Problem med styrning av 2 katter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA
EF Sponsor

Problem med styrning av 2 katter.

Inlägg av DeeJayPA »

Tjena.. Jag har 2 katter som jag har lite komunikations prolem med.
Problemet: dom är å hoppar på handtaget till ytter dörren å springer ut å gottar sig i tarpphuset. mycket störande när man har glömt att låsa dörren.
Så för att få dom att gefan i dörren så hadde jag tänkt mig en elektronisk blomspruta.. men hur ska jag få något som duchar ut lite vatten som en blomspruta som är elektriskt styrd...????
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mina föräldrar har varit kattavlare och hade samma problem med att få dom att förstå att de inte ska öppna dörren.

Deras lågteknologiska lösning var att byta dörrhandtaget på insidan till ett kul-handtag i svart bakelit, fungerade kanonbra och var enkelt.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

man ska egentligen inte använda vattenspruta för att bestraffa katter för de har svårt att koppla straffet till handlingen de har utfört, om inte straffet kommer exakt i rätt tidpunkt typ....så var rädd om det stackars små liven :)

Källa: veterinär på tv för ett tag sedan :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man triggar sprutan elektoniskt så är det vid rätt tillfälle. Men visst ska det funka ska katten besprutas när den gör det den inte ska.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vissa äldre låskistor kan man vända så att man få dra handtaget uppåt för att öppna dörren!.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nu är de ju så att efter som jag jobbar med larm el och elektronik så vill jag ju få det att funka mest för att själva grejens skull=)
Givetvis så ska duschen komma exakt när dom gör fel.. inget snack om saken. och dels är det inte specielt grymt att dom får en vatten dusch.
katterna är ju inte rädda för vatten utan det är mer chok effekten av det som gör att dom lär sig.
Såg i djur affären som tjejen jobbar i att dom hadde en spray burk med en ir detektor som man skulle ha för att lära katter vars dom inte få vara.
men det var rätt dyrt och så var det burkar med tryck i så de blir ju lite dyrt. och inte exakt,,,
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sen ska du ju ha en "människoavkännare" så du inte själv eller besökande blir blötat ner osv.

Men jag kan se det roliga av att göra grejen.

Rent omedelbart behövs en snabb pump som ger lite tryck, alternativt en luftpump + magnetventil (tryck i en PET-flaska, magnetventilen till att styra sprutet). En magnetventil från en tvättmaskin som man lindar om borde fungera rätt bra.

Det knepiga är att detektera katternas närvaru på handtaget och samtidig tillåta er att passera obehindrat. En grej som ska aktiveras/avaktiveras kommer man att glömma i endera läge och båda lägen är dumma i fel situation.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

En brytare under dörrmattan?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Tänkte använda mig av 2 ir detektorer . alternativt en sensor på själva dörr handtaget också.
en ir detektorn tänkte jag ha så att den bara ser katterna medans den andra ska se människan. så om båda detektorerna ger signal så händer inget om bara den för katterna ger signal. samt givare på dörhandtaget så ska de komma vatten=)
Ska se om jag kommer över nån lyxigare detektor som vi har på firman så kan jag nog klara mig med en ir.
men själva detekteringen ser ja inte som nå stora problem däremot det med vattnet.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Låter som mycket jobb och en massa pengar med IR-detektorer, munstycken, ventiler o.s.v. Varför inte sätta en skyddskåpa, eller låsa dörren. Kommer någon in och stjäl när dörren är olåst, undrar jag ens om försäkringen gäller.
Elektron

Inlägg av Elektron »

Vänd på låset, så att du öppnar dörren genom att trycka handtaget uppåt istället. Gjort på 5 minuter!

// Hundägare.....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vi har samma problem med katten, lösningen är 2st långa gummiband sån drar dörren fast. De är såpass spända att katten inte årkar puffa upp dörren fast han skulle få ner dörrhandtaget.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Magnus Pihl skrev:Låter som mycket jobb och en massa pengar med IR-detektorer, munstycken, ventiler o.s.v. Varför inte sätta en skyddskåpa, eller låsa dörren. Kommer någon in och stjäl när dörren är olåst, undrar jag ens om försäkringen gäller.
Olika detektorer har jag gott om som ligger å skräpar å lite andra prylar
så de är inga problem.. anledningn till att jag inte vill ha dörren låst är
för att när man måste springa ut med hunden.alltså börja fibbla å söka nycklarna osv. kan vara riktigt bråttom ibland.. iaf om man inte är mycket för att skura =) för övrig är ju dörren alltid låst när man inte är hemma.. förutom om man bara är på någon kort sväng.

Problemet är ju att jag vill att katterna ska LÄRA sig att ge fan i dörren,
inte bara göra det svårare för dom.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Bensinpump + Bränslespridare. Finnes på skrot för en femma och en fimp! :)
OBS! Byt givetvis ut bensinen mot vattnet för att uppnå icke skadlig effekt! ;)

Mvh
speakman, femkattspappan :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En bränslespridare gör just det: spridar. Den är gjort för att komma så nära en förånging det bara går och kan därför inte skicka en stråle.

En IR-stråle ca: 1 dm under handtaget, 5 cm från dörren, borde känna av en hoppande pälsboll och strunta i folk. När sedan dörren öppnas mer än helstängd disablas strålens signal.
Skriv svar