Laddregulator till gammal MC..

Berätta om dina pågående projekt.
Pettersson

Laddregulator till gammal MC..

Inlägg av Pettersson »

Hej allihop, jag är ny här!

Jag har fått tag på en gammal motorcykel jag har lyckats skrämma liv i. Men på grund
av att svänghjulsmagneterna tappat det mesta av magnetiseringen och att tändspolen
tog livet av sej så har jag fått göra om elsystemet lite. Bland annat har det blivit
batteritändning och ett 6 volts batteri. Se bild.

Bild

Jag seriekopplade belysningsspolarna för att få ström därifrån istället, sen dit med en
likriktarbrygga och två kondensatorer för att snygga till det hela. Men istället för att
en hel drös zenerdioder kopplade till jord ska sköta laddregleringen så tänkte jag att bara en
zenerdiod kopplad till en transistor också borde funka?

Jag är rätt blåst på sånt här, så därför frågar jag e o´lärda om detta funkar? :humm:
(bilden är ritad i proffsigt cadprogram)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Laddregulator till gammal MC..

Inlägg av danei »

Det finns några trådar som behandlar det där. Din lösning tror jag inte riktigt på. Det blir för varmt.
Pettersson

Inlägg av Pettersson »

Jag sökte men hittade inget riktigt vettigt.. Belysningsspolarna är bara på 25W, det borde väl inte vara så farligt?
whynot

Inlägg av whynot »

Vet ett ställe där det går att magnetisera bl.a magneten till gamla motorcyklar kanske vore något istället?
länksidan
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mät hur mycket kortslutningsströmmen är när motorn går - den bör ligga runt 3.5-4 Ampere om det är 25W lysspolar - får du denna ström så är det inte brist på magnetflödet i allafall.

Liten magnetflöde ger lägre kortslutningsström och också lägre spänning vid ett givet varvtal - att mäta kortslutningsströmmen (som är ganska oberoende av motorvarvtalet) är ett ganska bra sätt att 'mäta' din permanentmagnets skick om man misstänker att den har försvagats.

Att du har låg spänning kan också bero på att du har för stora lampor eller drar ut mer ström än generatorn kan leverera - generatorn fungerar som strömgenerator med fix max strömstyrka och spänningen rasar så fort man försöker lasta mer ström än vad generatorn kan leverera.

När man gör shuntreglering som du skissar på så måste transistorn kunna kylas för hela kapaciteten.

---

Sedan fins det en risk till att du tappar ganska mycket effektkapacitet med likriktardioder och glättning vid lägre varvtal i jämförelse med direktdrivning av glödlampa med växelström då iom. strömmgränsen i generatorn är absolut (1.4142 * uppmätt kortslutningsström) vilket innebär att generatorn bara genererar ström när spänningen är över 7.5 Volt i kanske 30-40 grader per halvperiod och denna strömpuls skall sedan räcka för de resterande 140-150 graderna mha. din glättningskonding - vilket innebär att dom förväntade 4 ampere så är bara ca 1.25 ampere tillgängliga vid 7.2 V (= 9 Watt) vid vid samma varvtal som precis räcker för 7.2 Volt @ 3.5 ampere (= 25.2 Watt) till glödlampan när den matas med växelström...

Med detta så vill jag indikera att problemet kanske inte alls beror på svag magnet att det ger dåligt ljus när man kör med likriktare, glättning och batteri vid lägre varvtal i jämförelse med spolen direktkoppla till lampan - utan _hur_ man tappar ur energin ur generator.

Att du sätter 2 lysspolar i serie får verkan som att du varvar högre varvtal med högre spänning och ger att dioderna kanske leder 80 -90 grader per halvperiod i ställer för 30 - 40 och upplevs då ge mera ström.

Själv skulle jag nog prova att driva strålkastarlampan direkt med växleström från ena lysspolen helt separat kopplat medans den andra lysspolen får mata din likriktare/glättning/shunregulator för att ladda batteriet och hålla din tändning igång - men med ganska liten strömkapacitet vid lägre varvtal (typ runt 1 ampere)
Pettersson

Inlägg av Pettersson »

Tack för mycket bra svar!

Det sitter sex magneter i svänghjulet, och med en vanlig skruvmejsel märkte jag att bara två av dom har styrkan kvar. Då tänkte jag att det kanske var dumt att chansa att köpa ny orginal tändspole (som drivs av megneterna) och satsa på batteritändning istället.

Magneterna sitter tyvärr i tangentens riktning på svänghjulet och så går det inte att magnetisera om dom på ett enkelt sätt :(

Hmm vad tror ni om jag kopplar tillbaka belysningsspolarna till lyset, och istället lindar en ny spole där tändspolen en gång satt, och låter den ladda batteriet?
Då återstår frågan vilken tjocklek på tråd och hur många varv? Batteriet är ett blybatteri på 12Ah

Finns det nåt smartare sätt än shuntreglering förresten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Men det finns smartare sätt att chuntreglera.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du sett den här:

http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 181697.ece

Vet ej om den hjälper dig, men kanske.....
Pettersson

Inlägg av Pettersson »

Den länken hjäper tyvärr inte mig då magneterna liksom sitter vända åt fel håll.. men tack ändå. Det blir den där ombyggnaden "för den som har tid och ork" längst ner, och det har jag inte.. :wink:

Vad är då ett smartare sätt att shuntreglera? Tacksam för tips.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet ej vad Danei menar med smartare! Men det vanliga sättet är att använda tyristorer som tänds när spänningen uppnår den önskade. Smartare kanske. 8)

Smartare är då att använda schottkydioder istället för kisel i likriktaren, du spar 0,2 -0,3V/diod. Dvs dubbelt det med en helvågslikriktare. Ännu smartare men mera komplicerat är att använda FET-transistor i likriktarbryggan. Då spar du ca 0,5V/FET jämfört med kiseldiod. Men det klart växelström utan likriktning spar mest. Men det blir svårt att ladda batteriet med ren AC.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det var så jag menade. Man minskar förlusterna avsevärt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag förstår inte egentligen hur tyristorer sparar energi. När de tänder så kortsluter de effektivt och släpper inte förrän strömmen blir noll. Det bör ju innebära att du inte har något att ladda med när de klipper till. En zener låter spänningen under zenernivån vara kvar och den strömmen kan fortfarande användas.
Tänker jag helt fel nu! Det är lite för tidigt på söndagen än, känns det som, huvut har ej ännu intagit rätt storlek ....
Skriv svar