Bygga en egen lödstation!?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Bygga en egen lödstation!?

Inlägg av Jeppsson »

-- Bakgrund --
Det blir mer och mer ytmonterat för min del, sen att det är nästa det ända man kan få tag i nuförtiden. Jag känner att det hade varit trevligt med ett nytt lödverktyg efter att länge ha kämpat med min "grova" Biltema lödstation. Jag började med att kolla lite på olika modeller från kända fabrikat så som JBC, Hakko, Metcal och Weller.

Då insåg jag ganska snabbt att det skulle kosta mig en halv förmögenhet att köpa en sådan fin station.

Det hela pekar nu åt att jag med hjälp av er skall försöka bygga en egen station.

-- Fakta inhämtning --
Tidigt när jag scannade marknaden efter lämpliga modeller så fassnade jag för Wellers modell WMRP, då lödpennan verkar vara liten, smidig och lätt för en privatpersson att få tag i delar till. En stor nackdel är att en komplett lödstation kostar 5584 kr exkl moms och frakt från Elfa (Artnr 82-258-11).

Men det som har gjort att jag fastnade för WMRPen är att dom har värmeelementet och tempsensorn i den utbytbara spetsen och en sådan kostar 330kr exkl moms och frakt från Elfa (Artnr 82-672-24).

Kopierat från Weller WMRP produktblad:
"The heating element and sensor are built into the tip. This provides not only quick heat-up time, but also perfect temperature stability. The sensor is located right at the tip, meaning that it can react with lightning speed while under load and supply the energy required. The recovery time is minimized."

Bild

Driftinformationen som jag har lyckats hitta om WMRPen är att den matas med 24V och har en effektförbrukning på 40W. Sen misstänker jag att det som temperatursensor i den sitter en termokopplare typ K. Detta baserar jag på att jag hittade på någon websida att Wellers testutrustning för lödstationernas temp.mätning som heter WCB1 simulerar en termokopplare Type K.

Jag vet inte vad det är för typ av värmeelement i spetsen och med vad den skall matas med!?

Är det någon som vet eller kan mäta om det är 24VAC eller DC som spetsen försörjs med?

Jag hoppas att det är DC så kan man använda PWM till styrningen och inte behöva hålla på med TRIAC/DIAC och nollgenomgångsdetektor om det är AC...

Sen återstår det att komma fram till vad som är vad i 3,5mm teleproppen.

Kontakt (Se bild ovan)
K1 - Värmeelement
K2 - Termokoplare typ K
K3 - GND
C4 - Gissning Chassi ESD skydd

-- Byggidé --
Jag har kneppat ihop ett blockschema på tänkt uppdyggnad av lödstationen.

Bild

PSU - Power Supply Unit
Skapar 24V AC eller DC beroende på matning till lödpennan och 5VDC till övrig elektronik

Styr?
Beroende på DC eller AC till lödspetsen...
DC - Transistor eller någon typ av MOSFET för PWM styrning
AC - Opto TRIAC/DIAC med nollgenomgångsdetektor

MAX6675
Cold-Junction-Compensated K-Thermocouple-to-Digital Converter (0°C to +1024°C)
Den har SPI gränssnitt som är lätt att interfaca till en MCU. MAX6675 har flera här på forumet har använt med framgång tidigare.

MCU
PIC18F???

USB
FTDI FT232R USB-Seriell.
För intrimning av styrning och grafiskvisning av temperatur med historia.

Display
20×4 tecken alfanumerisk LCD-display alt. Grafiska LCD.
Har ej bestämt än.

Keypad
Har ej bestämt än.

Jag har inte fixat någon löpspets än då jag hade tänkt beställa allt på en gång från Elfa och beställningen beror lite på vilken typ av styrning jag skall ha (AC eller DC?).

Är det någon som har förslag på elektronikuppbyggnad eller fakta om Wellers WMRP grejor så hör av er i tråden...

/ Jeppsson
Senast redigerad av Jeppsson 13 december 2010, 19:50:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Re: Bygga en egen lödstation!?

Inlägg av jonnorberg »

Låter som ett väldigt intressant projekt. Kanske kan du ta hjälp av alla dessa reflowugnar som folk har byggt. Jag tänker på overheat kurva osv. Jag skulle ha köpt rätt handtag till spetsen också för att få ett professionellt och skönt arbetsredskap.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Går säkert bra att köra DC oberoende.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Intressant projekt! Tanken har slagit mig också men jag har aldrig haft tagit tid att ta tag i det så blir intressant att följa detta projekt!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du skulle kunna köpa biltemas billigaste lödstation så får du låda, lödställ och strömförsörjning färdigt. Eftersom du ändå kommer att bygga styrningen så gör det inget om det det som redan finns är kasst ;)

Tummen upp för en tydlig och klar problemställning! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

jonnorberg skrev:Jag skulle ha köpt rätt handtag till spetsen också för att få ett professionellt och skönt arbetsredskap.
Det har jag tänkt mycket på fram och tillbaka med det känns lite väl saftigt med 1389kr exkl moms i "test och försök" fasen.

Skull idé förverkligas och bli bra så kommer jag kanske att köpa in hela lödpennan. Dock så till börja med så skall jag se om jag kan svarva något liknande orginalet.
MagsiNet

Inlägg av MagsiNet »

Dom där lödstationerna fick vi in på mitt gamla jobb precis innan jag slutade. Kalasfin att ha till ytmonterat och dom värms upp fort som bara den och svalnar nästan lika snabbt. :) Och enkel anslutning är det också. Vanlig hörlurskontakt.

Lycka till med bygget. :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

MagsiNet >> Det är lite så den marknadsförs med en uppvärmingstid på cirka 2sek, samt att den går ner i standby mode när den sitter i sitt ställ om man vill det, för att spara spetsen.

Ikväll så kunde jag inte hålla mig längre och öppnade upp min gamla Biltema station för att mäta och kolla hur den är uppbyggd.

Bild
Så här ser den ut om någon undrar.

Bild
Styrelektronik samt Display.
Under metall plattan sitter det lite OP:s som förstärker signalerna från tempsensorn i kolven.

Bild
Bild
På "Kraftkortet" sitter det två IC kretsar:
- L7805 för att skapa 5V till display och styrsignaler.
- BT136 Triacs logic level.

Bild
I handtaget på kolven går det 4 kablar, två till värmeelementet samt två till tempsensorn.
När jag resistansmäter värmeelementet så mäter det 12,8Ω. På kolven står det följande info 24V 50W och det stämmer ganska så bra.
P= U²/R
P=24²/12,8=45W

Det jag har kommit fram till med minna mätningar är att denna stationen kör med en Triac som styrs av en hysteres på cirka 20 grader C.
Lödkolven matas med 24VAC helvåg.
Temperatursensorn är troligtvis en Termokopplare typ K.

Här är en film på de olika mätningarna jag har gjort på lödstationen...
Klick me and TubeYou! (Använd högupplösning)
Ta fram Popcornen den varar i 4min och 12sek och är ganska så tråkig :oops:

Är det någon som sitter på en Weller WMRP och kan göra liknande mätningar för att se hur den är uppbyggd?

På WMRPen är det "bara" tre förbindningspunkter om nu inte chassit används som yttligare en, kan man ha en "GND" till både AC matning och Termokopplare?
(Borde inte den svaga spänningen från termokopplaren störas?)

/ Jeppsson
MagsiNet

Inlägg av MagsiNet »

Japp. Det sitter en magnet i stället och en brytare i handtaget. Vill minnas att det va riktigt störande. Oftast ställde man ifrån sig lödpennan bara för att flussa eller liknande och när man gör det ett antal gånger per minut så är dom där 2-3 sekunderna ganska lång tid. Men med lite finess kunde man ställa den snett och på så sätt hålla den varm hela tiden. :)

En nackdel som jag kom på nu är att spetsarna håller en lite halvtaskig kvalité. Efter ett tag så vill gärna den lite bredare delen längst ner på spetsen trilla av. Och då är spetsen kass efter det. Det är som ett rör som sitter på "pinnen" som går in i handtaget. Är lite dålig på att förklara. På bilden du har i första inlägget så visar dom spetsen framifrån tillsammans med hela lödpennan. Den som dom visar från sidan är just den delen som brukar trilla loss. Så. :) När det händer så kan man sätta den delen som fortfarande sitter på lödpennan, på någonting fuktigt, typ lödsvampen, och få en ficklampa. :)

Tror jag har några begagnade lödspetsar liggandes. I alla fall en eller två som du kan ta å experimentera med.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

För att få riktigt snabb uppvärmning kanske man kan köra på högre maxspänning? Det måste väl vara så de dyra och snabba lödstationerna fungerar? Om man krämar på 30V istället för 24V och har PID-reglering borde den bli varm ganska fort. Kanske inte håller för det? Jag vet inte.. bara en tanke.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan ju börja med en mjukstarts PWM så att du undviker en termisk shock. Sinus + Triac lär också vara mjukt om endast nollgenomgångarna nyttjas.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

MagsiNet skrev:Tror jag har några begagnade lödspetsar liggandes. I alla fall en eller två som du kan ta å experimentera med.
Dåt låter väldigt intressant och trevligt. :)
Jag skickar PM
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Det här med PWM och Sinus+Triac...

På min Biltema så kör man Sinus+Triac som är till 100% så elementet värms upp till inställd temp och sedan stängs av helt och slår på elementet efter att det har sjunkigt cirka 20 grader. Där är ingen underhållnings värme på elementet utan triacen jobbar som en strömbrytare.

På "proffsstationer" är det någon som vet om det är någon underhållsvärme där i form av Triac i med "dimmerfunktion" eller sänkt PWM ratio?!
Joe

Inlägg av Joe »

Har en gammal weller Wecp-20? eller nåt liknande med led display för temp.
Där hör man regleringen, tror det är trafon som väsnas.
Den kör på fullt spett tills den närmar sig inställd temp och pwmar i nån hz.
Man hör tydligt till och frånslag med nån sekunds intervall
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Man borde mäta hur fort din spets svalnar i luften och räkna ut hur mycket effekt det är. Sedan lägger man bara på samma effekt via elementet. Då borde man ju få konstant värme. Fast sen kommer ju grejen när man löder. Då ska ju elementet en svalna för mycket. Så då krävs det att det värms på ordentligt. Alltså inte tappar för mycket värme. Dock ska man ju passa sig för overshoot.
Jag har en oki station som jobbar på ett annorlunda smart sätt. Men på deras sida finns en fin bild på hur andra stationer fungerar.

Bild

Dock så ser man inte här när man börjar löda.
Den där bilden kanske inte sa så mycket (som vanligt när det handlar om att förklara att man är bra på nåt). :roll:
Skriv svar