Söker radiomoduler
Söker radiomoduler
Jag söker efter radiomoduler (sändare och mottagare i ett) som ska kunna sända ca 100 meter.
Kravet på modulerna är att man kan prataRS232 trafik med dem.
Jag ska koppla in en sändare/mottagare på RS232-porten på en dator samt den andra på en PIC.
I stort sett vill jag alltså skapa trådlös RS232-trafik mellan datorn och PIC:en.
Någon som känner till någon lösning?
Inget krav på kryptering eller liknande. Behöver inte vara någon hög överföringshastighet heller.
Kravet på modulerna är att man kan prataRS232 trafik med dem.
Jag ska koppla in en sändare/mottagare på RS232-porten på en dator samt den andra på en PIC.
I stort sett vill jag alltså skapa trådlös RS232-trafik mellan datorn och PIC:en.
Någon som känner till någon lösning?
Inget krav på kryptering eller liknande. Behöver inte vara någon hög överföringshastighet heller.
Re: Söker radiomoduler
För ett tag sen gjordes det ett samköp på sånna.
Så det kanske finns någon som råkade köpa fler än vad dom behövde & är villig att sälja vidare.
Så det kanske finns någon som råkade köpa fler än vad dom behövde & är villig att sälja vidare.
Sure Electronics har vad du söker.... för ca $35 inkl frakt (buy direct).
Sändare/mottagare (433MHz eller 915MHz) och räckvidd 200-300 meter, baudrate 19200
Sändare/mottagare (433MHz eller 915MHz) och räckvidd 200-300 meter, baudrate 19200
Tack för snabbt svar Sure Electronics moduler passar som handen i handsken. Har beställt.
En fråga till:
Bara för att jag fick så bra svar så undrar jag om det även finns sändar- och mottagarmodul Bluetooth (10 meter) som arbetar på samma sätt?
Dock är kravet där inte att kommunikationen ska gå i 2 riktningar. Det ska endast gå från 1 PIC till en annan.
Ska nämligen bygga en fjärrkontroll till utrustningen som ska rapportera in till datorn.
Får lägga upp detta projekt under projektforumet när jag kommit lite längre i processen. Har visserligen en prototyp just nu, men avvaktar tills jag ser att jag kan få det att fungera trådlöst.
En fråga till:
Bara för att jag fick så bra svar så undrar jag om det även finns sändar- och mottagarmodul Bluetooth (10 meter) som arbetar på samma sätt?
Dock är kravet där inte att kommunikationen ska gå i 2 riktningar. Det ska endast gå från 1 PIC till en annan.
Ska nämligen bygga en fjärrkontroll till utrustningen som ska rapportera in till datorn.
Får lägga upp detta projekt under projektforumet när jag kommit lite längre i processen. Har visserligen en prototyp just nu, men avvaktar tills jag ser att jag kan få det att fungera trådlöst.
t.ex. lmx9838 funkar så iaf
annars finns det en massa bluetooth-moduler på sparkfun som är lite lättare att labba med
den här t.ex.:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8550
annars finns det en massa bluetooth-moduler på sparkfun som är lite lättare att labba med
den här t.ex.:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8550
labbade med det för några år sedan.
Testade med två siemens dectmoduler som fungerade bra och hade ungefär den räckvidden.
Standard blåtand hade för kort räckvidd då.
Nu har jag för mig det finns moduler med högre uteffekt.
//Robert
Testade med två siemens dectmoduler som fungerade bra och hade ungefär den räckvidden.
Standard blåtand hade för kort räckvidd då.
Nu har jag för mig det finns moduler med högre uteffekt.
//Robert
Hur funkar det att beställa från sparksfun? Tar electrokit hem grejer från deras hemsida? För dom har väl inte alla saker som står med på sparksfun sidan... Eller beställer man som direkt från dom via hemsidan?
(electrokit står med som distributör)

Jag har köpt från Sparcfun. Inga problem. En gång glömde de att skicka några grejor. Ett mail och det kom några dagar senare.