i mätaren.

Efter det så sitter det ett antal spolar som man med hjälp av en omkopplare kan koppa paralellt med visarinstrumentets spole, detta för att kunna ändra resistansen på visarinstrumentets spole skulle jag tro. För att kunna välja mätområde.

Det lägsta värdet på omkopplaren är dock 10A så ska man mäta strömmar under 5A så är den ganska värdelös... fast den går upp till 1000A 8)

ganska simpel :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Instämmer, det är en fungerande lösning med en liten toroid kärna det har jag använt vid flera tillfällen. Men frågan var från början om man kunde använda magnetspolen som strömtransformator svaret var ja men med tilläget att man kanske inte får ut vad man tänkt sig.
Skriv svar