Kombinera/växla digital marksänd tv med analog kabeltv.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
discomike

Kombinera/växla digital marksänd tv med analog kabeltv.

Inlägg av discomike »

Problemet: Hur ska man kombinera digital marksänd signal med analog från kabel-tv nätet. Mina föräldrar har en ny Samsung TV med bara 1 antenningång och inbyggd tuner för både marksänd digitaltv och analogt, flera vänner har också samma problem med att man vill titta på sitt gamla analoga utbud och det marksända digitala då det saknas många kanaler i det digitala.

Lösningarna som folk använder idag är ungefär att hitta en aktiv digital-tv antenn eller antennförstärkare och försöka matcha nivåerna mellan de båda källorna så de inte stör ut varandra för mycket, men det blir ändå sämre bild för det analoga (och man sabbar lite för grannarna), och det fungerar inte om de skulle ligga en kanal på samma frekvens på båda näten, iofs använder man väl oftast inte de marksända frekvenserna i kabel-tv nätet.

Vissa kabel-tv nät med få kanaler ex. comhems sänder alla kanaler i VHF bandet, så man kan köra med ett billigt UHF/VHF filter. Fast i det här nätet finns det 35 analoga kanaler, så de ligger både över och under och mellan de digitala marksända.

En annan lösning som säljs men är rätt dyr är > ett HF relä som växlas med en nätadapter som sitter i ett radio-kontrollerat urtag, och ger dig en extra fjärr, njä, kör hellre med en manuell switch än det där åbäket.

Lösningar jag övervägt:

Filterlösning: Jag har aldrig byggt något högfrekvent filter, bara lite passiva högtalarfilter, men känns som det blir komplicerat för det ska vara så skarpt då kanalerna ligger precis intill varandra, vad har folk för tankar om det? Och hur gör man när de lägger till en mux, flytter om kanaler, eller man själv flyttar, och sen att jag inte kan något om det försvårar =)

Diodlösning, RF-switch med pin-dioder som styrs av en liten pic eller avr, ir-mottagare som känner av när man trycker på digital-tv knappen (samsung tv-apparaterna har en knapp man måste trycka på för att växla tuner). Tanken är att ha en passiv digital-tv antenn, är fri sikt till sändaren, men dioden kanske dämpar signalen för mycket?

Relälösning: Samma som ovan fast med HF-relä istället, ganska mycket dyrare, men ger bättre isolation och mindre motstånd, blir på gränsen med ström-budgeten dock de mest strömsnåla jag hittat ligger på 5V 40mA, och tänkte driva det via hdmi-kontakt (5V 50mA).

Just nu lutar det åt en diodlösning. men finns det folk som har tankar och idéer kring detta, kanske andra lösningar? eller ser brister med mitt resonemang =)
peter555

Re: Kombinera/växla digital marksänd tv med analog kabeltv.

Inlägg av peter555 »

Att bygga en diplexer är svårt om det är för nära mellan kanalerna så därför låter diodlösningen trevlig.

Förhoppningsvis räcker det med runt 40 dB dämpning så den bör gå att göra med inte allt för mycket komponenter. Relä är troligen enklare men det krävs bra reläer om de ska fungera på UHF.

Kan inte TVn mata en aktiv antenn i DVB-T läge, då borde du kunna driva det hela med den matningen ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns det inte antennförstärkare med flera ingångar och en utgång? Är det kanske ingångar för olika frekvensområden på dem?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ena lösningen är att använda frekvensomvandlare som flyttar kanalerna i frekvens. Den lösningen är den som används i analoga antennanläggningar. Kostar 5-siffriga belopp.

En annan lösning blir naturligtvis att koppla om den enda ingången som finns till den önskade signalkällan. Det kan då göras på flera sätt.

Använd en manuellomkopplare som man förut hade för att väja mellan TV-signal eller spel. Fördel: billig och man får motion (om man inte drar kablarna till bästa soffan)

Typ diseq omkopplare med fjärr. Ton-omkoppling 22kHz finns som ett billigare alt. (Alternativ till PIN-diod omkoppling.)
Fördel man får använda sina kunskaper i elektronik för att brilljera och vissa att man klarar av att konstruera en fjärrstyrning till dessa, om de inte finns att köpa färdigt.
Nackdel; dyrare och tar en tid att färdigställa.

Edit. Går ej heller på 5V, såg att du hade det kravet.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

På en del tvapparater kan man välja per kanal om dekoder är ansluten. Och då menas forntida analog dekoder, dvs videosignalen skickas ut på scarten och avkodas och in igen på samma scart. Man får då konstruera en krets som gör om signalen till en hög låg signal för att switcha ett relä för antennval.
Har man en tv som konstant skickar ut videosignal på scarten oberoende av dekoderläget så kan det bli svårt (vilket de flesta tyvärr gör). Har man tur kanske någon annan pinne ändrar status beroende på dekoderläget. http://sv.wikipedia.org/wiki/Scart
discomike

Inlägg av discomike »

peter555: Nä TVn klarar inte aktiv dvb-antenn, vissa TVs har tom så bra funktion att den bara lägger ut 5V när den är i digital-läge, som man skulle kunnat ha det kopplat direkt till relä eller pin-krets.

Mindmapper: kollade lite på diseqc-switchar nu, de verkar bara vara specade för 900Mhz-2,4Ghz, men om man tänker att de är uppbyggda med pin-dioder med borde de ha bättre isolations-förmåga vid lägre frekvenser och fungera bra. En enkel 2-1 switch verkar ligga runt 100kr, fördelen är väl att jag får ett fint hus å kontakter å bra impedansmatchning färdigt, det jobbigare blir styrningen som blir lite mer än att bara dra en pinne hög/låg, och den kostar en del mer än en diod.

Matningen måste inte vara låst vid 5V, men det vore smidigt att slippa extern matning, lite av meningen är att det ska vara så smidigt som möjligt =)

ristomemo: ska kolla upp det, tror dock inte den har nån sån funktion då den är i "digital" läget då det har separat kanaltavla och verkar helt skiljt från tvn i övrigt, kanske om den drog igång nån matning eller nåt till CA-modulen när man växla till digital-läget, det får jag kolla upp, använder ingen modul just nu, bara de fria kanalerna, så man kunde kanske ha något där.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Visste ej att diseq var diodstyrda. Lever kvar på den tiden de styrdes av 22kHz då var de jag använde med relä. Har fått för mig att diseq är bakåt kompatibla med tonstyrning, isåfall blir det enklare, ifall VHF går lösa. En 12V väggvårta skulle kunna styras av ett master/slave uttag som går till när TV'n slår på.

Kanske de går att modda diseqswitchen så att den går lättare att styra och går på 5V. Detta borde väl vara möjligt om den har PIN-dioder.
discomike

Inlägg av discomike »

mindmapper: vet inte, kanske är relä, de jag kollade på verkade ha rätt hög dämpning, så jag antog att med relä borde de inte ha så hög!

Efter lite grävande i Diseqc-standarden verkar de stödja ett lättare ToneBurst läge, med tonstyrning.
To avoid the need to use a complete DiSEqCä Slave microcontroller just to
add a simple two-way switch to an existing system, a simple “Tone-Burst”
command has been added to the DiSEqCä Specification. This can be detected
by simple analogue hardware. The Tone-Burst uses a 22 kHz carrier and is
sent after any normal DiSEqCä data burst, but before the resumption of the
continuous tone (if this is being used for backwards-compatible signalling).
Two types of Tone-Burst are used, one is Unmodulated to select “Satellite
Position A”, and the other is Modulated to select “Satellite Position B”.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Med lite tur så slås spänningsmatningen till programkortet av när en analog kanal används. Allternativ kanske någon av de andra anslutningarna kan indikera på att digitalläget inte används. Även om detta skulle fungera så finns en risk att kortet är inaktivt då det är en fri digitalkanal som körs.
Men skulle det fungera så kan man modifierat ett seasoninterface för att smidigt komma åt signalen. Har själv ingen tv med inbyggd mottagare och CI slot, så kan ej prova iden själv.

Bild
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

Har dom en sån där antik VHSbandspelare?
Den kan du använda den som analog tuner och bara använda den interna för digitalsignaler.
Jaga kabeltvleverantören så att den speglar ut det marksända digitalutbudet är en variant.
I det kabeltvnät jag jobbar med installerade vi A2b digitalomkodningsutrustning före jul så att alla kanaler som vi har analogt också finns som DVB-T okodat utan extra kostnad.

//Robert
JohanF

Inlägg av JohanF »

Jag har en LG tv med samma dilemma fast den kan lägga ut 5V för att driva aktiv antenn som enbart slås på när man kör digitaltuner.

Hur löser man det med relä och kan någon ge ett exempel på ett relä som skulle fungera?
peter555

Inlägg av peter555 »

De här är inte så dumma.

relä
JohanF

Inlägg av JohanF »

Tackar!

Och det är inget speciellt att tänka på iom att man kopplar reläspolen rätt över antenningången?

edit: illustration

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Alt 2 med en extra mindre induktans i serie med spolen blir bra, kan vara bra att sätta någon nF över spolen också så du inte får några onödiga resonanser. En diod för att släcka frånslagsspikarna är ocks bra att ha.
JohanF

Inlägg av JohanF »

ok, nytt försök:
Bild

Vill någon bjuda på höftade riktvärden?
Skriv svar