Hej jag är inte gammal, går 2:an på gymnasiet(Teknik) så jag är inte så kunnig inom ellära, jag kan basic komponenter hur dem fungerar och så.
Jag har även läst programmering A,B det innefattar grunder och lite OOP (C/C++)
Eftersom mitt intresse för elektronik är stort och även programming vill jag nu föra dem samman och försöka styra en lampa/lysdiod via datorn.
Frågar till er är då, hur skall jag gå till väga? Min egna tanke var att kanske "Skriva till paralellporten" som jag kopplar till en transistor till som gör det möjligt att för strömen i min krets med lampan att lysa, hoppas ni förstår, det blev lite grötigt kände jag.
Men hur som helst så är jag intresserad av alla tips jag kan få, vill gärna lära mig om att styra saker via datorn. Jag har hittat tex hur jag löder min 3310 LCD display till paralellporten, med då finns det bara ett färdigt biblotek för att visa saker på den och det lär jag mig inget av, så jag hoppas verkling att någon har nått tips? nån guide/toturial?
Tack på förhand mvh Oscar Persson
Hjälp c++ programmering för att strya olika kretsar!
Re: Hjälp c++ programmering för att strya olika kretsar!
Kör du på ett vettigt operativsystem som tillåter användande av parallellporten så är det väl ett bra ställe att börja.
Med lite C så kommer du långt: http://people.redhat.com/twaugh/parport/html/ppdev.html
Med lite C så kommer du långt: http://people.redhat.com/twaugh/parport/html/ppdev.html
Tjena ogge. Jag går också i tvåan på teknik-linjen (Simrishamn) och har läst programmering A och B, nu håller jag på med C (Men det blir inte så mycket gjort eftersom vi inte har någon lärare utan studerar på egen hand (vi är bara två stycken..)).
Jag har också länge velat styra saker från datorn, och för några månadersedan hittade jag ett exempel på hur man styr serieporten. Jag kollade då på det och skrev om det till objektorienterat (exemplet var funktionsorienterat) och har sedan dess använt det med framgång! Det är mycket enkelt att använda, man skriver till serieporten som till en text fil.
Men då skickar man ju datan seriellt, vilket kanske är ett problem för dig om du inte kan ha en microprocessor i andra änden... Om du vill kan jag skicka över koden till dig.
Jag har också länge velat styra saker från datorn, och för några månadersedan hittade jag ett exempel på hur man styr serieporten. Jag kollade då på det och skrev om det till objektorienterat (exemplet var funktionsorienterat) och har sedan dess använt det med framgång! Det är mycket enkelt att använda, man skriver till serieporten som till en text fil.
Men då skickar man ju datan seriellt, vilket kanske är ett problem för dig om du inte kan ha en microprocessor i andra änden... Om du vill kan jag skicka över koden till dig.
Jaa jag är absolut intresserad! Oscar_91@hotmail.com , antingen om du vill lägga till mig på msn eller maila filerna
tar gärna en titt på din kod!

-
Ett tips ogge, skriv inte in din kompletta mailadress någonstans på internet på det vis du gjort. Det ligger hela tiden scannrar och samlar mailadresser som sedan används för att spamma de adresser som hittas. Sätt snabela inom parantes och skriv (at) eller (snabela) eller något annat istället för snabela. Du kan sedan förklara vad du gjort så att folk förstår. Ex. Skrev zz istället för snabel a, eller byt ut zz mot @.
Gå in och redigera så att det inte ligger kvar i klartext.
Gå in och redigera så att det inte ligger kvar i klartext.