Förlåt mig....jag blandade ihop "jann66"´s bild på "softstart" och en bild som du tidigare hade ute på tråden....den där med 7812-regulatorn till reläet...å så..jag såg ju den "ute på tråden" igårkväll.
Andy: ...eller nån annan....de ä la bara att trycka dit en zener-diod på typ......10-12 V eller så ......eller är det bättre att använda sig av en annan regulator istället....
Ja, kollektorn till inkommande +, emittern utgående + och basen via zenerdioden till minus!
Sen måste man tänka på att det kan bli varmt om spänningsskillnaden och strömmen blir hög.
edit: glömde att säga att det är en NPN transistor!
Nä, en zenerdiod kan inte serie reglera den används parallellt och i det här fallet låter vi en transistor styra effekten som en serie regulator styrd av zenern och tillhörande förkopplings motstånd.
Edit: vi skrev nog samtidigt, jo det räcker ju till att driva ett relä så klart!
Så där ja, hade ett litet strömavbrott hemma så min server gick ner, men nu är en uppe igen lika pigg som alltid
Hmm jo men alla era svar är ju bara hur man långsiktigt skulle kunna få saken att funger, om jag nu matar en 7812:a med 33V nu under bänk körning så borde den ju klara det? alltså borde det ju inte vara där felet ligger, eller?
Jag hade tänkt montera 7812:an på en kylfläns eftersom som jag matar den med max spänning den klara, borde den inte hålla då under en längre tid?
EDIT: evert2: ville du ha kopplingen med mjukstarten? för den har jag som du ser inte använt...
Nä, det var bara jag som blandade ihop det mellan schemat på softstarten å det schema Du visade upp - den med reläet..som är tänkt att matas med 7812:an.
Detraw: Jag undrar ärligt talat om jag tänkt rätt vad gäller inkopplingen av jord till efter likriktarbryggan....kan lixom inte se vad det skulle kunna vara....annars (det borde ju inte var nåt problem att koppla ihop jord anslutningarna efter likriktningen.....)
hmm ja nu så har jag kommit en bit, men om det är frammåt vet jag inte
reläet beter sig konstigt fortfarande, men nu så är det någolunda samma spänning varje gång man mäter över kondensatorerna, den ena 33V och den andra ca 50V
Men detta är om man mäter med multimetern inställd på likspännings, om man ställer inte den på att mäta växelspänning så får man ungefär det dubbla på varje kondensator... brukar det va så? eller är det så att mina likriktare är fel på nått sätt så att det fortfarande är växelspänning?