Elbils Projekt, PWM, Motorstyrning [FÄRDIGT]
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
(Norpan hann emellan)
Eftersom det inte finns någonting som känner av strömmen och begränsar den bör du dimensionera efter sämsta scenario, dvs att motorn står still och föraren trycker full gas. Strömmen blir då beroende av totala resistansen av motor, batteri, FET och ledningar. I = U / Rtot. Säg att U=24V och Rtot=0,1 ohm, då blir strömtoppen 240A vid start.
Om du däremot sätter in något som känner av strömmen och stänger av FET:en när strömmen blir för hög behöver du bara dimensionera efter den strömmen.
Eftersom det inte finns någonting som känner av strömmen och begränsar den bör du dimensionera efter sämsta scenario, dvs att motorn står still och föraren trycker full gas. Strömmen blir då beroende av totala resistansen av motor, batteri, FET och ledningar. I = U / Rtot. Säg att U=24V och Rtot=0,1 ohm, då blir strömtoppen 240A vid start.
Om du däremot sätter in något som känner av strömmen och stänger av FET:en när strömmen blir för hög behöver du bara dimensionera efter den strömmen.
I sparkcyckeln du har på jobbet, vet du hur hastighetsregleringen är gjord där? Använder man transistorer i den och du nämner kabelarean kan man minska strömmen genom att dimensionera större? Är du säker att det är 140 A vid start? låter ju väldigt högt.
Hur skulle man kunna läsa av det och lösa det med en 555krets???bearing skrev:(Norpan hann emellan)
En lösning är att koppla operationsförstärkare så att spänningen över ett motstånd eller en kabel (som ju har viss resistans) förstärks och driver en transistor. Transistorn kopplas så att den laddar ur en kondensator i 555-kopplingen så att utgången blir låg.
Jag är helt säker på att den drar 140A, dock vet jag inte batterispänningen när den gör det, så det kanske är ännu mer vid 24V.
Vad gäller motorstyrningen har jag fuskat med en köpegjord från en eltruck.
Som är strömbegränsad till 70A.
Eftersom att det är enbart resistansen i ankaret och kolen i motorn, plus det ni har runt, som begränsar strömmen när ankaret står still så blir det mycket ström.
Så fort ankaret börjar snurra så börjar det generera spänning i motsatt riktning, när denna spänning är lika hög som matningsspänningen så har man nått maxvarvtalet.
Så för att veta maxströmmen får inte rotorn snurra när man ska prova.
Men ni kan ju prova med lägre spänning och mäta strömmen och spänningen med låst rotor, det räcker med ett par volt.
Sen är det bara att räkna.
Vad gäller motorstyrningen har jag fuskat med en köpegjord från en eltruck.

Som är strömbegränsad till 70A.
Eftersom att det är enbart resistansen i ankaret och kolen i motorn, plus det ni har runt, som begränsar strömmen när ankaret står still så blir det mycket ström.
Så fort ankaret börjar snurra så börjar det generera spänning i motsatt riktning, när denna spänning är lika hög som matningsspänningen så har man nått maxvarvtalet.
Så för att veta maxströmmen får inte rotorn snurra när man ska prova.
Men ni kan ju prova med lägre spänning och mäta strömmen och spänningen med låst rotor, det räcker med ett par volt.
Sen är det bara att räkna.
Ok, tack så mycket. Ska försöka imorgon då, måste se om skolan har instrument så vi kan mäta över 200 A då. Varför skulle man vilja mäta med lägre spänning, då blir det ju bara mer ström.
Tack iallafall.
Tack iallafall.
Nu tänker du nog fel, Maizlow 
I = U / R
Om U = 10V och R = 10 Ohm:
I = 10 / 10 = 1A
Om U = 1V och R = 10 Ohm:
I = 1 / 10 = 0.1A

I = U / R
Om U = 10V och R = 10 Ohm:
I = 10 / 10 = 1A
Om U = 1V och R = 10 Ohm:
I = 1 / 10 = 0.1A
haha ja det gjorde jag totalt, f'n svårt o skylla på tiden där!
Men jag gör det ändå 
Undra vad jag var inne på!
P = U x I va?
alltså
I = P / U
I = 1000 / 24
I = 42 A
Detta är alltså märkströmmen eller hur?
Vad ska man då tänka sig, 42 x 5 = 210 A ca vid stillastående! Eller ungefär som 10 x som i Norpans elsparkis?

Undra vad jag var inne på!
P = U x I va?
alltså
I = P / U
I = 1000 / 24
I = 42 A
Detta är alltså märkströmmen eller hur?
Vad ska man då tänka sig, 42 x 5 = 210 A ca vid stillastående! Eller ungefär som 10 x som i Norpans elsparkis?
Vad tyckte du var fel i beräkningen jag presenterade?
Nej absolut inget, nu är jag faktiskt trött, glömde att du skrev det där innanbearing skrev:Vad tyckte du var fel i beräkningen jag presenterade?

Sorry...
En fråga också tänkte om det var någon som använder Electronic Workbench Multisim och som har en utökad databas med komponenter att dela med sig av?
Det är jag också intresserad av! Skicka gärna ett PM om du får tag i någon utanför den här trådenMaizlow skrev: En fråga också tänkte om det var någon som använder Electronic Workbench Multisim och som har en utökad databas med komponenter att dela med sig av?

Somsagt, kan du skaffa fram t.ex 2Volt likspänning med mycket ström så släpper du på detta på motorn med låst rotor.
Om man nu ponerar att motorn drar 22A och du mäter, vid motorn, att det fortfarande är 2V du matar med, kan man mha en lag en viss herr Ohm kom på räkna ut resistansen i ankarkretsen.
Det blir ju då U/I=R, alltså 2/22~0,091Ω
Sen om man räknar med 24V i 0,091Ω blir det U/R=I, 24/0,091~264A
Plus minus lite grann, men du vet vilket härad du hamnar i iallafall.
Och du kan ju iofs prova med en transistor, men ha inte ansiktet för nära transistorn och ha en huvudströmbrytare inkopplad, lättåtkomlig för den som sitter i.
Det kunde vara trevligt om ni filmar när ni provar åxå.

Om man nu ponerar att motorn drar 22A och du mäter, vid motorn, att det fortfarande är 2V du matar med, kan man mha en lag en viss herr Ohm kom på räkna ut resistansen i ankarkretsen.
Det blir ju då U/I=R, alltså 2/22~0,091Ω
Sen om man räknar med 24V i 0,091Ω blir det U/R=I, 24/0,091~264A
Plus minus lite grann, men du vet vilket härad du hamnar i iallafall.
Och du kan ju iofs prova med en transistor, men ha inte ansiktet för nära transistorn och ha en huvudströmbrytare inkopplad, lättåtkomlig för den som sitter i.
Det kunde vara trevligt om ni filmar när ni provar åxå.

Haha, vore ju ganska kul att testa
Bara för att sen en liten explosion. Har kört sönder ett antal transistorer och fetar under det här projektet!
Kanske filmar, har man tur går det ju bra också

Kanske filmar, har man tur går det ju bra också

Har du räknat på switchfrekvensen och omslagstiderna med tanke på gatens kapacitans?
Med en eller flera parallellkopplade feting-FET blir kapacitansen hög vilket gör att den laddas långsamt genom 1 kohm. Kanske behövs en gatedrivkrets.
På www.irf.com finns parametrisk sök. Resultaten är sorterbara på t.ex. hur hög ström transistorn klarar eller på resistansen när den leder.
Med en eller flera parallellkopplade feting-FET blir kapacitansen hög vilket gör att den laddas långsamt genom 1 kohm. Kanske behövs en gatedrivkrets.
På www.irf.com finns parametrisk sök. Resultaten är sorterbara på t.ex. hur hög ström transistorn klarar eller på resistansen när den leder.
Angående switchfrekvensen så kanske du bör öka den rätt rejält. 2-20kHz brukar rekommenderas för motorstyrning. Lägre frekvens ger högre förluster i motorn, högre frekvens ger större förluster i transistorn.