Idag hjälpte jag min bror med sin matte läxa och tänkte lite på miniräknare och började fundera.
Jag hade >64 likadana gröna led.
Om jag vill ha 1byte per tal så får jag 8 tal i minnet vilket duger för mig.
Jag vill kunna se det nedersta talet i decimalform och alla andra och det nedre i binärform på alla led.
Jag sätter i alla 64 led på ett exprimentkort och det ser ganska bra ut.
Som vanligt utan att planera mer än 10sek fram i tiden börjar jag löda och klippa.
Först ville jag ha allt med logik kretsar men när jag tänkt och skissat i ca 1min så skiter jag i det och sätter på en PIC16f887.
Man ska mata in all data på ett 4*6 tangentbord som jag fixar från skolan, 0-9, Enter, Clear, +,-,*,/,^,sqr är ganska självklara.
Jag vill också kunna tömma vilken rad som helst med en knapp + siffra och kunna byta plats på 2 rader med en knapp + 2 siffror.
Det är 20 knappar. 4 mer funktioner, vilka tror ni kan vara användbara?
Aja, lite bilder:

64 led + 8 2n222

Undersidan

Lite mer på kortet

Undersidan

Jag brukar normalt sätt klippa, skala förtenna flatkablage för att löda på undersidan
Det funkar när det är <100 kablar men nu när det är närmare 300 ledare får det bli lackad koppartråd. 0,5mm Jag skulle ha tagit en något smalare, 0,3 kanske. Lödpennan är på 350C för att kunna förtenna tråden.
Nu är några till ledare dragna så jag kan testa kortet med matrisen men inte 7-segmentarna.
Men jag ska sova nu.
Så, vilka funktioner ska till? Ni som har använt RPN "på riktigt" vad ska man tänka på? vad är bra, vad är dåligt?
Allt ska kodas i ASM föresten, jag tycker inte om högnivå tjafs lika mycket som ASM.
Och det är jobbigt att löda när man har bandage runt fingret...