CNC i aluprofiler

Berätta om dina pågående projekt.
Larsson90

CNC i aluprofiler

Inlägg av Larsson90 »

Va inne på Alucon idag, slutade med att jag fick hem 2st 820mm profiler och 2st 500mm profiler, förbindelsen av dem och ändlock. Det här gick på 1346 kr. På köpet fick jag med 2st glidelement till X och ett CNC utfräst alublock till Y och Z.

BildBildBild
BildBild

Funderar att höja upp ramen med 4 ben och sätta linjergejder på sidorna så jag vinner lite space.
Det som återstår nu är Linjergejder, trapetz, styrkort (beställt hem A3979), motorer och nätaggregat (och lite alu till att bygga portalen).

UPPDATERING 2009-01-22
Var inne på alucon idag igen. Införskaffade mig nu glidskenor, stålaxlar och distanser.

BildBildBild

Montering på ramen kommer inom kort.

Har CADat om lite och har hitils kommit fram till detta:
BildBild
Senast redigerad av Larsson90 24 januari 2009, 02:01:19, redigerad totalt 3 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Re: CNC i aluprofiler

Inlägg av X-IL »

Ett litet startkit, trevligt. Själv har jag samlat på mig lite aluminiumprofiler, men jag köper mina för 20kr/kg. I samma skrothage har jag även hittat en del tjockare bitar som kommer att agera fräsfäste osv. Däremot har jag ju inte några fina beslag till dem, men bottenramen sitter ihop med "möbelmonteringsbeslag", och skall väl så småningom även sättas med vinklar.

Så ett tips är att leta reda på lämplig metallskrot i närheten och göra ett besök.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

UPPDATERING 2009-01-22

BildBildBild
Senast redigerad av Larsson90 24 januari 2009, 10:24:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hej..!

Sitter i tankarna om att bygga en CNC fräs..

Skulle vara bra om jag fick veta lite om delarna du köpte..

Var det 60x60 profil.. ?

Hur långa var dom.. ?

Vad har du tänkt att det ska vara för arbetsmått på din maskin.. ?

Hur långt har du kommit just nu.. ??

Vad har du tänkt att dom andra grejerna som ska vara till ska vara för delar, tex elektronik, motorer, vad hade du tänkt fästa XY i .. ?

// Daniel
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är dom där glidskenorna verkligen bra nog för en CNC-fräs?

Vet att 80/20 Inc. har en liknande produkt som flera på CNCZone har prövat och dissat pga för mycket friktion och för mycket glapp samt dålig upptagning av krafter....
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ramen är 820x500mm, 60x60 profil. Arbetsmåttet blir ~ 700x500mm.

4 Motorer från butik.brundin.biz.
Trapets från -''-.
A3979 till drivare från allegromicro.
Nätaggregat från en här på forumet (24V 10A, finns också på brundin).

YZ-portalen kommer att ha samma glidskena som du ser där fast istället för att den är lös kommer den vara helgjuten i en aluprofil (Jobbar på en ny CAD-ritning, kommer snart).

Angående att dem inte glider bra måste jag faktist säga att dem glider väldigt bra, helt glappfria också.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hej..!

Har du tänkt att bordet ska vara fastmoterat eller rörligt.. alltså om du ska ha en rörlig portal eller inte.. ??

Är lite inne på din linje jag åxå.. var dock inne på sidan du köpte dina grejer... tycker det blev lite dyrt...

Har tänkt mig att ha 800x650mm.. kommer inte ner i samma summor som du tyvärr.. :/

// Daniel
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Vet du vad jag har betalt än så länge? Inte ens över 2k.

Det blir en rörlig portal som du ser på de NYA CAD ritningarna:

BildBild
Senast redigerad av Larsson90 24 januari 2009, 10:25:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja va tusan det ser ju riktigt bra ut.. :)

Hur har du lyckats hålla dig under 2k jag kollade o bara ramen (4 delar) skulle kosta 1300:- inkl ändpluggar..

Vad är det för glidskenor du har köpt.. ? hittade inga sånna där ..?

Ja jag skulle vilja beställa jag åxå snart bara jag hittar det jag ska ha.. vet inte riktigt vilka profiler jag ska ha ännu, samt att jag inte vet hur stor arbetsytan blir i förhållande till hur stor ram man har..

Ska du köra med aluprofil i portalen åxå.. ?

// Daniel
charcoal

Inlägg av charcoal »

Hur breda är glidskenorna?
Det ser ut som om de är lite för smala för att klara av vridmomentet av en rörlig portal.
Har du möjlighet att ha två st glidskenor på varje sida lär det bli mycket stabilare.

Alternativt använd en fast portal . Vore synd om det blir vingligt när du ändå satsar lite på att få det bra!

Kul att se att det är någon annan som också håller på att bygga med profiler från Alucon. Jag hoppas komma igång med min nya byggtråd snart.. ska bara få tummen ur ;-)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det bara jag som upplever det lite drygt att hela tiden behöva gå till första inlägget för att få se det som det skrivs om i sista inlägget? Vore det inte bra att lägga in bilder på progressen i kronologiskt ordning istället? Är det något man vill se från tidigare så får man väl då gå bakåt i tråden... :?

Trevligt bygge i övrigt :tumupp:
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ursäkta bildordningen, men tänkte att det blir lättare att läsa sen när allt är klart men jag kan lägga till dem i texten också?

Glidelementen finns här, eftersom de är monterade vertikalt blir det mycket mer material som tar upp krafterna. De är cirka 60mm breda och "den tjocka delen" på glidskenan är ~6 mm.

För att hitta glidelementen gå in på Profilbyggsystem beställningsvaror>Linjärelement
ondisc

Inlägg av ondisc »

Bra jobbat Larsson90! Jag tycker också det är en bra idé att lägga upp förändringarna i första inlägget!
Då slipper man många gånger läsa hela tråden för att se senaste förändringen eller aktuell status.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har du nån bättre ritning på hur det kommer att se ut när den är klar.. ?

Så man får se hur det är tänkt att den ska se ut när den är klar.

Har du tänkt att portalen ska gå under bordet, eller ska du ha en motor på varje sida så du slipper den sk byrålådseffekten.. ?

Vet inte hur glappfria dessa blidskenor är.. ? antar att dom inte är lika bra som om man skulle använda rundstång och kullager.. ?

Vad ska du ha för mått på själva arbetsbordet.. ?

// Daniel
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Glidskenorna är helt glappfira, kan inte röra dem en millimeter i sidled.
Ska ha dubbla motorer (kostar 260 kr extra från brundin).
CAD kommer snart, har inte hunnit göra profilportalen än.

Arbetsytan kommer ju bli ~700x500 så arbetsbordet blir något liknande. Det "fiffiga" med en sån här lösning (ej fast botten) är att man kan stapla upp den och på så vis arbeta på obestämda höjder (z).
Skriv svar