Elbils Projekt, PWM, Motorstyrning [FÄRDIGT]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Har nu testat motorn obelastad och PEAK-strömmen var 55 A kan ni tänka er det med 140 kg som den ska få att röra sig? Detta var vid 1 batteri (12v)!

Ska testa någon annandag med belastning!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Walle »

Men då höll du altså inte i den så den inte snurrade, utan 55 A var vad du fick fram på den korta stund som den snurrade igång?

Jag skulle fortfarande mäta med lägre spänning, så motorn inte rör sig. Eller hålla fast axeln, men eftersom motorn är rätt kraftig är det svårare än att mäta med lägre spänning.
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Det minsta vi kan använda är 12 V här på skolan. Batterier med andra ord. Sen sa våran tekniker att man absolut inte ska låsa en axel, han sa att då blir det kortis och du eldar upp motorn.

Men vi kan inte testa med 2V t.ex!
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Dennis_F »

Du ska såklart inte låsa den i flera minuter utan endast så lång tid som det tar att få en mätning (dvs någon sekund).
Du kommer ju att få en "låsning" av axeln då du drar igång motorn och den sitter i bilen också eftersom bilen står helt stilla innan du startar motorn.

En 12v startmotor på 1kw drar i storleksordningen 300-400A den första halvsekunden innan motorn börjat snurra.
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Motorn är en serielindad motor från en golvpoleringsmaskin. Den ska drivas med 24 Volt. Jag ha ren annan ide jag ska dela med mig av när jag kommer hem och hoppas få lite feedback då.

Hörs snart!
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Så nu är jag hemma och kan nu posta mitt problem så ni på Kompetensavdelningen kan hjälpa mig lite :)

Jag har fått tag i en Transistor aka MG200M1UK1 denna kan nog räcka för att klara dem höga strömmarna som vi talat om. Jag har också fotat den så ni kan få se lite bilder på vråltransistorn:

Som ni ser på databladet så kan man använda BX (tror det va den) för att inte använda denna som en darlington.
Bild

Bild

Ja, den är ganska fet.

Nu till själva frågan, hur kan jag få en mosfet att driva denna. Alltså om jag använder kretsen jag postade förut, tänk bort alla värden nu, och sen lägger denna efter feten. Är det något speciellt jag ska tänka på?

Tack på förhand!

/Johan
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av peter555 »

Det var gammalt skrot du hittat. Den är väl inte särskilt lämplig för din applikation men om du absolut vill ha den så är det bara att koppla in basen i serie med ett maffigt motstånd istället för motorn på din ritning. Det kan ju vara en fördel att driva den med lägre spänning också eftersom den vill ha rejält med basström, så minskar du dina förluster. Ett tämligen lågomigt motstånd mellan bas och jord snabbar upp frånslaget också.
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Tror du den kan vara för sölig i switchningen? Annars varför skulle den inte vara lämplig?

Edit: Jag kan inte riktigt tänka mig något annat sätt att lösa det på annars!? Det verkar inte finnas så mycket transistorer/fetar på privatmarknaden som stödjer det vi behöver den till.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Fagge »

Frågan är hur mycket värme förluster den transistorn kommer att generera.
Ingenting slår ju mosarnas låga resistans, så jag förstår inte riktigt varför du är så anti mot mosar?.
Ta den fetaste/prisvärdaste mos du hittar & parallellkoppla så många som behövs för att täcka ditt ström behov!.
Ta en titt i forumets andra PWM trådar. Där står mycket matnyttigt!.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Cryptomaster »

Hej alla!
Jag går i samma klass som "Maizlow" och har varit lite inblandad i deras projekt. Jag skulle personligen också föredra FETar pga deras mycket förmånliga RDS(on) värden.
Men problemet jag såg var hur man skulle lyckas, rent praktiskt, att sammanbinda T0-220 kapselns pinnar med en kabel som är kraftig nog för att leda strömmarna det rör sig om.

För jag skulle helst vilja undvika den monstertrissan ovan då den har förhållandevis höga förluster.
bearing
Inlägg: 11670
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av bearing »

Det finns en FET som heter IRFP4110. Den klarar 100V och 120A contiunuerligt, RDS(on) är max 4,5 mΩ. Finns på Elfa för 50 kr + moms.
Några stycken sådana som är parallellkopplade borde räcka.
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Då kommer ju frågan hur rent praktiskt ska man lösa frågan att paralellkoppla 4-8 mosar och sedan kunna fästa en tillräckligt kraftig kabel? Med tanke på TO220 kapseln eller som i tidigares inlägg IRFP4110 TO247??

Edit : Finns ju inget datablad på den?!
bearing
Inlägg: 11670
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av bearing »

Klart det finns ett datablad. Kolla på www.irf.com. Det var genom deras parametriska sökmotor jag fann den.

https://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir? ... RFP4110PBF
Maizlow
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 december 2008, 10:39:01
Ort: Nyköping

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Maizlow »

Jag kollade Google, brukar hitta det mesta men inget... Men tack!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.

Inlägg av Walle »

Ni får väl göra ett mönsterkort med breda banor (information om banbredd för olika strömmar och koppartjocklekar finns på elfas faktasidor) där ni kan montera mosfetarna. Att benen är tunna är ingen större katastrof, så länge som dom hålls så korta som möjligt.

R = Ri / a * L, där Ri är resistivitetsindexet för materialet, a är ledarens area i mm2 och L är ledarens längd i meter, ger resistansen för en ledare.

Effektförlusten blir altså:

P = Ri / a * L * I²

Om strömmen är 50A, och komponentbenet är 20mm långt och 1mm² får vi en effektförlust på:

P = 0.0172 * 0.02 * 50² = 0.86W
Skriv svar