Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av rectumfrier »

Kimmen:
Okej då förstår jag. Enkelt när man tänker efter :oops:
Vad ska man använda för plast för isolering sen då? Eller är det ok att köra oisolerat?

Olle:
Jag blir inte riktigt klok av dom där bilderna... har kikat på det förut men jag förstår inte alla extra pilar och skit :)
Tror du att man kan böja benen lite, så att kretsens kropp hamnar utanför kretskortet?

Klart det blir byggbilder!
Appropå det så tycker jag att du har fuskat lite.. jag hittade några bilder på din nätdel (på diyaudio.com), som jag inte har sett i denna tråd :D

Om det blir lite mer chipamp/gainclone-byggen på detta forum tycker jag att den här tråden ska bli den stora gainclone tråden!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Måtten inom parentes är millimeter. Vissa mått har tolerans utskrivet efter sig med som +/- hur mycket det kan skilja...
Pilarna är vanliga mått-pilar! Kolla igen :)

Vi får hoppas att det blir fler gainclone-byggen här :) Min tanke var ju att inspirera fler byggare :)

Min flickväns far är hifi och musik-intresserad. Han var nyfiken på hur min förstärkare låter, så jag tog med den dit.

Han blev lite förbluffad över att det lät så bra! De båda förstärkarna var mycket lika i ljudet och det var svårt att peka på några skillnader, men min förstärkare kanske lät något renare på vissa pianoslingor tyckte han!

Hans förstärkare är en Denon som kostar 8800kr på hifiklubben! Intressant tycker jag! :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Det sägs att man kan böja benen en gång, men inte mer. Benen på chippen är mycket mer sköra är benen på motstånd t.ex.
Vanliga ben brukar man ju kunna böja väldigt mycket!

Undrar varför de har gjort så... För att retas :)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Nu har jag tittat än en gång i databladet för att försöka fatta hur långa benen är, men misslyckats. Vi glömmer det. Jag har ju iallafall en uppfattning :)
Man får väl vara rackarns försiktig då man böjer benen då :?

Den där jämförelsen med Denon-förstärkaren... det är ju nästan fascinerande hur bra dessa kretsar låter. Har läst på wikipedia (kanske ska tas med en nypa salt) att man lyckades sälja Gaincard-stärkarn' för 3300$...
Har du märkt av någon "basbrist" med förstärkaren? Alltså tunn bas. Det är väl några styckna som klagar på det...

Idag har jag fixat två st 10.000 µF RIFA kondingar, helt gratis! :)

Förresten! Ska jag använda gemensam jord för + och -, eller en varsinn (V+ jord och V-jord)?
Borre

Inlägg av Borre »

Har du fler jordpunkter än en på kretsen och vad visar schemat? ;)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Borre skrev:Har du fler jordpunkter än en på kretsen och vad visar schemat? ;)
Tja... jag jobbar inte riktigt efter nått schema än eftersom jag bara tankar mig full med information nu :)
På det schemat Olle har byggt efter, är det gemensam jord för spänningarna. Däremot ser jag på diyaudio.com att folk ritar scheman med separerade jordningar hej vilt :razz:
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kolla schemat för nätdelen på korten jag använder! (AMP.JPG)

Där finns ett fel! Missa inte det! Trafon på schemat har en sekundär med mittuttag.
Du har två separata sekundärer, vilket ger fler möjligheter :tumupp:

De kör med dubbla bryggor, och det kräver också dubbla sekundärer, inte bara mittuttag.
Koppla inte som de gör!

Jag kör enkel brygga, för jag ser inga direkt fördelar med två :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Borre skrev:Har du fler jordpunkter än en på kretsen och vad visar schemat? ;)
Här finns schemat:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=65123
Och om du inte är medlem där så finns det här :wink:
http://vidingsjoserver.dnsalias.net/upl ... design.zip
rectumfrier skrev:Förresten! Ska jag använda gemensam jord för + och -, eller en varsinn (V+ jord och V-jord)?
VCC+ och VCC- använder samma jord! Den enda jorden :wink:

Finns arrangemang med dubbelbryggor där man väntar med att knyta ihop jordarna till sist i nätdelen, men det blir alltså samma sak! En jord! Precis som Borre säger :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

rectumfrier skrev:Däremot ser jag på diyaudio.com att folk ritar scheman med separerade jordningar hej vilt :razz:
De kanske kör dual mono? Man bygger alltså två separata monosteg (med var sin egen nätdel) i en låda, och får stereo.
Jag kör en nätdel för båda kanaler. Det funkar bra och är mest ekonomiskt helt klart!

Det är inga jättefördelar med dual mono, så jag skiter i det :D
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Nu uppstod det viss förvirring i min hjärna :D

Det jag har är alltså TVÅ styckna sånna här: (120VA)
Bild

Förstärkaren jag ska bygga ska vara 2-kanalig (kalla det stereo om ni vill), vad är rekommenderat att jag ska bygga? Dual mono?

Kör inte du (Olle) Dual mono? Jag syftar på att du använder två mono-kort :razz:... Eller är det varsinn nätdel till kanalerna som gör att det kallas dual mono?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det brukar vara separata nätdelar som avses.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Läs igen :)
mr.olle.norell skrev:De kanske kör dual mono? Man bygger alltså två separata monosteg (med var sin egen nätdel) i en låda, och får stereo.
Jag kör en nätdel för båda kanaler. Det funkar bra och är mest ekonomiskt helt klart!

Det är inga jättefördelar med dual mono, så jag skiter i det :D
rectumfrier skrev:Förstärkaren jag ska bygga ska vara 2-kanalig (kalla det stereo om ni vill), vad är rekommenderat att jag ska bygga? Dual mono?

Kör inte du (Olle) Dual mono? Jag syftar på att du använder två mono-kort :razz:... Eller är det varsinn nätdel till kanalerna som gör att det kallas dual mono?

Som sagt: Min förstärkare är inte dual mono-uppbyggd! Jag ser inga större fördelar med det.
Dual mono betyder alltså att man bygger två förstärkarkanaler med var sin nätdel i samma låda.

Jag har visserligen två transformatorer, men mina har bara enkelspänning, så båda krävs för dubbelspänning.

Korten jag använder är tänkta att användas för dual mono-bruk, och de har har både förstärkardel och nätdel på samma kort. Jag tror inte att man ska koppla två nätdelar över samma trafo, så jag byggde en extern nätdel utanför kortet som du ser.

Den nätdelen matar båda korten, och så monterade jag inga likriktardioder på korten. Däremot satte jag lite avkopplingskondensatorer extra eftersom att det fanns plats.

Allt detta har jag egentligen redan skrivit tidigare :)

ps. Jag har dock byggt en rörförstärkare med dual mono-uppbyggnad. Men det berodde mest på att en trafo inte räckte...
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Okej! Förlåt om det fick lov att bli upprepat.

Det jag kommer bygga kommer alltså vara två förstärkarkretsar med samma nätdel.

Om jag ska använda samma kretskort som du, så "suddar" jag nog bort lite av pcb:n (där dioderna + filterkondingarna sitter) innan jag skriver ut :) Då blir ju kortet cirka 60 % av originalstorleken.

Hur tjockt kopparlager är det på dina kort?

Hur påverkas ljudet om man använder ultrafast recovery dioder i bryggan? Är det värt att lägga ut nån hundring på likriktarn? Eller ska man köpa en färdig brygga för en tia och pluppa dit? :D
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Sorry om jag hade sur ton, det var inte meningen!

Mina kort har 35µm tjock koppar. Om man är lat när man ska räkna ut om 35µm räcker, kolla här:
http://circuitcalculator.com/wordpress/ ... alculator/

I databladet står det att LM3886 kan lämna 11A, men jag tror att det är peak, och inte kontinuerligt.
Undrar vilken ström man borde räkna på?
Musik är ju inte direkt som en sinus på full effekt direkt...

Jag kom fram till att 35µm räcker till mig när jag undersökte detta då det begav sig...

Fast recovery brukar det väl stå på det mesta nu för tiden?
När man passerar diodens tröskel från att den inte leder, till att den leder så precis i gränslandet där så "skräpar den ner lite"
Den skickar ut lite störningar tydligen...

Man kan sätta små kondensatorer över dioderna för att dämpa "skräpet". Det kallas snubbers.
Man kan även blanda in lite rc länkar har jag för mig...

Jag använde en 25A brygga som jag redan hade i lådan :) Det duger säkert bra tror jag!

Man borde kunna se "skräpet" med ett oscilloskop... Någon som har kollat?
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Du verkade inte sur :) Däremot när jag läste mitt eget inlägg märkte jag att det verkade argt :S Lätt att det blir fel på forum och så.

Jag är en fegis så jag brassar nog på med lite tjockare kopparskikt, typ 70µm eller vad det är. Nackdelen är ju att det tar längre tid att etsa. Inte kul eftersom det redan tar 30 min för mig att etsa vanligt (35µm) kort :S

Är det här rätt koppling om jag ska använda EN likriktare och uppnå dubbelspänning?
Bild...

Och

Är det här rätt koppling om jag ska använda TVÅ likriktare och uppnå dubbelspänning?
Bild
Kvalitén blev lite dålig. Uppe i högra hörnet ska det stå 24*1.4=33.6

Till likriktarbryggan tänker jag nog använda BYW29E-200, då den passar mina behov och electrokit har den och jag är stort fan av electrokit :D
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... RIES_4.pdf
Dessa dioder har TO-220-kapsling, så då är det ju bara sätta på isoleringsbrickor och en smacka fast i chassit eller vad man nu vill.
Skriv svar