Undervattens ROV
Re: Undervattens ROV
Det kräver väl dock att du har tillgång till nätström och överlagrar data på nätfrekvensen, frekvensen måste väl sen också vara mycket stabil (i stil med vanlig nätfrekvens) så du kan inte driva dom från en enkel växelriktare.
Sen kommer även nackdelarna med att hålla på med 230VAC i vatten med allt vad isolering och farlighet heter...
Känns svårt att få att fungera bra i en miljö som en ROV är i med standardprylar, så det blir nog ett hemmabygge isf, och det är nog inte det enklaste...
Jag tycker nog att 2 trådar för el och en multimode-fiber låter som en av dom trevligaste lösningarna hitintills både i säkerhet och hur lätt den är att få till.
Man skulle väl kunna lägga kablarna i en slang man fyller med typ nån gele för att hindra ihoppressning och dessutom göra att dom inte flyter för mycket?
Sen kommer även nackdelarna med att hålla på med 230VAC i vatten med allt vad isolering och farlighet heter...
Känns svårt att få att fungera bra i en miljö som en ROV är i med standardprylar, så det blir nog ett hemmabygge isf, och det är nog inte det enklaste...
Jag tycker nog att 2 trådar för el och en multimode-fiber låter som en av dom trevligaste lösningarna hitintills både i säkerhet och hur lätt den är att få till.
Man skulle väl kunna lägga kablarna i en slang man fyller med typ nån gele för att hindra ihoppressning och dessutom göra att dom inte flyter för mycket?
Vad tror ni om dessa?
Verkar vara ett bekvämt sätt att få över videosignal till Cat5 kabel och 670 m lär räcka för min ROV iallafall
Undra vad de kräver för matningsspänning
/Jonas
Verkar vara ett bekvämt sätt att få över videosignal till Cat5 kabel och 670 m lär räcka för min ROV iallafall

Undra vad de kräver för matningsspänning

/Jonas
Det kanske går att modifiera en "homeplug" för att köra en lägre spänning och/eller DC.
Varför det? Lägger de där prylarna inte bara på en högfrekvent bärvåg?Meduza skrev:Det kräver väl dock att du har tillgång till nätström och överlagrar data på nätfrekvensen, frekvensen måste väl sen också vara mycket stabil (i stil med vanlig nätfrekvens) så du kan inte driva dom från en enkel växelriktare.
Jag tror att de där prylarna går att använda även på kablar med DC, men de måste få sin matning på annat sätt då.
Just därför föreslog jag en FLYTANDE 115 V. Gärna också 400 Hz, men det är svårare att skapa. (Eftersom 50-60 Hz är en frekvens som gör att muskler krampar.Sen kommer även nackdelarna med att hålla på med 230VAC i vatten med allt vad isolering och farlighet heter...
Flytande spänning innebär att det är ofarligt att ta på en pol.
Då slipper man bygga om homeplug-prylarna och kan använda dem rakt av. Naturligtvis kan man köra med 48 V eller nåt om man vill, men då måste man troligen bygga om homeplug-grejerna.
Man kan ju såklart bygga nåt eget också som via kondensatorer kör högfrekvent (100-200 kHz?) signallering i kabeln. Men det är ju betydligt bökigare.
(Ett alternativ är också mittjordad 115 V, då får man knappa 60 V till jord.)
Vad jag förstått är inte problemet att kabeln har för stor flytkraft utan för liten. Den sida nån länkade till visade ju hur man jobbat med rörisolering för att bygga flottörer att sätta på kabeln.Man skulle väl kunna lägga kablarna i en slang man fyller med typ nån gele för att hindra ihoppressning och dessutom göra att dom inte flyter för mycket?
Sen är det inte helt trivialt att dra kabel genom 100 m slang.
De fanns även på Kjell & Co artikelnr 50727 fast med RJ45 istället för skruvplint.JonasJ skrev:Vad tror ni om dessa
Jag är allt bra sugen på att prova den.
/Jonas
Jag vet inte hur dom moderna fungerar, men jag vet att iaf några av dom gamla varianterna synkade bärvåg mot nätfrekvensen för att få överföringen rätt klockad.Nerre skrev: Varför det? Lägger de där prylarna inte bara på en högfrekvent bärvåg?
Det jag menade Var att man kan använda kablar som inte är tryckgodkända genom att dra allt igenom en slang som man sen tätar och skyddar genom att fylla den med något trögflytande så att slangen inte viker sig lika lätt och riskerar att skada kablarna, och om man har en bunt kablar liggande i en slang med massa luft runt sig lär den nog flyta för bra...Nerre skrev: Vad jag förstått är inte problemet att kabeln har för stor flytkraft utan för liten. Den sida nån länkade till visade ju hur man jobbat med rörisolering för att bygga flottörer att sätta på kabeln.
Jag har skaffat en påse prylar och lite patchfiber att labba med, jag fick ett förslag om att modulera composite-video signalen från en vanlig kamera och köra den analogt i fibern upp. Då skulle man kunna lägga på sensorinformationen som OSD eller vad man kallar det och se det på en vanlig tv.
Styrsignalerna kanske man kan köra i en annan fiber med en mcu i varje ände som modulerar ljuset enligt någon simpel kodning.
Eller så har man en ethernetutrustad liten dator nere i farkosten och en dator uppe och kör ethernet över fiber som det var tänkt
Synd nog har mitt ROV-projekt inte ens hamnat på ritbordet så jag vet inte när jag kommer att ha tid att labba
Styrsignalerna kanske man kan köra i en annan fiber med en mcu i varje ände som modulerar ljuset enligt någon simpel kodning.
Eller så har man en ethernetutrustad liten dator nere i farkosten och en dator uppe och kör ethernet över fiber som det var tänkt

Synd nog har mitt ROV-projekt inte ens hamnat på ritbordet så jag vet inte när jag kommer att ha tid att labba

Vad jag kan utläsa använder de OFDM, samma typ av modulering som används vid ADSL? Och den lär väl då knappast vara synkad mot nätfrekvensen?Meduza skrev: Jag vet inte hur dom moderna fungerar, men jag vet att iaf några av dom gamla varianterna synkade bärvåg mot nätfrekvensen för att få överföringen rätt klockad.
Från http://www.homeplug.org/products/whitep ... _FINAL.pdfThe OFDM used by HomePlug is specially tailored for powerline environments. It uses 84 equally spaced subcarriers in the frequency band between 4.5MHz and 21MHz.
Nej kör dom OFDM så borde det inte vara något större problem att hacka strömförsörjningen och lite annat för att få dom att fungera även på andra spänningar/frekvenser.
Ingen som har homeplug-prylar och kan testa? Eller åtminstone läsa märkskylten för oss (om de klarar 100-240 V 50-60 Hz t.ex.). Det lär ju sitta switchade nätdelar i dem i alla fall, och då är ju sannolikheten rätt stor att de klarar även DC eller 400 Hz.
I mitt projekt tänkte jag ha en filmkamera som sparar videon nere i farkosten. Är det någon som har tipps på vilken kamera/vilket system man kan använda för att spara videon?
Ett alternativ är ju en mycket liten dator med webkamera (fast hade hellre haft bättre bildkvalitét). Men det känns som om det blir dyrt! Bara ett mikroITX moderkort kosta ju 2000 kr..
Någon som har billigare idéer??
Ett alternativ är ju en mycket liten dator med webkamera (fast hade hellre haft bättre bildkvalitét). Men det känns som om det blir dyrt! Bara ett mikroITX moderkort kosta ju 2000 kr..
Någon som har billigare idéer??
PeterH: Det är ungefär något sånt jag söker, men det känns som om den är fördyr, jag behöver ju tex. inte ha vatten- och stöttålig.
Annars funderade jag på om det inte finns någon apparat som tar en AV källa och sparar den på en HDD eller liknande? Jag har ganska gott om plats, så en HDD kanske hade varit ett bra alternativ till minneskort? (Man får ju lite större lagringsutrymme då)
Annars funderade jag på om det inte finns någon apparat som tar en AV källa och sparar den på en HDD eller liknande? Jag har ganska gott om plats, så en HDD kanske hade varit ett bra alternativ till minneskort? (Man får ju lite större lagringsutrymme då)
Den såg ju rätt bra ut, men kanske lite i överkant på priset..
Jag hittade DENNA på DX, är det nån som har testat? Där är 2Gb inbyggt minne också. Om jag skulle tröttna på den och vilja ha en bättre kamera sen så kan jag alltid använda den till det den är tänkt att användas som..